torsdag 27 januari 2011

Den viktigaste framtidsfrågan, del 3

Som jag ser det så har många slutat för att det finns annat att lägga tid och pengar på, samtidigt som det kostar alltför mycket i förhållande till förtjänstmöjligheterna. Låt vara att prispengarna ökat i takt med ATG:s omsättning, men det hjälper inte. Det är billigare att spela V75 för 1000 kr i veckan och större chans att vinna stora pengar, än att vara hästägare/amatör. Bekvämare och tar mindre tid.

Därför tror jag att det är nödvändigt att satsa ännu hårdare på uppfödarna och hästägarna i dagens läge. Det är många som är på väg att kasta in handduken och då känns en satsning på 96-210 miljoner på banbelysning som ett stort hån mot dessa. Jag kan ha totalt missuppfattat situationen, men så känner jag och många av de som jag pratar med. Det finns aldrig bra tider för att investera (enligt de aktiva), men tillfället känns inte rätt idag. Det finns en anledning till att det är svårare att rekrytera aktiva idag, och jag tror inte att det sitter i om de får köra/tävla i HD-belysning eller inte.

Micke Nybrink hånade "Travtränare i KRIS" under Hästgalan. Visst, det är svårt att tycka synd om Roger Walmann, Lutfi Kolgjini och Stig H Johansson. Samtidigt som det ska vara lönsamt att vara skicklig, så känns det som det mesta av satsningarna de senaste åren hamnat på just toppen. Därför var det för mig obegripligt och snudd på ointelligent att höja prispengarna i Silverdivisionen och Gulddivisionen. Det tyder på att man inte förstått situationen i Trav-Sverige och framförallt inte allvaret. Det är inte dessa ägare som spelar i de högsta divisionerna som funderar på att sluta äga/träna häst.

Apropå Nybrink, så sa Jörgen Westholm följande i ett videoklipp på sin hemsida:
"Senaste taxerade inkomst för Micke Nybrink såg jag var 1 004 000 kronor och det tjänar man inte som hästskötare, men du är välkommen hit att kämpa Micke ska du få prova hur det känns."
Om det stämmer, så känns det så där lite "kasta sten i glashus" av Nybrink. Om man står med en miljonlön (i huvudsak från travsporten, "direkt eller indirekt" antar jag) i TV-rutan och hånar travtränarna.

Om jag ska komma till en slutsats. Spelet på trav ökar och har så gjort de senaste åren. Tack vare ett bra jobb av ATG, Kanal75 och säkert även med hjälp av Micke Nybrink också. Däremot så är det tydligt att sporten blöder. Amatörerna minskar, proffsen har svårare att rekrytera hästägare och publiken minskar. Idag kanske det fungerar bra såhär, men om de aktiva minskar...så kommer det att finnas färre spelobjekt i framtiden och därmed också svårare att behålla omsättningen. Den dagen tror jag att det är för sent att börja fundera på varför folk slutat med trav och för sent att börjar rekrytera nya aktiva.

Jag bryr mig om Svensk Travsport och vill att den ska blomstra även i framtiden!

Det är några veckor sedan nu, men Erik Erssons blogg på travnet.se berörde också detta ämne. Till inlägget

2 kommentarer:

  1. Håkan,
    Prisskalorna i Silver och Guld tål att granskas. Om ST/ATG angelägna att svenskägda hästar startar hemma ISTÄLLET för i Frankrike och dansk-finsk-norska "semi-classiqe-lopp" på sommaren, är travet inne på fel spår (jfr Turkiet som ger skattbefrielse för egna fotbollsspelare som avstår karriär utomlands). Om ST/ATG gett upp, insett att för få nya hästägare tillkommer, att de vars hästhållning "går runt" ska fortsätta uppfödning av & köpa in hästar, är höga summor i Silver och Guld rätt väg. (Men som små aktörer glädjer vi oss över ST:s nya hemsida som ger uppfödare & ägare ett erkännande...) Ulf Lindström

    SvaraRadera
  2. Problemet är stort för amatörer. kostnaderna skenar och det är inte bara travsportens kostnader som ökar lavin artat.Även kommunen skor sig på oss och höjer sina avgifter.
    Initialt på året kommer det avgifter på boxhyror ,anläggnings avgifter och licens avgifter. På detta skall jag nu betala 1700 kronor i miljö/hälsoskydds avgifter till kommunen för kontroll av min gård. bara här är det 5000 i kostnader.
    Till detta kommer djurskydds avgifter om dom kommer ut och skall kontrollera mitt djurskydd på 1500 kronor. krafft fodret har ökat med det dubbla på några år och bensin priset stiger. För att tävla behöver man ta ledigt från jobbet några timmar och hästen skall till vetrinär för ett antal tusenlappar.Till och med på sin egen hemmabana där man betalat anläggnings avgift och boxhyra skall man betala över 200 kronor i boxhyra en tävlings dag. ett antal 100 lappar till kusken i köravgift och om det kommer in någon krona 10% till iväg. Är det konstigt att inte fler lägger av ?????

    SvaraRadera