tisdag 25 januari 2011

Den viktigaste framtidsfrågan, del 1

Så är det dags. Jag har inte haft tid förrän nu att ta tag i den viktigaste framtidsfrågan...

De aktiva! Hästägare, Uppfödare, Amatörer...

Det slutar i snitt nästan en amatör per dag i Sverige. Detta har pågått i en konstant ström de senaste åtta (8) åren. Under dessa år har antalet amatörer minskat med 31%. Antalet hästar i amatörträning under dessa år har också minskat, men "bara" med 27%. Det innebär i snitt 590 färre amatörhästar PER ÅR!

Uppfödningen följer kurvan med minskade amatörer. Antalet födda hästar minskade enligt redovisningen i Travronden med -29% under åren 2000-2008. Det var en uppgång under 2010, men jag är allvarligt oroad över en rekyl 2011.

I min värld är varje amatör, uppfödare och hästägare de viktigaste ambassadörerna för vår sport. De finns där "oavlönade" för att missionera om travsporten på arbetsplatser, bland släkt och vänner, grannar, o.s.v. Den reklam som dessa passionerade ambassadörer sprider är ovärderlig. DET är just tack vare DESSA som travsporten ansåg i en omfattande undersökning vara en FOLKSPORT. Nu minskar denna skara, varför?

Jag kan se till mig själv och hur "livet" ser idag jämfört med tidigare. Tidigare hade jag ett skiftjobb och det gav både lite extra på lönen och tidsmässiga fördelar att kunna träna häst på dagtid. Framförallt hade vi inga barn att ta hänsyn till. Med hämtning och lämning av barn på dagis och heltidsjobb, så blir det inte mycket tid kvar. Utbudet av aktiviteter är så stort idag att det är svårt att konkurrera. Den som är intresserad av fotboll kan nästan varje dag i veckan se toppmatcher från de europeiska ligorna, Serie A, Premier League, La Liga, Champions League och Allsvenskan... Den ishockey-intresserade kan se NHL och Elitserien flera kvällar i veckan, direkt hem i TV-soffan. Är du travintresserad, så serveras med med ATG Live i din dator "hela dagarna". Serier, filmer och en hel del annat finns nu också varje kväll på de "47 kanaler" som finns i TV'n. Internet med dess utbud är också stort och i princip "obegränsat".

Jag har en teori, måhända väldigt långsökt, även om jag inte tycker att den är helt ogrundad. Det som drar publik till banorna är amatörerna. I och med att de "stora kuskar" besöker "alla" banor hela tiden är det inget extra. Om en arbetskamrat ska köra sin häst på Umåker, så tror jag det fångar intresset hos den som normalt inte besöker travbanan. Det är i min värld ovärderlig reklam. Vi behöver Björn, Örjan och Erik också, naturligtvis. De berör inte vanligt folk för att de ska besöka banan. Mer amatörlopp! Amatörkuskarna är utrotningshotade.

Dessutom blir loppen mer sevärda och händelserika. Vi får en bättre rekryteringsbas.

Fortsättning imorgon...

4 kommentarer:

  1. Helt rätt!

    Sämre villkor för amatörtränade hästar funkar inte längre.

    SvaraRadera
  2. Hur tänker du nu? Med din logik så skulle korpfotbollen ha fler åskådare än Allsvenskan, eftersom korpspelarnas familj och vänner skulle vara på plats? Amatörerna är naturligtvis livsviktiga, somm tränare, ambassadörer, uppfödare etc, men fler amatörlopp är inte vägen att gå, tvärtom. SHJ gick i bräschen för att få sporten respekterad i stugorna, låt inte det gå om intet genom att ta ett steg tillbaka.

    SvaraRadera
  3. Gärna fler amatörtränade hästar men inte nödvändigtvis fler rena amatörlopp. Jag återkommer till min käpphäst att villkoren för amatörtränade hästar ska vara minst lika bra som för proffstränade (skrota A- och B-licensuppdelningen). Det ska vara lätt att skaffa tränarlicens, även för den om inte är född in i travet, vilket jag inte tycker att fallet är nu. Som ägare vill jag inte tvingas skriva över hästen på amatörtränaren. /Anders

    SvaraRadera
  4. Det förefaller inte speciellt logisk om man vill ha mer folk att lägga massa lunchtrav. Dom flesta jobbar ju dagtid till att börja med.

    Det är ju inte konstigt att det blir mindre b-tränare. Trevet är ju svindyrt till att börja med. Som en annan norrlänsk rolig bloggare skrev amatörernas moment 22 = inget jobb - inte råd ha häst....jobba- då hinner du inte träna häst. Så sant!! jobbar man 8-9 timmar så är det ju inte alltid så lätt att träna häst för det ska man ju göra EFTER att man hjälpt ungarna med läxorna.

    Nä snart finns bara rika egenföretagare som har råd att slänga in hästarna hos A-tränarna.....frågan är om vi vill ha enbart såna hästägare?!

    SvaraRadera