tisdag 5 oktober 2010

Hingstvalet 2010 och kommentarer

Här kommer inlägg 200!

Jag lovade igår att redovisa min sammanställning av Hingstvalet 2010.

Till redovisningen!

Vad finns i dokumentet?
- Hur har stoägarna valt hingst utifrån värdebokstäver?
- Hur har stoägarna valt hingst utifrån "förväntat avelsvärde" från VDN-besiktningen?
- Hur har stoägarna valt hingst utifrån BLUP-tal?
- Hur ser det ut i jämförelse med 2008?
- Avslutningsvis har jag också lite frågor och funderingar...

Raskt över till efterspelet av "katastrofauktionen". ASVT gick igår ut med ett pressmeddelande där de ville träffa Svensk Travsports presidie för att diskutera den uppkomna situationen. Nu gäller det att analysera och AGERA.

Jag fick glädjande nog lite kommentarer på förra inlägget. Lite synpunkter på Kriterieauktionen och resultatet. Till kommentarerna!

Per L skrev:
Två spontana reaktioner på årets kriterieauktion, hästantalet är nu väldigt stort, det finns många köpare men det är inte lika stor tillväxt på köparsidan.
Trottex höjer för varje år ribban för köparna. Det går inte att handla kontant, det går inte att handla på kort, utan det enda sättet är att vara så strukturerad så att man deponerat pengar i förväg, så spontanköp, glöm det. Jag tror inte ens a-tränarna har automatisk kredit längre
Ja, det finns ett stort antal hästar som ska säljas. Tyvärr inte lika många köpare och köpstarka sådana. Det är såklart ett problem när tillgången är så pass mycket större än efterfrågan. Precis som jag skrev i mars. Hur kommer det att se ut 2012? Mängd och kvalité? Är det i balans med vad som efterfrågas?
Såvitt jag förstår så vill inte Trottex jobba med kontanter på auktionerna. Det har jag full respekt för. Framförallt har vi en säkerhetsaspekt att ta hänsyn till och sedan är det ganska svårhanterat med stora belopp i sedlar o.s.v. Kortbetalning har varit aktuellt, men problemet är att bankerna tar en procentuell avgift på köpesumman. Det innebär att det blir kostsamma avgifter. Är det någon som har en smidig lösning, så tror jag Trottex är lyhörda för en sådan.

"Minus", "Anonym" och "Anonym" hade också varsitt läsvärt inlägg. Minus belyser att det såldes i princip lika många hästar i år som 2009 på Kriterieauktionen. För hästägarna är det kostnaderna att hålla häst i träning som är de tunga utgifterna, inte inköpet.
Det gäller att anpassa produktionen till marknadens efterfrågan. Vilken typ av hästar vill marknaden ha? Hur många hästar vill marknaden ha? Visst får stoägarna rannsaka sig själv i vissa fall. Kanske är inte mitt sto tillräckligt intressant för en kommersiell marknad? Kanske valde jag en hingst som marknaden inte efterfrågar? Nu var jag inte på plats på auktionen, så jag kan inte bedöma skicket på hästarna. Jag har läst både positivt och negativt, men jag utgår ändå ifrån att hästarna varit i gott skick. Det är i alla fall min uppfattning från de svenska auktioner som jag besökt de senaste åren. Stor skillnad jämfört med hur det såg ut för 10 år sedan.

"zmaj" har också kommit med en kommentar på mitt gamla inlägg om "Hästbristen".
Jag håller dock inte med "zmaj" om att det är hingstmonopolet som ligger bakom nedgången på auktionen. Jag tror inte heller att det är "Ekerö ligan" som är orsaken. Det känns för mig lite väl långsökt och konspiratoriskt att tro att det skulle vara så.
Att ingen klassisk vinnare sålts på auktion de senaste 5 åren är väl inte sant? Kriterievinnaren Red Hot Dynamite, Oaksvinnaren Annicka, Uppfödningslöpningsvinnaren M.T.Cheyenne är de jag direkt kommer på som är sålda på auktion. Stochampionatsvinnaren och Derbystovinnaren Viola Silas var i alla fall till salu på auktion. Det kanske finns fler också...

Läste följande artikel från Anders Lindqvists diskussion inför auktionen. Till artikeln!
Vilka ston som får användas i den franska aveln styrs av stoets egna prestationer. Reglerna blir ständigt tuffare. Anders Lindqvist berättade att det i framtiden kommer att krävas att stoet vunnit lopp innan hon får gå till avel.
Märkligt hur Frankrike får ha en massa regler som styr vilka individer som får användas i avel eller inte. Är inte Frankrike med i EU? Jag vet dock inte om detta är rätt väg att gå. Tveksamt om det skulle fungera i Sverige, även om tanken kittlar.

Vad tror ni om: Endast ston som prisplacerat (1-3) sig som 2-4 åringar och/eller har ett avelsindex på minst 110 får användas i avel?

En annan tanke från Frankrike. Vissa hingstar som inte anses vara tillräckligt intressanta får ett "begränsat tillstånd" som innebär att det får betäcka upp till 60 ston istället för max 100.

Får ge mig här...åter imorgon!

3 kommentarer:

  1. Det har varit en häxjakt under de två senaste dagarna om att hingst ägarna är bovarna i svensk uppfödning. Räkna på vad det kostar att köpa en avelshingst som skall klara av de " gamla " kraven på en avelsvärdering och den risk man tar som köpare av en avelshingst. Ta Super Arnie´s 40000 kontra avkommornas resultat i mina ögon ett billig exempel, Ett till är Pine Chip med sina 55,000 kronor också billig juliano Star 35,000 . Det är upp till mig som uppfödare att välja hingst efter plånbok.
    Strunta i att betäcka stoet varje år välj vartannat istället. Om fölavgiften är så dyr så ställ dig frågan är 100 - 130 kronor + moms om dagen billigt för att ha stoet på en semin station.
    2500 - 3500 kronor i avgift för semin på transport sperma 1500 - 5000 i boknings avgift utan att du överhuvud taget fått någonting. Om du har otur ett tomt sto och 10000 - 20000 i kostnader.
    vid en fölavgift så betalar man för ett föl i alla fall. Avgiftens storlek bestämmer du själv över.

    SvaraRadera
  2. Håller med! Det är upp till var och en om man vill använda "dyra" hingstar eller inte... När folk ändå betäcker med dem finns det väl ingen anledning för hingstägarna att sänka priserna? Angående alla olika avgifter som seminstationerna fakturerar (bokningsavg, stationavg, vet.avg, skickavg och nu senast tappningsavg) är det samma sak. Varför sänka priserna så länge folk köper deras tjänster? Det är precis som med allt annat marknaden styr!
    Det är precis som med allt annat marknaden styr!

    SvaraRadera
  3. Det är väl bara Sverige som slaviskt följer alla EU-regler. Förutom då totalvikten på B-körkort (hästbuss, hästsläp) där man väljer att inte följa övriga Europa!

    SvaraRadera