onsdag 26 januari 2011

Den viktigaste framtidsfrågan, del 2

Först en kommentar på förra inlägget av Lars:
"Hur tänker du nu? Med din logik så skulle korpfotbollen ha fler åskådare än Allsvenskan, eftersom korpspelarnas familj och vänner skulle vara på plats? Amatörerna är naturligtvis livsviktiga, somm tränare, ambassadörer, uppfödare etc, men fler amatörlopp är inte vägen att gå, tvärtom. SHJ gick i bräschen för att få sporten respekterad i stugorna, låt inte det gå om intet genom att ta ett steg tillbaka."
Jag har än en gång lyckats vara lite otydlig. Det är inte amatörlopp inom V75 som jag efterlyser, inte V64 och V65 heller. V75 ska vara travets Elitserie, V64 och V65 divisionen under. Skulle travsporten tappa anseende i stugorna om det kördes ett amatörlopp (av tio lopp) övriga tävlingsdagar? Det tror inte jag i alla fall. Det behöver inte ens ligga inom V5, om man är rädd för detta... Om någon har bättre förslag på hur vi ska kunna behålla fler ambassadörer, så är ni välkomna med förslag. Lopp för endast B-tränade hästar?

Jag ser amatörerna som den bästa rekryteringsplatsen för nya hästägare och aktiva. Den vägen gick jag in i travet och i princip alla jag känner som håller på med trav har kommit via ett amatörstall. Travskolorna gör ett jättebra jobb runt om i landet, men det är inte helt lätt för de flesta att ta steget från en travskola till att starta igång själv. Det krävs en "mentor" i uppstarten. Vi tappar som sagt en potentiell mentor dagligen i Trav-Sverige.

Har det skett några förändringar de senaste åren? Ja, lunchtravet har utvecklats från att vara ett lunchlopp om dagen, till att bli en hel tävlingsdag. Det har kommit eftermiddagstrav med start kl. 15. Som amatör med ett civilt heltidsjobb är det inte helt lätt att få ihop den ekvationen. Det kanske är just på lunchtravet som mitt potentiella starttillfälle fanns denna månad. Hur skulle det se ut om div.IV-fotbollen skulle spela sina matcher vid lunchtid på tisdagar? (om vi ska dra paralleller till andra idrotter)

Banorna har fått sparkrav. Ett sätt att spara pengar är att minska banornas öppethållande under kvällar och helger, eftersom det kostar mest att ha personal tillgänglig då. När ska amatörerna träna sina hästar på banan då? De får väl ta ledigt, precis som de ska göra om de ska starta sin häst på lunchtravet och som de måste göra om de ska till veterinären...

Jag antar att det finns de som tycker att jag gnäller nu. Ja, det kanske kallas gnäll, vad vet jag. Hur som helst, så påtalar jag än en gång att det slutar en amatör i princip varje dag. Den som brinner för travsporten och vill att den ska leva även i framtiden BRYR SIG. Jag BRYR MIG och hoppas att de som styr skutan ska inse VAR det blöder och vilka konsekvenser det kan få i längden att inte ta ropen på allvar.

Jag tror...om travet ska kunna konkurrera och behålla aktiva i framtiden, så måste det finns bättre möjligheter att kunna leva på att träna hästar. Det kanske är en utopi att det kan bli så, men det är vad jag befarar. Det räcker inte längre med att det ska vara kul att hålla på. Det spelar ingen roll, om man inte har råd....eller tid. Det finns så mycket annat som också är kul idag och som kostar mindre pengar. Konkurrensen har ökat i samhället. Nu har jag mest skrivit om hästägare/amatörer, men det samma gäller även uppfödare.

Fortsättning imorgon...

3 kommentarer:

  1. Jag tror absolut inte på renodlade amatör lopp elr lopp för endast B-tränade hästar, det blir inte billigare för mig som hästägare o inte får jag mer tid heller.
    Nä jag tror att man ska börja i den ändan att det ska vara roligt o komma på trav. Nu känner man sig lite som någonting katten släpat in .

    Sällskapen tillsammans med intresseföreningarna måste bjuda till lite. På peabtravet finns ju Gustavs loge men den är ,tror jag, till för sponsorena (ej hästägarna).
    Tänk om den skulle öppnas ,där det bjuds på en kopp kaffe o bulle till ägarna/tränarna. Möjligt att det skulle kosta lite men ta då ett pris till självkostnad.
    Varför jag inte tror på amatörlopp så är det av den enkla anledningen att i våran räjong så har vi ju inte problemet med nån kuskelit. Som amatör så har du ju alla chanser du vill att köra lopp
    Sen förstår jag inte heller varför man ska göra skillnad på tränarkategorierna, en a-tränare ska kunna träna sina hästar dagtid på preparerade banor , varför ska inte jag som B-tränare få göra det på eftermiddagar o kvällar? Med tänd banbelysning dessutom.
    Där tycker jag att sällskapen får bjuda till lite mer.(iaf i Boden)

    Vad gäller lunchtravet så är nog inte a-tränarna heller så förtjust i detta fenomen.

    SvaraRadera
  2. Jag håller för det mesta med dig Håkan men inte nu ;0)

    Det är sant det du säger att bästa sättet att förvärva nya travägare är genom b-tränare och du har sant så långt att det krävs men mentor för att få snurr på allt. Men här börjar kruxet enligt mig. Det finns många som ger "goda"? råd men nu handlar travet om pengar och hur många vill ge goda råd så att just du kanske tjänar massa pengar?? Här vill jag dock säga att jag tycker att A-tränare är duktigare än B-tränare att dela med sig av goda råd, de verkar inte vara så rädd att dela med sig av den kunskap som de har.

    Travet enbart på dagtid. Skrev just en komentar nedan om att lunchtrav är värdelöst för att det är så många som jobbar på dagarna. Söndagar är dom tråkigaste dagarna som finns. Inga afffärer är öppna, mest repriser på tv. Lägg trav på Söndagar då kan både "penningstinna pensionärer" ;) och jobbande yngre komma!

    SvaraRadera
  3. Söndagar, åtminstone på Umåker, är tyvärr katastrofdagar. :-( Både publik- och omsättningsmässigt. Själv gillar jag också söndagar med familj i dagsljus, men inte allmänheten tydligen.

    SvaraRadera