onsdag 5 januari 2011

ATG/Unibet och Goop

Först ett kort svar på kommentar, angående svenskfödda avelshingstar.
Jag håller Enjoy Lavec som den bäste av de svenskfödda hittills, men From Above är en allvarlig utmanare om titeln. Sedan kommer nog Good As Gold som god trea. Jag reserverar mig lite för att jag är dålig påläst på den historiska bakgrunden för de svenskfödda avelshingstarna.


ATG vs. Unibet

Hittills har ATG:s ombud (inte totomatombud, utan advokat/jurist) kostat 8,8 miljoner kronor. Då är målet ännu bara hos tingsrätten. Oavsett utslag, så är det väl troligt att förlorande part kommer att överklaga. Stämningsansökan lämnades in i juli 2007. Det är nog inte "Sveriges billigaste ombud" som anlitats. Bara att hoppas att ombudet gör rätt för sitt arvode. Kan man inte få advokater/jurister att jobba på provision?

Enligt Johan Lindbergs blogg på atg.se (testar att länka till Facebook)
"Motståndaren, i det här fallet Unibet, hävdar inte helt oväntat motsatsen och har ingen lust alls att betala de 325 miljoner kronor som ATG stämt dem på."
Det klart att det är värt 8,8 miljoner, eller kanske det dubbla som slutnotan kanske hamnar på innan domen vinner laga kraft OM man går segrande ur detta. Säg att ombudet jobbat på provision, säg 10%, så har de 32,5 miljoner om de lyckas vinna. Det blir ändå nästan 290 miljoner "över". (Kanske delvis användas till HD-belysningen?)

Hur mycket är 8,8 miljoner? Om vi skulle omvandla till prispengar (inkl. uppfödarpremier), så skulle det räcka till ett av följande tre alternativ.
- 133 lopp med 25.000 kr i förstapris med 8 priser, eller
- 39 lopp med 100.000 kr i förstapris utan snålskala, eller
- Ett Elitlopp (final med två försök) + Ett Sundsvall Open Trot + 2,5 lunchlopp.
..eller till tolv tjänstemän med 30.000 kr i månadslön under ett år.

Björn Goops Färjestadslicens har diskuterats en del i olika travmedia. Läsarna på travnet.se var rätt klara med sin "dom", 85% tycker att han ska ha Färjestadslicens.

I detta fall tycker jag att det är skönt att se att Svensk Travsport visar handlingskraft och inte daltar med de "stora".

BG tycker att det är "konstigt att förbundet kan bestämma så mycket" och att "de har agerat över huvudet på oss".
- Jag skulle anse att det omvända vore konstigare, att enskilda aktiva skulle styra över förbundet. Kanske är det så det skett förut? Hur skulle det se ut om aktiva gick in och plockade bort avstängningar och liknande för att det inte passade dem?

BG tycker att det är synd om deras hästägare. De hästägare som bor i Göteborg har fått Åbyprogrammet i brevlådan och tillgång till Åbys stallbacke på tävlingsdagarna.
- Jag trodde att de hade hästar i träning hos Goops för att de är duktiga på att träna hästar. Är program och hästägarekort viktigast, så finns det andra tränare på Åby. Jag vet att det finns hästägare som har häst i träning på Umåker, som gärna skulle vilja ha Solvallaprogrammet i brevlådan och tillgång till Solvallas stallbacke.

BG drar till med jämförelsen "så om du bor i Örebro får du inte vara supporter till Hammarby utan förbundet tvingar alla i Örebro att vara medlem där".
- Jag trodde att hemmabana angavs i programmet för att visa var hästen är tränad. Jag förstår inte varför det skulle anges "tränarens favoritbana". Det känns för mig orelevant. Konstigt att t.ex. transportbidrag inom rikstoton skulle utbetalas från "favoritbanan".

Stall Goop visar i alla fall upp en bild på sin blogg, den 1 januari som visar hur välkommen Björn Goop är till Färjestad.
Till bloggen!

Jag tycker i alla fall att det blir toppen, att Björn Goop står som tränare på stallets hästar och att de har licensen på Färjestad. Då slipper vi se Björn köra mot stallets hästar, lika med ökad trovärdighet och spelsäkerhet. Sedan slipper Björn leva ett schizofreni-liv. Ibland har han tillhört Stall Goop (när det passat) och ibland har han inte velat kännas vid att han tillhör dem. Då slipper Stall Goop också förneka och försäga sig att Färjestad är deras hemmabana. Men...

....sista ordet är inte sagt, enligt Björn Goop.

1 kommentar:

  1. För mig är upprördheten hos tränare i denna frågan svårförstådd. Vad är det egentligen som gör att det spelar roll var man har licensen? Jag skulle inte ha brytt mig men det kanske ligger andra faktorer bakom?

    SvaraRadera