måndag 28 november 2011

Vatten, Fascination och Super Arnie

Läser på Facebook att snön har kommit i stora delar av landet, dock inte här i Umeå-trakten ännu. Det påminner om att vintern och frosten snart är här. Ett problem för många hästmänniskor är att vattnet fryser för hästarna ute i hagarna. Många skippar tyvärr att ge hästarna vatten under utevistelsen. Vätskebristen påverkar prestationerna och ökar risken för kolik. Jag fick tips om en länk till en artikel på Hippson, om hur man enkelt bygger ett frostfritt vattenkar.
http://www.hippson.se/bildspel/sa-bygger-du-ett-frostsakert-vattenkar.htm

Fascination segrade i Svensk Uppfödningslöpning! Det är kul för fadern Super Arnie, 24 år. Elithingsten som tillhört toppen av hela sin avelskarriär. Han har väl inte utmärkt sig med att lämna bra 2-åringar, men i år fick han alltså fram en klassisk 2-åringsvinnare. Han har utmärkt sig med att lämna fina ston och det kanske var "logiskt" att det just var ett sto som skulle bli hans första vinnare av Svensk Uppfödningslöpning.


Hans 2-åringskull är faktiskt anmärkningsvärt bra. I kullen finns även fina stoet Super Ariel (16,5a / 142.500 kr / 3 segrar) och hingstarna Arnie Ken (16,3a / 100.500 kr), Cool Style (16,9a / 95.000 kr) och Fantastic Tooma (18,0 / 44.500 kr).

Som kuriosa, så kan jag nämna att Super Arnies svenskfödda avkommor (enligt travsport.se) i helgen passerade 400 miljoner kr. Finns det någon hingst som slår detta? Den summan torde vara större eftersom han har exporterade avkommor som inte finns med i denna statistik, men det är ändå en imponerande milstolpe. Hans avkommor har vunnit över 5.000 segrar.

Om jag gillar Super Arnie? Jag älskar Super Arnie! Jag tycker att det är fantastiskt att han fortfarande kan fortsätta att producera så fina avkommor, trots sin ålder. Jag har alltid haft ett gott öga till honom och han är också morfar till vår uppfödning Youpie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar