måndag 11 oktober 2010

Ny vecka med nya upplevelser

Om någon händelsevis missat...så åker jag till Lexington, Kentucky i veckan. Det kan därför bli lite sparsamt bloggande, men ambitionen finns att lämna lite rapporter även från USA. Lite resfeber eller kanske mest packningsfeber. Vad ska med? Vädret ser *peppar-peppar* ut att bli bra därborta i alla fall. En regnjacka åker med som vaccination mot regnet.

Lite kortisar:
Hur ska vi nya hästägare? Ja, jag har inte svaret, men jag har intervjuat ett glatt gäng unga killar som gick samman och köpte en häst. Hur ser de på sitt hästägande? Jag tycker faktiskt att det blev riktigt läsvärda svar. Intervjun ligger på Umåkers Hästägares hemsida. Direktlänk till artikeln

BLUP & Tamla - BLUP-nörden i mig blev glad idag. Jag fick ett mail av Jenny Nilsson. Hon är uppfödare till Tamla Celeber. Jenny hade bläddrat i Elitauktionskatalogen från 2008 och Amanda Celeber var det moderssto som hade näst högst BLUP i katalogen. Det var alltså ingen slump att Tamla Celeber skulle bli en kulltopp...

Fryst sperma - en naturlig övergång från Tamla Celeber som är tillverkad med fryst sperma. Jag har försökt att kolla med forskningen om fryst sperma. Jag fick följande svar av Jan Philipsson som jobbar som forskare på SLU inom "Nöt-, får- och hästavel" på institutionen för husdjursgenetik.
Det finns massor av fina hästar tillverkade genom djupfryst sperma och jag har aldrig hört talas om att sådan sperma skulle ha negativ effekt på någon egenskap. När man började med semin i nötkreatursaveln en gång i tiden gick ungefär samma rykten eller skrönor om hur AI skulle förstöra nötkreaturen, och skedde det inte i första så skulle det hända i senare generationer! Det var inget annat än rädsla för nya tekniker – och det verkar det vara i det här fallet också!
Lutfi Kolgjini - har skaplig snurr på grejorna... Nadir Kronos vann Italienska Derbyt och Sebastian K. blev tvåa i Europaderbyt. Imponerande prestationer att lägga till ett redan framgångsfyllt år. Grattis!

Micke Demmers - är väl precis som "Ludde" det mesta som finns inom travsporten i en och samma person. Jag tycker att han skrev en bra insändare på travnet.se med 15 tänkvärda punkter. Hade gärna kommenterat punkt för punkt, men tids och platsbrist hindrar mig. Läs gärna själv och reflektera. Till insändaren

Häpp, åter till packningen!

2 kommentarer:

  1. Fin artikel om hästägargänget. Hade gått och väl kunnat vara ett tvåsidorsreportage i travronden.

    SvaraRadera
  2. Trevlig resa, men varför åka till Lexington, där har väl hästarna bara amerikanskt blod!!!!

    SvaraRadera