torsdag 3 november 2011

Mer Varenne!

Fortsättning på diskussionen om bordläggningen av Varenne.
Men Håkan bråkan :)
Yees! :-)
Nu är du väl lite färgad när du säger att du har förståelse för att fegisarna med Järneroth i spetsen bordlägger den hingst vars avkommor haft överlägset flest startande avkommor!
Hur kan du ens överväga att försvara ett sånt beslut? Anledningen till att han bordlades är för att han inte når upp till A eller Elit som ägarna satsar på. Han har en stor tre årskull nästa år??

Jag tvekar inte ens att försvara ett sånt beslut. Utan att att ha kollat fakta, så tror jag ingen av de andra hingstarna som värderades har en 2-åringskull som är (i princip) lika stor som deras nuvarande antal "avkommor i startbar ålder".

Blev tvungen att kolla fakta... Dream Vacation har också en stor kull med 2-åringar och visst hade de kunnat bordlägga honom också, om de hade känt sig osäkra. För de övriga hingstarna, så kommer inte kullen f.09 att kunna göra så stora (negativa) förändringar på helheten. För de flesta (utom Love You - 32%) är 2-åringskullen mindre än 26% av antalet avkommor i startbar ålder.

HingstAvk. i startbar ålderAvk. f.09
Dream Vacation96129
Lindy Lane34435
Love You23977
Calvin Capar523
Jag de Bellouet12711
Korean1049
Goetmals Wood1176
San Pellegrino13131
Dexter Frontline6911
Skogans Orlov9825

Men du har ju sagt det själv! Det går att höja men inte att sänka då hade väl en bedömning inte varit fel? Visar hans avkommor längre fram kapacitet så får man väl höja!
Varenne har idag ett avelsindex som ligger på 127. Om de ska sätta en värdebokstav på honom idag, så ska det mycket till för att han inte blir Elithingst. Hans index motsvarar vad som krävs för att bli Elithingst. Jämför index med övriga värderade hingstar. (Love You - A - 123 f.99. Varenne - 127 f.95.) Det går också att jämföra med kullkompisen Viking Kronos som är Elithingst och har 125. Kom ihåg att avelsindex även korrigeras utifrån tillfört stomaterial. Utifrån detta hade det varit "fel" att inte utnämna honom till Elithingst, men nämnden kanske känner att det är "för tidigt" att utnämna honom till Elithingst och därför vill de avvakta den stora kullen som är på ingående. Om han utnämnt till Elithingst, så hade de inte kunnat sänka honom - om det visat sig vara fel. Jag är tämligen övertygad om att du haft ännu större invändningar, om han blivit Elithingst än att han bordlades? (Jag tolkar dig som att du inte vill ge honom högre än AB?)


I jämförelse med övriga hingstar kommer små kullar (förmodar jag) som inte alls kan påverka totalen lika mycket som i fallet med Varenne.
Ja det är konstigt att just den hingst som Menhammar + några andra inflytelserika personer äger stora avelsrätter i blir bordlagd. Det är ännu ett tecken på den korrupta trav värld vi lever i money talks som vissa säger. Med distans till denna fråga tror jag du kommer ångra ditt försvar av Bordläggningen.

Nu har jag ingen distans till frågan ännu, men jag tycker att jag har givit sakliga synpunkter för att försvara bordläggningen. Vi får väl se om jag ändrar mig i framtiden? :-)
ps gillar din blogg skarpt och respekterar dig för att du är oerhört kunnig men nu är du helt fel ute för en gångs skull ;)
Tack! Vill du höra en hemlis? Jag har haft fel förut - många gånger, men säg det inte till någon bara. ;-)
När jag ändå är i farten!

Vilket sto material har Varenne fått jämfört med alla dem andra hingstarna som inte bordlades?

Varenne är en av de hingstar som tillförts ett enastående sto material och med tanke på det tycker jag inte att han varit speciellt lyckad i aveln. Men sänk priset till 25 000 nästa år så kommer jag använda honom på någon av mina ston.
Att Varenne fått ett bra stomaterial är inget att sticka under stolen med. Han har säkert fått bättre stomaterial än de hingstar som inte bordlades. Jag tycker ändå att det är orelevant i sammanhanget, angående bordläggning eller inte.

Slutligen, mina två tyngsta argument för att jag tycker att det var rätt att bordlägga är:
  1. Han har en 2-åringskull som är nästan lika stor som nuvarande antalet avkommor i startbar ålder. Att (nästan) dubblera antalet avkommor i en värdering ger en mycket större säkerhet i att man tar rätt beslut.
  2. Utifrån hans höga BLUP-tal borde han ha utsetts till Elithingst. Eftersom det inte går att sänka en hingsts värdebokstav, så är det rätt att avvakta ytterligare en kull för att göra en mer rättvis bedömning.
Om du fått välja mellan att utnämna honom till Elithingst eller att bordlägga honom, vad hade du valt?

    1 kommentar:

    1. Du har rätt det kanske är orelevant gällande bordläggningen men inte hans kapacitet som avelshingst.

      Varenne har tillförts det bästa materialet som finns i den svenska stoparken hans avkommor har fått dem bästa förutsättningarna man kan tänka sig. Tycker inte du att det är relevant hurvida han är en bra avelshingst eller inte?
      Om det hade varit omvänt att Calvin Capar hade fått samma förutsättningar som Varenne hur tror du det hade påverkat Calvin Capar´s avelskarriär?

      Blup hit och blup d... faktum är att du kan inte jämföra två avelshingstar om dem inte får samma förutsättningar eller har jag fel?

      Det är väl klart som ... att det inte är lätt att bli en bra avelshingst om man fått stor andel av ston som inte når upp till rasens medeltal?

      Men får man istället det bästa förutsättningarna så ökar också chanserna!

      Därför kan dem i mitt tycke slopa dessa Inbördes prestige tävlingar för dem redan övergöda hingstägarna för dem är meningslösa.

      Tycker du själv att Varenne är en prisvärd hingst? Har han motsvarat de förväntningarna du hade på honom i förhållande till sina förutsättningar?

      Nej jag tycker inte att det hade varit bättre att bordlägga honom kontra göra honom till Elithingst. Men faktum är att han är inte mer en ett AB eller ev ett A just nu och då får man sätta ett A eller AB visar det sig sen att denna stora kull har inverkan så får man då göra honom till Elithingst.

      Men som jag ser det, med hans förutsättningar så är han inte mer en AB hingst. Jag använder alla dagar i veckan Rite on line före Varenne även om jag fick levande föl avgiften fritt.

      SvaraRadera