torsdag 3 november 2011

Sista ordet om Varenne från min sida

Mitt sista svar till "Anonym" angånde Varenne.
Du har rätt det kanske är orelevant gällande bordläggningen men inte hans kapacitet som avelshingst.
Tack!
Varenne har tillförts det bästa materialet som finns i den svenska stoparken hans avkommor har fått dem bästa förutsättningarna man kan tänka sig. Tycker inte du att det är relevant hurvida han är en bra avelshingst eller inte?
Om det hade varit omvänt att Calvin Capar hade fått samma förutsättningar som Varenne hur tror du det hade påverkat Calvin Capar´s avelskarriär?
Han har väl tillfört ett bra stomaterial - i klass med det material som exempelvis Elithingstarna Viking Kronos, Pine Chip och många av de mest attraktiva listhingstarna. Skulle inte påstå att det är anmärkningsvärt bättre chans, än vad dessa har fått.
Det är troligt att Calvin Capar hade haft ett bättre resultat, OM han hade fått bättre stomaterial. Han har dock haft "över medel" i alla kullar, utom den som är född 2007. Det är dock en hypotetisk fråga. Vi kommer aldrig ifrån att de flesta hingstar får de ston som "de förtjänar".
Blup hit och blup d... faktum är att du kan inte jämföra två avelshingstar om dem inte får samma förutsättningar eller har jag fel??
Det bästa verktyget - anser jag - är att använda BLUP för att jämföra två avelsindivider. Sedan kan man ALLTID bryta ner statistiken till absurdum och bevisa precis vad man önskar om man vill det. Det går att blanda in väldigt många faktorer, även miljöfaktorer som påverkar resultatet - men som inte är ärftliga.
Det är väl klart som ... att det inte är lätt att bli en bra avelshingst om man fått stor andel av ston som inte når upp till rasens medeltal?
Visst är det så. Vad ska vi göra åt detta? Jag tror inte på att kvotera stomaterialet för att det ska bli rättvist för hingstarna. Vi kommer inte att komma ifrån att de flesta hingstar får de ston som de förtjänar. Om någon anser att en hingst är "underskattad", så är man numera fri att använda honom i alla fall. Då får man oftast ett attraktivt pris på köpet.
Men får man istället det bästa förutsättningarna så ökar också chanserna!
Ja, visst är det så, men en dålig avelshingst gör inte underverk ändå.
Därför kan dem i mitt tycke slopa dessa Inbördes prestige tävlingar för dem redan övergöda hingstägarna för dem är meningslösa.
Det är en oberoende värdering av avelsmaterialet. Man får själv värdera det hur man vill, OM man vill.
Tycker du själv att Varenne är en prisvärd hingst? Har han motsvarat de förväntningarna du hade på honom i förhållande till sina förutsättningar?
Om han är prisvärd eller inte, har inget med avkommebedömningen att göra i alla fall. Nej, jag tycker inte att han är prisvärd. Jag har väl egentligen aldrig reflekterat över detta, eftersom det är en utopi för mig att kunna använda mig av honom, Viking Kronos m.fl. I min värld finns inga prisvärda hingstar som kostar över 40.000 kr, eftersom jag omöjligt skulle kunna lägga så mycket pengar på en hingst och det skulle vara ett för stort ekonomiskt risktagande.
Jag tycker att Varenne har lämnat ungefär som jag hade förväntat. Det som förvånar mig är att han lämnat så många ston som varit bra i förhållande till hingstar. Fast det finns de som anser att det är utmärkande för bra avelshingstar, att de lämnar bra ston. Jag vet dock inte om det är vedertaget.
Nej jag tycker inte att det hade varit bättre att bordlägga honom kontra göra honom till Elithingst. Men faktum är att han är inte mer en ett AB eller ev ett A just nu och då får man sätta ett A eller AB visar det sig sen att denna stora kull har inverkan så får man då göra honom till Elithingst.
Jag kan bara konstatera att jag inte håller med.
Men som jag ser det, med hans förutsättningar så är han inte mer en AB hingst. Jag använder alla dagar i veckan Rite on line före Varenne även om jag fick levande föl avgiften fritt. 
Jag gillar också Rite On Line.

Det känns inte som vi kommer någon vart längre och nu har jag nog sagt det mesta som jag har att säga i frågan. Tack i alla fall för diskussionen! :-)

2 kommentarer:

  1. Tack för ditt engagemang! Det är härligt med olika åsikter det skapar debatt!

    SvaraRadera
  2. Håkan!
    Har svårt att förstå vad Blup skulle ha med värderingen av hingstarna att göra. Att hänvisa till Blup som ett argument att Varenne egentligen bara kan bli Elithingst är ju rätt vrickat.
    Gäller i så fall samma sak med ston? Att är förväntingarna tillräckligt höga lämnar de bra? Nej självklart inte.

    Vid en avkommebedömning ska väl avkommorna synas och sen kan väl Blup vara satt hur fel som helst, det ska väl inte påverka.

    Hela grejen med Blup...till vilken nytta är det?
    Den enda fördelen med ett Blup-system är ju precis som Hans K skrev, att det skulle vara intressant att kunna göra en jämförelse mellan hingstarnas tillförda stomaterial. Men någon sådan jämförelse görs ju av någon anledning aldrig.

    Det är nog väldigt få fölsto-köpare som väljer sitt sto efter Blup eller ens låter det påverka valet för fem öre. Likaså vad gäller hingstar. Om någon ger tex One To Many skyhögt Blup, så gör det knappas honom till en attraktivare avelshingst jämfört med om han fått ett lågt tal. Hingstar väljer man efter helt andra kriterier, i alla fall i mina ögon!

    Kul diskussion dock!

    //Palle

    SvaraRadera