onsdag 27 oktober 2010

Håkan "Lillis" Olsson

Ingen jättebra bild (hade ingen bättre i arkivet), men jag tror alla känner igen mannen med hatten ändå. Jag fick några minuter med honom i hotellbaren i Lexington. Han brukade läsa min blogg ibland och hade lite frågor. Sånt gillar jag! Jag gillar "Lillis" också. Vi tycker inte lika om allt, men det gör inget. Det blir bara mer givande att diskutera. Vi båda brinner för travsporten och gillar uppfödning. Vad pratade vi om?

Fördelningen av prispengar. "Lillis" hade läst om att jag ogillade "snålskalorna". Samma skalor kallade "Lillis" för "hälften till vinnaren". Så fungerar det i USA och det borde fungera i Sverige också, ansåg "Lillis". Han menade också att ATG/STC satt kravet på minst 40.000 kr i V65 och det kostar då 8.000 kr mer per lopp att inte köra "hälften till vinnaren". Dessa pengar tyckte han var bättre att lägga på att höja upp andra lopp.
Exempel på skalorna:
Snål: 40' - 18' - 10' - 6' - 4' - 2' = 80'
Flat: 40' - 20' - 12' - 8' - 5' - 3' = 88'
Jag förstår hans synpunkt. För mig känns det "extra 8.000 kr" som den flata skalan kostar är välinvesterade prispengar. Jag tror de kommer till mer behövande, än de som tar förstapriset. Förra vintern hade vi två alternativ om vi vill starta vår häst som trivs bäst på vinterbanorna. Ett alternativ hette Boden och dit har vi 298,3 km enkel väg. Det andra hette Bergsåker och dit är det bara 262,1 km enkel väg, men å andra sidan sällan en bana som passar vår häst eftersom de ignorerar vintern med att erbjuda sandstrand till barfotadansare.

Om vi ska åka ca 60 mil för att starta vår häst, (det är lika långt för Bodentränarna att åka till Umåker) så vill vi åtminstone se en rimlig chans att få tillbaka våra utlägg. Annars kan vi ju lika gärna stanna hemma. I så fall kan vi då också lägga av med att träna hästar. Det senare är det många som redan gjort och det är travsportens största problem för dagen. Nu var exemplet med 40.000 kr i förstapris. När det som förra vintern erbjöds 12.000 kr i förstapris i vanliga lopp (inte P21) i Boden, så var det inte att tänka på att ens öppna propphäftet. Om vi vinner ett lopp, så är det inte så stor skillnad i upplevelsen om det är 40', 30' eller 50' i förstapris. Däremot är det stor skillnad på 6' eller 8' i fjärdepris... 8' kan kanske täcka kostnaderna för en månad, men 6' gör det absolut inte.

Nästa ämne som vi diskuterade var Avelsindex. Jag är BLUP-nörd och han trodde inte alls på det. Hans argument var bl.a. att miljö påverkar prestationerna och att 2-åringsresultatet inte värderas som 2-åringsresultat.

Avelsindex tar bara hänsyn till verkliga prestationer. Det finns en felmarginal för att hästar hamnat i "fel regi" eller blivit "olyckligt skadade". Fast så länge inte prestationen är utförd, så har den heller inte hänt och då räknas den inte i BLUP. Det är också utformat vetenskapligt att 3-åringsresultatet väger tyngst, när miljöpåverkan är minst. Som 4-åring har miljön större påverkan och då väger dessa prestationer bara hälften så tungt. Som 5-åring har miljön haft så stor påvekan att prestationer knappt har någon vikt i BLUP. För mig är det JUST denna "stege" som har värde ur avelssynpunkt. Att ett sto tjänat 1,5 miljoner och gått en 12-tid är för mig lite värt, om det saknas prestationer som 3- och 4-åring. Dessutom vill jag att stoet ska ha bra härstamning, vilket avelsindex också tar hänsyn till. Överlägset verktyg att värdera avelspotential, även om man ska använda det med förnuft.

Varför räknas inte 2-åringsstarterna separat och värderas tungt? Det är ju talanger som vi ska avla på, undrade "Lillis". Jo, det är helt sant. I Sverige har vi tre faktorer som vi ska ta hänsyn till när vi värderar 2-åringsresultaten.

1) Miljöpåverkan. (Borde ju ha minimal betydelse, enligt vad jag sagt ovan?) Jag menar att det är väldigt många tränare som konsekvent inte vill starta sina hästar som 2-åringar. De hästarna ska inte missgynnas.

2) Konkurrensen.
Det är generellt sett ganska klen konkurrens i många 2-åringslopp. Det är tufft i toppen, men det går att nöta ihop pengar i enkla sällskap med "åtta priser" utan att ha speciellt mycket talang. En 2-åring häruppe nötte ihop över 60'000 på tio starter, utan att vara bland de tre främsta någongång. Hon galopperade i nio av tio starter och fick en 23-tid i voltrekord. Då slår det också fel i avelsindex.

Läs mer om avelsindex

Jag valde att ta upp detta, eftersom det förmodligen är fler som missuppfattat mitt motstånd till snålskalorna. Sedan diskuterar jag gärna mycket och länge om avelsindex. Tack "Lillis" för pratstunden!

Nu är det dags att börja förbereda mig inför vår träff på Umåker ikväll. Vi har bjudit in Mats Norberg från LRF Konsult som ska berätta om "Spelregler för hästföretagare". Sedan ska jag berätta om det aktuella uppfödarläget och betäckningssiffrorna för 2010. Börjar bli lite stressad över detta... Tyvärr fick vi återbud av Umåkers nye tränare Akseli Lahtinen som tvingas vara i Finland ikväll. Jag hade hoppats på att få presentera honom lite närmare, men det kommer kanske fler tillfällen. Välkomna på Umåker kl. 18.30 ikväll! Vi bjuder på fika!

Från Olsson till Ohlsson, blir det imorgon.

1 kommentar:

  1. Jag avskyr verkligen snålskalorna. Vid val mellan två banor så är det självklart att välja bort snålskalorna, oavsett förstapris i loppet. Snålskalor är ytteligare en tyngd i vågskålen för att lägga av med hästarna.
    En annan sak jag inte tycker om är mörkeranmälan. Vad hände med utvärderingen ? Vad är det som har blivit bättre ? Mängder med strykningar från dåliga spår har vi fått men har det blivit bättre lopp och högre spel ? Tillåt mig tvivla.
    /Anders

    SvaraRadera