torsdag 20 januari 2011

Vem ska anmäla hästen?

Jag har berört Fredrik Fällgrens intressanta blogg på Färjestadstravets hemsida. Han slängde ur sig följande rader för strax före årsskiftet:

"Är det inte otroligt att en hästägare inte får anmäla sin egen häst till start? Det får bara tränaren göra . Snacka om att något har gått snett i utvecklingen."
Till inlägget med kommentarer
Min första tanke var att han var ute för att provocera, och att detta var lite galet. Fortsättningen, kom igår och nu utvecklar han sitt resonemang ytterligare.
Till inlägget

Jag erkänner att jag inte tänkte "utanför lådan". Om jag lämnar en häst i träning hos ett proffs, så köper jag tjänsten "träning". Varför kan man som ägare inte själv få ansvara över matchning och kuskval? Det låter kanske kontroversiellt, men läs Fredriks argument och fundera. Det är fullt möjligt, men det kanske kräver någon form av "uppgraderad hästägarlicens" för att få anmäla sin häst själv? Då kan Svensk Travsport förvissa sig om att dessa hästägare är utbildade och vet hur det fungerar med anmälningar o.s.v.

Eller är detta bara helt galet?

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att hästägaren (företrädaren) ska kunna anmäla. Idén om att man måste överlåta rätten att anmäla till tränaren är intressant. Varför skulle inte det fungera att ägaren anmäler ? Om tränaren vill anmäla till ett visst lopp eller vill veta när hästen ska starta så är det väl bara att kontakta ägaren. :) Attityden bland många tränare att en ägare som inte lägger sig i är en bra ägare är trist. Ju mindre kontakt med ägaren, desto bättre tycker de. Som ägare vill man normalt sett ha så mycket information som möjligt, jag har haft många tränare men aldrig varit i närheten av att få för mycket information. Tvärtom så har jag många gånger upplevt att tränaren mörkat eller åtminstone försökt göra det om olika saker, typ att hästen kom lös och skenade. Mer makt åt ägarna. /Anders

    SvaraRadera
  2. Det finns ingen som helst annan möjlighet än att den som handhar hästen i vardagen och är ansvarig för medicinering/liniment och som har koll på hästens allmäntillstånd, stelhet/aptitproblem (raden kan göras lång) är den som ska anmäla hästen. Något annat är helt ohållbart, men en intressant tanke i teorin.

    Jag släpper inte längre ut på morgonen själv mer än enstaka gånger/vecka och bara det är ett moment jag saknar (tidsbrist) för att ha den rätta kollen på hästarna. Jag VILL mocka själv/kolla krubba/vattenhink för att veta att allt står rätt till. Det handlar om små saker ofta kopplat till magkänsla och erfarenhet som kan avgöra en bedömning om start eller inte.

    SvaraRadera
  3. Intressant ämne. Självklart ska ägaren bestämma så mycket han vill. Tränaren får ändra sin produkt om han vill annat än att bara träna.

    SvaraRadera