fredag 28 januari 2011

Annorlunda kastning

Jag fick i veckan ett samtal från en rutinerad uppfödare, som ifjol var med om en annorlunda kastning. Fosterblåsan hade var betydligt tjockare än normalt, så det behövdes nästan kniv för att få upp den. Blåsan var illröd och navelsträngen var även den tjockare än i normala fall.

När han höll på att arbeta med detta, så fick han ett samtal från ett större stuteri. Han berättade vad som hade hänt och tyckte att det var anmärkningsvärt att han inte sett något liknande, trots att han jobbat väldigt många år på olika stuterier. Killen från det större stuteriet berättade att de hade varit med om ett flertal liknande kastningar under senare år och att det fanns en del forskning på det.

I Hingstinfo 3/2010 publicerades en artikel av Margareta Bendroth som beskriver just detta. Jag har fått tillstånd att lägga ut den på nätet. Det kan vara fler som varit med om samma sak, men om man inte är van vid kastningar kanske man inte noterar att det är något ovanligt fall.

Till artikeln

Jag har fått en del kommentarer på de senaste inläggen som jag inte har hunnit svara på. Jag siktar på att svara på dessa i mitt inlägg på måndag eller tisdag, så fortsätt gärna kommentera. På måndag finns det en "risk" att det kommer att handla om ett stort travlopp som körs i Paris på söndag. Det blev inget "inför snack" med analyser av startfältet, utan vi tar eftersnack istället. Självklart hoppas jag på Maharajah och att han försvarar de svenska färgerna. Om han blir besegrad, så tror jag det i så fall kan vara Oyonnax som är det värste opponenten. Han är helt bortglömd i förhandssnacket. Så, trevlig helg allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar