torsdag 17 november 2011

Förbundsstyrelsen

Angående hingstannonserna. I samtliga annonser som jag producerar till vinternumret kommer måtten (manke, kors och längd) att anges för de hingstar som har dessa angivna i Hingstkatalogen. Jag har också prioriterat att lägga tydlighet på prisuppgifterna. Det är något som stoägarna efterfrågat och jag hoppas att det är uppskattat.


(Korrigerat små sakfel som jag missuppfattat, angående förbundsstyrelsen kl. 16:25)
En sak som kom upp på "Framtidsspaningen" i förra veckan var hur Ridsporten jobbade i sin "Förbundsstyrelse". Helena Carlsson (27 år) som var moderator sitter med i förbundsstyrelsen hos Ridsporten. Där har de två ungdomsmandat som är reserverade för ungdomar under 26 år, och dessa väljs på fyra (!) år. Det är något som Ridsporten har anammat sedan 1993, så vi får väl utgå från att det både har fungerat och varit lyckat om de fortsatt i 18 år.

Claes Freidenvall från Travronden var på plats under seminariet och "noterade" det även i sin ledare i tisdagens Travronden.


Hur ser det ut i Svensk Travsports styrelse? Det är sju ledamöter som är mellan 46 och 63 år med en snittålder på 53 år. Jag skulle tro att den åldersfördelningen även avspeglar hur många (de flesta?) styrelser ute i Travsällskapen är sammansatta.

Jag kände mig manad att maila Helena för att höra hur åldersfördelningen ser ut i deras Förbundsstyrelse. De är elva ledamöter som har en medelålder på 46 år, dvs lika med den yngste i ST:s styrelse. Det intressanta i sammanhanget var att de har TRE ledamöter som är under 30 år. (23, 25 och 27) Sedan har de också tre som är 60+ (63, 63 och 68). De hade dock svårt för tillfället att fylla spannet mellan 30-40 år.

Det kanske är lite väl "häftigt" att anse att Svensk Travsport skulle ha två ledamöter som är under 26 år, eftersom de har en styrelse på "endast" sju ledamöter. Däremot kan jag tycka att det låter rimligt att minst en ledamot borde sitta på ett "ungdomsmandat" och vara i alla fall under 30 år. Kanske något även för travsällskapen och BAS-organisationerna att sträva efter? Vilka ska leda Svensk Travsport in i framtiden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar