lördag 4 september 2010

Fortsätter att möta travet...

RIX-allsvenskan är en genialisk idé att få vanliga människor att få en testperiod av att vara hästägare. En "light-version" ekonomiskt, men för många är det en stor upplevelse som förhoppningsvis ger mersmak. Jag är så genuint glad att de som gick med i Stall RIX FM Jämtland 2009 och fick fina framgångar med Sanity. En stor del av dessa gick vidare och satsade en klart större slant för att få fortsätta vara med på honom i fortsättningen. Från många håll muttrades det om "överpris" när han såldes på RIX-auktionen för 780.000 kr. En fjärdeplats på söndag och han har nästan sprungit in till inköpssumman under 2010. Hästens marknadsvärde idag (dagen innan Derbyfinalen) torde överstiga miljonen... Förhoppningsvis har hästen många fina säsonger kvar på tävlingsbanan!

Att det inte var en helt galen affär kan vi i efterhand konstatera. Nu står ca 100 helt nya hästägare med en Derbyfinalist! En saga som förhoppningsvis har många positiva kapitel kvar att skriva. Mitt hjärta bultar i alla fall för Sanity på söndag!

Det är här också viktigt för framtidens travsport att RIX-allsvenskan sprids över hela landet och att mindre tränare får sin chans att visa upp sig. Nu har exempelvis Malin Löfgren fått bevisa att hon kan träna fram en Derbyfinalist. Hennes tränarrörelse har fått en ovärderlig knuff framåt. Anna Forsell är en annan tjej som hade RIX-häst ifjol och nu står med en Derbyfinalist. Det finns många kompetenta tränare runt om i Sverige som aldrig får chansen. När de väl fått fram en häst som visar något, så flyttas den eller säljs till "stortränarna". Det ökar inte direkt möjligheterna för vanliga människor "att möta travet".

Pratade med Sanitys uppfödare Staffan Philipsson (tillsammans med Margareta Bendroth) i veckan. Staffan har äntligen efter 45 år som uppfödare fått fram en Derbyfinalist. Då inser man hur svårt det är att få fram en Derbyfinalist. Om jag inte hittar någon genväg som Staffan missat, så kommer jag att ha min första Derbyfinalist år 2050... Tidigare har de varit ett målfoto ifrån att få med en uppfödning i Derbyfinalen.

Zebastian Hagberg på travnet.se skrev igår en artikel inför V65 på Umåker. Rubriken var "Han åker 26 mil enkel resa med en häst". Den handlade om Lars Wikström som åkte från Bergsåker med fina stoet Tintomara Hornline. Zebastian insinuerade att Lars skulle vara ute i "angeläget ärende" med tanke på "långresan".

Jag kan meddela att 26 mil enkel resa är inget ovanligt häruppe. För egen del, så har vår Worldwide gjort motsvarande resa (eller längre...) 13 gånger de senaste 13 månaderna. I snitt alltså en "långresa" i månaden.

Fick en kommentar av Dan Falck som jag också vill svara på. Finns här!
Jag känner att jag kanske var otydlig och att vi missförstod varandra. Jag håller med dig Dan att proffstränarna absolut har ett ansvar att rekrytera kunder och hästägare till sina rörelser. Det var inte det som jag åsyftade. Vad jag menade var mer hur man kommer i kontakt med hästarna och blir en av de aktiva. Att få springa i stallen och börja KÖRA häst, mocka boxar o.s.v. Som jag ser det med dagens tävlingsplanering, så finns det inte utrymmet att ha "travskola" i ett proffsstall. Som hästägare vet jag inte heller om jag vill att "vem som helst" är där som kör min häst. (Vi har även det strikta tränaransvaret att tänka på.) Min erfarenhet är att den rekryteringen tidigare har gått via amatörstall och sedan kanske vidare till ett proffsstall när du visat att du har grundkunskaperna. För mig hade det varit otänkbart att gå till ett proffsstall och fråga om jag fått börja köra häst. Det hade för mig känts som att kliva in i MoDo Hockeys omklädningsrum och fråga om jag kunde få träna med dem i Elitserien... Det var betydligt enklare att komma in i det via ett amatörstall. Det är min erfarenhet från mina trakter och jag vet inte hur det fungerar i övriga Sverige.

Jag är glad att du gillade mitt bemötande vid förra inlägget. Det är jättekul att föra en dialog med läsarna och jag ser gärna en levande blogg. Toppen!

1 kommentar:

  1. gillar din blogg och stallbredbyn skarpt! på travrondens forum finns, bland mycket skit, en lång diskussion i ämnet under den märkliga rubriken "så snura man upp bondjävlarna!

    "ett stall en häst" och att "knyta alla aktiva till en huvuduppdragsgivare de inte får tävla emot" är möjliga vägar som diskuteras för att få stopp på tränardöden och därmed inkörsportarna till travet. här följer ett exempel på ett inlägg ur tråden, som jag av en händelse skrivit själv: ;)

    "grundproblemet är att antalet människor som ägnar sig åt, eller intresserar sig för, travsporten blir färre och färre. att människor intresserar sig är ett måste om travsporten ska leva vidare. dels måste en massa människor tycka det är så roligt att de bränner iväg 2-3 miljarder per år med 70% "spelavdrag" för att äga häst. dessa människor måste få sitt brinnande intresse någonstans ifrån. historiskt har många hästägare "ärvt" sitt brinnande intresse då familjen, någon släkting eller granne haft hästar. om den verkligheten försvinner måste en stor del av framtidens hästägare få sitt brinnande intresse från annat håll. varifrån då ulf? från att kolla på tipssnacket på atg live och tv4? från att lira harry boy på ica? från att se när samma catchdrivers vecka efter vecka kompiskör och delar upp provisionen mellan vilka det nu är som för stunden eventuellt har deras lojalitet? tror inte det ulf. närmare kontakt med sporten än så krävs garanterat om det ska klicka. den andra ofrånkomliga delen som måste rekrytera ny publik är spelet. dagens spelare rekryterades i många fall när konkurrensen bestod i att man kunde lämna in stryktipset på posten på torsdagarna, eller eventuellt när det gick att lämna in en oddsetlapp på pressbyrån på lördagarna. spel via internet har bara funnits i 10 år, och det är där spelet kommer att ske i framtiden. den enorma konkurrensfördelen det innebär att ha totomater i varenda ica-butik kommer snart vara ett minne blott. hur många under 30 spelar hos ombud? om spelet ska klara konkurrensen i framtiden måste det finnas en sport värd namnet att sälja spelet med, och ingen kommer att intressera sig för låtsastävlingar mellan robert bergh och robert bergh. än värre blir det om folk tror att de spelar mot robert bergh. försök förstå det nu. det där med att hästar förhoppningsvis fördelas lite över landet är bara en mycket önskvärd bieffekt. en bieffekt som kanske gör att några fler får behålla en travtränare i bekantskapskretsen och slutar som travbitna hästägare."

    SvaraRadera