måndag 21 november 2011

Örebroblogg och simningen

Blev tipsad av en god vän om en blogg på Örebrotravets hemsida, "En Sportchefs betraktelser". Där tar han upp både uppfödarpremierna och premieloppspengarna. Den aktuella sportchefen heter Claes Broberg.
http://www.orebrotravet.se/sportchefens-blogg.php
"Jag och Lillis var och besökte ett av de större stuterierna igår, tisdag. Bl a diskuterade vi Svante Båths förslag om att använda premiepengarna till prispengar istället. Det är i runda tal 50-60 miljoner som går till premiehästarna i år. Uppfödarna vi pratade med var faktiskt, vilket överraskade oss, inne på att även uppfödarpremierna skulle bli prispengar. Allt för att öka efterfrågan på att köpa häst. Vet inte om det vore rätt, möjligt att det vore det, men uppfriskande att ett sådant förslag kom från en uppfödare. Bra att saker och ting diskuteras."

Jag börjar med uppfödarpremierna. Nu vet jag inte vilket stort stuteri som de har besökt. Tanken kanske är "god". Jag känner mig dock tveksam till att det skulle öka efterfrågan på att köpa häst. Kanske negativt och tråkigt tänkt av mig? Säg att prispengarna skulle öka med 10% = uppfödarpremierna. Skulle det spela någon större roll om första priset på V75 är 100.000 eller 110.000? Eller om prispengarna i V65 skulle öka från 40.000 till 44.000? Eller i vardagstravet från 15.000 till 16.500? Är det "så enkelt" att öka efterfrågan och därmed priserna på hästar? Jag tror tyvärr inte det.

Allt handlar som jag tidigare sagt om en fördelning. Hur skulle skillnaden påverka uppfödarna? Ponera att jag föder upp en häst som kostar mig (lågt räknat) 100.000 kr - räknat på en hingst som kostar ca 25.000 kr. Som 1,5-åring säljer jag den för 50.000 kr, vissa gratulerar för att jag fick "dubbla levande fölavgiften"... Jag har gjort en förlust på 50.000 kr, som jag ALDRIG kan få igen. Idag kan jag trösta mig med att "den såldes till en bra tränare och jag kan förhoppningsvis få tillbaka en del av förlusten via uppfödarpremierna", även om jag vet att chanserna teoretiskt sett är små.

Hur skulle uppfödningen påverkas av att uppfödarpremierna skulle slopas? Jag tror den skulle minska REJÄLT! Det kan i och för sig öka efterfrågan på de hästar som "blir kvar" och därigenom ökade priser på dessa. Däremot är jag i detta mardrömsscenario rädd att även den svenska travsporten riskerar att gå under helt och hållet.

Men möjligheten för "det stora stuteriet" finns ju att testa sitt förslag. Sälj era hästar "inkl. uppfödarrätten". Det vore rätt intressant att se hur det skulle påverka försäljningspriset. Då kan vi utvärdera rätt snabbt hur utfallet blev. Det kan vara ett bra förslag, men jag vill inte testa först.
"Sedan förstår jag absolut varför premiepengarna finns, men kravet (alltså 1,35) känns förlegat. Borde om inte annat skärpas med några sekunder. 1,30 kanske vore nåt? Eller den Italienska modellen där man får en rejäl premie första gången en häst (som 2- eller 3-åring) klarar en prisplacering i reguljärt lopp ISTÄLLET för dagens premiesystem. Gissningsvis skulle en sådan premie kunna bli rejält mycket högre. Kanske uppemot 50 000:-?"
Ja, kanske är gränsen på 1.35 för låg? Jag vet inte på vilka grunder som gränsen är satt. Antagligen för att de unga hästarna inte ska pressas för hårt. Även om hästen har haft en skada eller sjukdom, så ska det vara möjligt att klara premien ändå med normal träning.

Till skillnad från Svante Båth, Stefan Hultman och Lutfi Kolgjini har jag sett att premiepengarna GÖR skillnad för mindre tränare och amatörer. Det är inte bortkastade pengar. En sak som vi inte ska glömma bort i sammanhanget är att om vi omvandlar premieloppspengarna till prispengar, så kommer generellt sett 10-15% av dessa att direkt omvandlas till tränarna och kuskarnas provisioner... Det klart att de är sugna på dessa miljoner, speciellt eftersom de också vill lägga pengarna (i huvudsak) i de lopp som de själva oftast är med och tävlar i.

Tycker att insändaren i fredagsronden var bra. Den som förklarade att 25.000 kr på ett år motsvarade kostnaden för krafftfoder och analyserat grovfoder för ett år + 8 besök hos hovslagaren. Där gör premiepengarna skillnad.

Jag har också funderat på tanken med "den italienska modellen". Det tror jag också skulle stimulera. Inte alls så dumt, men helst skulle jag se den i kombination med premieloppspengarna. Ett bättre förslag än den där kvalpremien som dök upp. En satsning från fonden?

***


Skrev om min påbörjade simträning för några veckor sedan. Köpte ett "klippkort" med tio gånger. Nu är kortet sönderklippt och nu är ett årskort inköpt. Förhoppningsvis håller "flytet" i sig. Tekniken har i alla fall blivit något bättre på dessa tio besök i bassängen, men fortfarande finns mycket att slipa på. De första gångerna handlade det om att överleva... Simma lugnt!

7 kommentarer:

  1. Frågan angrips från fel håll.

    Det handlar inte om att det är för lite pengar att köra om. Problemet är att Båth och hans vänner ska ha ungefär 20 000 kr per månad för att ombesörja träningen av en häst.
    20 000 kr för förvaltningen av ett djur alltså. Per månad. Varje månad. I flera år.

    Där faller hela konceptet med en sund travsport. Det tror jag de flesta förstår.

    20 000 kr per månad klarar en vanlig svensk familj att leva på, om än knapert. Lyssnar man på stortränarna så räcker inte de pengarna för att försörja en häst utan att de förlorar pengar.
    Då är det något som gått väldigt väldigt snett.

    Men det är smart av Båth att flytta fokus från de verkiga problemen och vi har sett och hört det här förut.

    ///Danne

    SvaraRadera
  2. En enkel åtgärd som går att genomföra snabbt och som i mina ögon är självklar, är att B-tränade hästar skall få SAMMA premiepengar som A-tränade hästar. Jag blir upprörd varje gång jag tänker på den ständiga diskrimineringen av B-tränade hästar. Avskaffa A-tränarnas skyddade verkstad, helt och hållet förresten. Det behövs inga speciella proffslicenser. /A

    SvaraRadera
  3. Danne jag har då aldrig hört talas om någon tränare som tar 20.000:-/månaden i träningsavgifter. Vem syftar du på eller var det bara en grov överdrift?

    Däremot är det väl relativt vanligt med runt 350:-/dag, dvs drygt 10.000:-/månad. Jag har pratat med ett par tränare som tar avgifter i intervallet 300-350/dag och de säger alla att de inte gör någon vinst på avgiften. Det är dyrt med stora betesmarker, rundbanor, rakbanor, sandbanor, backträning, stallar, övriga byggnader, maskiner och anställda som ska sköta allt. Det är enorma kostnader vi pratar om för en tränare och många förlitar sig helt på att göra sin avans på provisionen för inkörda pengar.

    För att stimulera hästägandet måste det finnas mer prispengar att tävla om i 2-4 årsåldern. Att omfördela pengar tror jag inte ger en effekt. Nej ATG får helt enkelt skjuta till mer pengar och sen finns det en massa travorganisationer som borde omstruktureras och kostnadseffektiviseras.

    SvaraRadera
  4. Prispengarna ska hamna i "rätt fickor". Storfräsarna har nog så det räcker många gånger. Det är den lille tränaren som ska uppmuntras att åka ut i ur och skur efter sitt vanliga jobb.

    Det ska till många små morötter. Stora pengar o storlopp kommer aldrig (nästan) den lille amatören med i. Lägg pengarna på rätt ställe så ska ni nog se att hästägandet tar fart.

    Som det är i dag är det "bara"? den rike företagaren /hockyspelaren o dyl som snart har råd att lämna hästarna till storfräsarna.

    SvaraRadera
  5. Det stämmer nog rätt bra med 20000:- i månaden för att ha häst hos proffstränare,hadde själv en häst hos stortränare och med alla tillägg tex resor och utselnings avgifter och skoning så under 6 månader fick jag ingen räkning under 20000:- i månaden.Så hur skall en vanlig löntagare kunna ha råd att äga och ha häst i träning!!! Tyvärr så är det alla kostnaderna inom travet som gör att travet tappar hästägare.

    SvaraRadera
  6. Hos Lutfi Kolgjini låg genomsnittsfakturan på 18000:- - 19000:- i månaden för en treåring som inte hade kvalat :) Dessutom massa inköp som täcken grimmor mm som man aldrig fick se åter trots att dem inhandlats strax innan hästen flyttades!

    SvaraRadera
  7. Hej Hans !

    Intressanta inlägg.

    Vill med detta inlägg skapa lite mera debatt!!


    Liten fundering angående träningsavgifter!

    Det kanske är dags för cathtränare som enbart tar betalt för den tid som dom lägger ner på hästarna, som vilken annan yrkesman som helst.
    Ex.
    En häst tränas väl ca 2-3 tim i veckan, resten av tiden är väl nästan bara inackordering till en kostnad av ca 300 kr per dag!

    Hästhotell måste väl vara ett alternativ för många hästägare både gamla o nya det skulle reducera avgifterna avsevärt, kanske med hälften i många fall!

    Det kanske vore något att satsa på för den som har tomma stall o hagar 150kr per häst o dag skulle nog locka många.

    Transport till o från träningsbanan 2 gånger i veckan fixas säkert billigare än de avgifter som tas ut av många i dag.

    För att minska utgifterna så betalar man bara för den tid som hästen tränas.

    Anlitar man en Cachtränare för träningen ca 3 tim i veckan och han står naturligtvis för den utrustning som behövs för träningen,ex vagn sele.Precis som vilken yrkesman som helst,för inte står väl Snickaren,Rörmokaren,Plåtslagaren o vill att du ska ha alla verktyg som behövs!



    Det är väl det som alla vill att det ska bli fler som har råd att vara hästägare!!!!
    Och fler arbeten inom hästnäringen.

    Som sagt det var lite funderingar av en hästägare för att skapa lite debatt.

    Ha de.

    SvaraRadera