tisdag 19 oktober 2010

Stort ögonblick!


Idag var det en stor dag i mitt travliv. Vissa drömmer om att få träffa påven och låta honom välsigna deras barn. Andra skulle vilja träffa konungen och skaka hans hand. Ja, det finns många som drömmer om att få träffa olika personer. Jag är tveksam om det kan bli så mycket större, än att få kyssa Valley Victory för mig... Vilken fantastisk individ!

Fem minuter innan, så fick jag klappa en annan legendar. Det var den numera 29-årige Garland Lobell. Rent personligt, så kanske han har betytt mer för mig. Han är farbror till vår gentleman Worldwide (e.Chief Litigator) och framförallt farfar till vår uppfödning Youpie (e.Jobie Tempest).

Idag hann vi med att besöka Kentuckiana Farms, Walnut Hall Ltd, Buffalo Trace (whiskey destilleri) och en snabbis på Keeneland (galoppbanan). Kentuckiana var jättefint och det var intressant att höra hur de arbetade. Walnut Hall Ltd hade travhistoria så man fick gåshud. Förutom mötet med Garland Lobell och Valley Victory, så var det historiska återblickar på deras gravfält. Buffalo Trace var också intressant med en fantastiskt engagerad guide. Vi fick provsmaka deras Bourbon och jag insåg än en gång att det inte är min typ av dryck. Keeneland hade tävlingsfritt, men det var ändå en fantastisk anläggning att besöka.

En reflektion från besöken på de stora stuterierna. ACL kollar härstamning i ett led. Kentuckiana kollar till individerna och försöker få fram den typ av häst som marknaden efterfrågar. Walnut Hall Ltd kollar inte korsningar, utan vill få fram en individ som går att sälja. Inget av dessa stora stuterier lägger (vad de säger i alla fall) någon som helst vikt i inavel, linjeavel, x-faktorkorsningar eller "golden crosses". Anmärkningsvärt! De gjorde också klart att det viktigaste för dem var vad det bud som de får när klubban faller på auktionerna. Det finns i princip inga uppfödarpremier eller bonusar i USA, med undantag för vissa delstater. För stuterierna finns ingen direkt vinst att få fram bra tävlingsindivider, om vi ska hårddra och överdriva. Indirekt ger det förstås vinning i att deras sto får ett högre avelsvärde, samt ev. hingstar som de har intressen i kan öka i värde.

Väskorna äro packade. Nu är det en nattsömn innan det blir frukost och avresa i ottan. Det har varit en fantastisk tid här i Lexington med trevliga medresenärer. Jag kan verkligen rekommendera alla att åka till Lexington. Ett minne för livet, speciellt mötet med Garland Lobell och Valley Victory.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar