tisdag 11 januari 2011

Kommentarer idag

Vi tar och publicerar lite kommentarer på bloggen idag.

Igår kommenterade "Anonym" mitt inlägg om debutanthingstarna.
"Naglos siffror i Sverige imponerar som du säger inte. Han hade dock en väldigt liten kull här så det kanske är tidigt att dra några direkta slutsatser. Jag ska också erkänna att jag har väldigt dålig koll på exakt vad han har lämnat i Italien. Han har dock lämnat åmtinstone en topphäst därnere i sin första kull. Orsi Mangelli-segraren Nesta Effe är ju efter Naglo på ett Viking Kronos-sto (som för övrigt är syster med Gooparnas gamle kämpe First on Line Sec samt deras nyblivna 4-åring Next to None Sib). Så det var ju lite typiskt att just Nesta Effe skulle slå av Gooparnas nya stjärna Muscle Wiking BR i Orsi Mangelli-finalen! :-)"
Ja, visst har Naglo få hästar i sin första kull i Sverige. Jag tycker ändå att man kan kräva mer i och med att han fått chansen med relativt bra ston och tränare. 13 avkommor är trots allt fler avkommor än de flesta ston får i aveln. Hur som helst kände jag till att han hade en italiensk stjärna i Nesta Effe. Naglo ligger faktiskt femma på intjänade euro i Italien på 3-åringsstatistiken och på tionde plats på "intjänat/avkomma" (min 20 avk). Det är ju rätt bra och det kanske är tidigt att döma honom redan.

Stall Almen skrev angående "Julklappen".
"Mer pengar behövs.

Dock tycker jag det är fövånande att inte mer läggs på breddsporten. Det var vad 'Framtidens Travsport' betonade eftersom det är de som haft det tyngst de sista 10 åren.

För vad det övergripande målet?

”Målsättningen med verksamheten är att bedriva travsport med en bred folklig förankring och stor geografisk spridning. Svensk travsport ska vara en demokratiskt uppbyggd breddsport med en internationellt konkurrenskraftig elit och ska i alla sammanhang bedrivas på en hög etisk nivå. Totalisatorspelet är ett medel för att skapa resurser för verksamheten.”"
Jag kan bara hålla med.

Anonym kommenterade samma inlägg.
"Det där med premien för kallblodens del tycker jag bara verkar skit på ren svenska. Det är många amatörer som kört sönder sina 2 åringar i jakten på dessa slantar.....och nu lever hagliv :(

Till vilken nytta? Hade kanske varit bättre då med slanten vid levande föl, då kanske en litean amatör kunnat välja "dyra" hingstar oftare. Om du förstår vad jag menar.....

Nja allt är inte guld som glimmar."
Jag tror personligen inte på att lämna ut en premie vid levande föl. Jag tror den premien kommer att gå mer eller mindre oavkortat till hingstägarna, alternativt att vissa uppfödare väljer jättebilliga hingstar för att få del av premien. Att föda ett levande föl är väl på ett sätt en prestation i sig, men inget som ska premieras. Att kvala som 3-åring, samma sak. Jag skulle hellre se en bonus vid första segern som 2- eller 3-åring. Då har hästen gjort en prestation.

Det var allt för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar