fredag 14 januari 2011

Diverse & Årets Hästgalan 2010

Först, lite glädje från gårdagen. Vår numera 11-årige svarta panter Worldwide gjorde comeback efter sin griffelbensfraktur. Han startade i Boden (30 mil, enkel väg) och såg jättefin och taggad ut. Med tanke på att han varit ifrån, så var det som en seger att han blev fyra. Tyvärr hade han punktering sista 300m och blev lite generad på upploppet, annars trodde kusken att de varit tvåa. Jag satt med ståpäls efter att jag sett loppet på ATG Live. Det var riktigt skönt, dessutom klev han över en lite magisk gräns. Fjärdeplatsen igår innebar att han nu har tjänat över en halv miljon sedan vi blev delägare i honom för drygt 4 år sedan.

Jag fick idag en fråga via e-post av en läsare.
Nåt tips om var man kan hitta amerikansk statistik för antal starter, insprunget och rekord?
Nej, tyvärr inget klockrent svar. Det finns på ustrotting.com och på standardbredcanada.ca, men på båda dessa sidor kostar varje sökning pengar. Om man har konto på ustrotting.com kan man i alla fall få fram segerrekord och insprunget gratis.

En "genväg" om man har tur, är om det finns en släkting som sålts på auktion. Då brukar auktionssidorna finnas kvar och då kan man hitta släktingar och deras resultat, men dessa är inte "up-to-date".

Då är det dags för Årets Hästgalan 2010.
I år gjorde jag debut som röstberättigad till de olika kategorierna. Ett uppdrag som togs på största allvar. Det ska bli intressant att se hur "lika" jag röstat i förhållande till de andra.

Enklaste kategorin? Årets Galoppör. Eftersom jag har "noll-koll" på de svenska fullbloden, så "ringde jag en vän" som jag har fullt förtroende för i den frågan.

Det är rätt intressant att lyssna på kollegor, hur de tvärsäkert motiverar hur man ska välja i de olika kategorierna. Den svåraste kategorin, Årets Kusk. "Den som vinner mest lopp", ropar någon. "Den som vann V75-ligan", hojtar en annan. "Den som vinner mest stora lopp, såklart", från en tredje. Samma personer ändrar kriterierna när man byter kategori, då är det mest pengar som gäller för den förste och mest lopp för den andre, o.s.v.

Vilken häst vann FLEST lopp i Sverige 2010? Fundera på den...

Jag tycker Årets Kusk var svårast att bestämma sig i. Det finns sex nominerade, vilket i sig gör det svårare. Alla har i sig gjort fantastiska prestationer.

Ett pris är redan klart, skötarligan inom V75. Jag har letat uppgifterna på vem som vann på nätet, men hittar inte. Jag tror i alla fall att det är Jonna Brosten som selat ut flest V75-vinnare under 2010. Det är det närmsta Stall Bredbyn kommer ett pris detta år, i och med att Jonna är skötare till vår uppfödning Youpie. Grattis Jonna!

ASVT har ändrat lite på "Årets Uppfödarbragd". Tidigare har en vinnare, utan nominerade utsett. I år finns det tre nominerade.

Såhär skrev jag den 24:e augusti på bloggen:
"Det kanske är tidigt på året att utse "Årets Uppfödarbragd", men Johan Lejon borde definitivt finnas med i diskussionen. På ett litet material (till antalet) och utan att ha "de flashigaste stona", så har han 2010 två av kullens bästa 3-åringar. Om jag räknat rätt, så är Deuxieme Picsous just nu den vinstrikaste svenskfödda 3-åringen i år. Sedan ligger en annan Lejon-uppfödning, Amour Rapide också topp 10. Starkt att dessutom forma hästarna själv från uppfödning till fullfjädrade tävlingsindivider. I alla fall jag är imponerad och det blir intressant att se hur långt dessa två kommer att räcka i kommande Kriterium."
Johan är en av de nominerade, tillsammans med Jenny & Allan Nilsson och Lutfi Kolgjini & Anna Svensson. Samtliga tre är enligt mig värdiga att vinna, så det ska bli intressant att se vem juryn valt.
Läs mer om de nominerade här!

FLEST lopp i SVERIGE vann: Hallsta Lotus 12 segrar. Tamla Celeber var bäst bland varmbloden med 10 segrar.

Statistik i Travronden, "amatörerna blir färre"! Jag hoppas att jag hinner kommentera detta i början av nästa vecka.

Trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. Viktigt att notera är att det även tidigare har nominerats tre kandidater (uppfödare) till Årets uppfödarbragd men dessa har inte offentliggjorts förrän det varit dags under kvällen att dela ut priset på själva hästgalan.
    Nu har nomineringarna avslöjats i förväg.
    Mer om Uppfödarbragden och förra årets nomineringar/vinnare finns att läsa på http://www.asvt.se/page109879.php
    Lena/ASVT

    SvaraRadera
  2. Pinsamt att Tamla Celeber gick lottlös från galan. Hur mycket mer kan man begära av ett treårigt sto?

    SvaraRadera
  3. Tycker att man kunde dela ut 2 priser till 3- och 4-åringarna, ett för hingstar o valacker och ett för stona i vardera åldersgrupp...

    SvaraRadera