lördag 16 oktober 2010

Travfritt

Det blev en travfri dag idag. Vi åkte till Fayette Mall. Det är Lexingtons bästa shoppingcenter med endast 120 butiker. Mest fascinerad blev jag av "Apple Store". Till ytan (gissar 15x30m) en ordinär "galleria-butik", vid lunchtid räknade jag till SJUTTON aktiva säljare i butiken. Det bara kryllade och det var enkelt att få hjälp... Köpte en "Magic Mouse" som jag tror kommer att bli en god vän till mig när vi kommer hem. Klart billigare här, än hemma.

Sedan har jag jobbat lite under eftermiddagen och laddar snart för en middag.

Ska berätta lite om förutsättningarna att äga häst i USA. Det kostar 60 USD per dag att ha häst i träning hos Jonas Czernysson. Då tillkommer veterinärkostnader, transporter, hovslagare. På prispengarna dras det 13%, fem till Jonas, fem till kusken och en till "second trainer", en till skötaren och en till personalbonusen som splittas lika till julen. Det är dock fyra hästar per skötare. Med dagens dollarkurs hamnar man på ca 400 SEK/dag och det blir minst 12.000 kr i månaden, plus veterinär, hovslagare och transportör m.m.

Om du vill "Stake:a" din häst. Dvs anmäla hästen till samtliga insatslopp, så hamnar den notan på 35.000 USD per häst. Det är med dagens dollar kurs motsvarande, 230-240.000 SEK. Det är klart att det finns pengar att tjäna i dessa lopp när hästägarna trycker in nära en kvartsmiljon vardera, per häst!

Björn Ljungek hade listat antalet lopp i USA, (reserverar mig för dessa uppgifter) som hade ett förstapris som motsvarar 35.000 SEK eller mera. Han fick ihop ca 900 lopp. Faktum är att det finns fler lopp i Sverige med minst 35.000 SEK i förstapris. (Det körs väl i princip sex lopp om dagen i Sverige med minst 40.000 kr?) Det finns väldigt många lopp i USA där det körs om småpengar. Jag vet inte om det har blivit så på senare år eller om det varit så "alltid".

Nä, roligare än såhär blir det inte idag. Nu ska vi ladda inför morgondagens Kentucky Futurity!

2 kommentarer:

  1. "Magic Mouse"? Förklara för en som läser om den produkten för första gången. Fy, Håkan. Det är väl inte ett sånt där...hjälpmedel?

    SvaraRadera
  2. Visst Efraim:
    http://store.apple.com/se/product/MB829Z/A?fnode=MTY1NDA1Mg&mco=MTMzNzY2NTE

    SvaraRadera