måndag 3 januari 2011

Årspremiär 2011

Japp, då var det dags för att blogga för första gången under 2011. God fortsättning på er alla!

Det är ju populärt i dessa tider med listor o.s.v., för att skriva om vad som hände under fjolåret. Jag ska bli kortfattad och lista mina fyra toppar (utan inbördes ordning) som jag tar med mig från 2010. Det var mycket positiva upplevelser från 2010, så jag har kunnat göra listan längre.
  • Uppfödarframgångarna (Både Youpie och Le Mat hade kunnat få varsin egen lista!)
  • Att jag startade eget företag
  • Lexingtonresan
  • Att vårt fölsto blev dräktigt
Jag har en del kvar från 2010 att kommentera, men börjar idag med en kommentar från "Perman" angående inlägget "Helgläsning".
Intressant läsning. Jag är dock inte så haj på detta med avel och all blip och blup. Men jag skulle vilja fråga dig Håkan varför Super Arnies söner som är avelshingstar floppat så pass.
Igor Brick har ju bara lämnat Joda Julia som är riktigt bra.
Dexter Frontline, ja han kanske inte är så kontig som inte lär pröva några superston.
Gigant Neo är ju helt ok, men är ju ingen kulltopp direkt på hans avkommor och han lär ju fått massa bra ston.
Super Light är ju ny men kan inte tänka mig annat än att denna lilla häst lär floppa rejält i aveln.
Super Arnies blod kommer ju tillslut bara leva vidare tack vare sina duktiga ston tippar jag då ;)
Tack Perman! Ja, om det vore så enkelt att jag satt inne på svaret... Jag ska i alla fall ge min syn.

Igor Brick tycker jag är kraftigt underskattad som avelshingst. Han har på litet material lämnat en stjärna i form av Jodas Julia. Han har legat bra till i 3-åringsstatistiken under alla år både avseende startprocent som insprunget/avkomma. Detta trots att han inte fått ta del av de bästa stona. Precis som sin far lämnar han bra ston.

Dexter Frontline har bara haft små kullar och inte riktigt fått chansen heller. Jag skulle inte säga att han floppat än i alla fall, utan han har väl motsvarat förväntningarna.

Gigant Neo är den Super Arnie-son som fått chansen på stora kullar med relativt bra stomaterial. Han har haft ett antal ston (!) med i årgångsfinalerna, så helt iskall är han väl inte. Gossip's Queen har blivit miljonär och även Izara, S.H.T.'s Playmate (svensk rekordhållarinna) och Omega Neo har skött sig bra. Update är en bra hingst. Jag hade dock större förhoppningar på Gigant Neo och jag vet inte varför han inte lämnat bättre.

Max Victory har lämnat Quantum Maximilian (nästan halvmiljonär) på endast fem försök.

Vi får väl se hur det kommer att gå för Super Light, Dust All Over, samt världsrekordhållarna Beanie M.M. och Noras Bean m.fl. i sina karriärer som avelshingstar. Jag vill dock inte döma ut Super Arnie som farfar ännu. Sedan är jag precis som dig, övertygad om att Super Arnie kommer att lämna avtryck i svensk avel via sina fina döttrar.

2 kommentarer:

  1. Ja det blir spännande att följa hur det slutar för Arnies grabbar.
    Överlag så har väl Sverige bara en bra svenskfödd avelshingst i From Above?
    Gidde Palema, Zoogin, Copiad som var grymma tävlingshästar har ju inte lämnat mycket till eftervärlden.

    SvaraRadera
  2. Men så är väl både Zoogins och Copiads morstammar rätt ihåliga...
    Good As Gold ska väl inte räknas bort helt heller.
    Överlag har svenska hingstar svårt att lyckas i aveln, de flesta stoägare väljer ju amerikanska eller franska hingstar.

    SvaraRadera