fredag 29 oktober 2010

Ulf Ohlsson

Japp, jag tar mig an att skriva om Ulf Ohlsson idag. En kusk som har etablerat sig i den svenska kusktoppen. I år har han satsat hårdare än kanske någon annan kusk tidigare gjort. Han kör "överallt" och "hela tiden". I Boden har han en god kund i Petri Salmela...och till PEAB-travet har han från hemmet i Njurunda ca 57 mil enkel väg. Lunchtrav eller kvällstrav spelar ingen roll, "Uffe" är på plats. Samtidigt har han kunder på Solvalla i form av Timo Nurmos och även Stig H Johansson. Fjolårssiffrorna är slagna sedan länge. Till skillnad från många catchdrivers, så driver även "Uffe" en tränarrörelse som dessutom går bra. Oavsett när han kommer hem, så är han i stallet på morgonen.

Det blir såklart många timmar och mil i bilen. Fick höra en färsk historia om att "Uffe" håller på att byta bil. Audin som han har beställt har en leveranstid på två månader och problemet var att han redan fått sålt sin Mercedes. Inga problem tyckte bilförsäljaren som gav "Uffe" en provkörningsbil medan han skulle få vänta på nya Audin. Det gick en månad, så kom "Uffe" in till bilförsäljaren och det var dags för första servicen... Jag tror inte bilförsäljaren förstod hur mycket "Uffe" kör när han lånade ut bilen. Den bilen som han lånade ut hinner väl rulla sådär en drygt 2000 mil under provkörningen och generera en skaplig värdeminskning.

I och med att Ohlsson kör så många lopp som han gör över hela landet, så finns det statistik som förtäljer att han är den som hittills förlorat flest lopp i Sverige under 2010.

I lördags vann Ohlsson V75 med egentränade Rano, samt lånestyrningen El Sueco. Efter segern med El Sueco hyllades "Uffe" av TV-kommentatorn. Kretsen kring hästen tilldelades dessutom dvärgen "Kloker" efter deras beslut om att byta kusk. Hmm...jag vet inte om det kändes som ett smakligt uttalande. (Indirekt blir det en sur passning till tidigare kusk.) För det första så var det en typ av seger som vi ser allt oftare i svensk travsport, "betrodd häst övertar ledningen - får pulla upp - rinner undan till slut". Den stora skillnaden med El Sueco var att han var fräschare (åtminstone rörde han sig bättre) än vid tidigare starter och även om Ohlsson är duktig tror jag inte att det var tack vare kuskbytet som det blev seger. Jag hävdar att de flesta av de kuskar som kör regelbundet inom V75 hade vunnit med El Sueco i lördags. Han var helt enkelt bara bäst! Jag tror också att hästen mådde bra av att sitta fast i starten innan, vilket han hade nytta av denna gång. Ohlsson i all ära, men det var väl ingen dålig kusk som kört hästen tidigare med fina framgång heller. Lite nyanser, tack.

Jag har absolut inget emot att ägare och tränare vill byta kusk i loppen. Det sker generellt sett för alltför sällan. Det blir ofta en känslig fråga och nästan lite tabu, men åt andra hållet kan kusken välja en annan häst om den råkar vara bättre. Många hästar skulle prestera bättre av att byta kusk. Där är inte för att den ene eller andre kusken är bättre eller sämre, utan för att det kommer "nya ögon".

Jag tillhör de som tycker att det är tråkigt att mångfalden bland kuskarna inom V75 minskar. Att det under de senaste decenniet blivit en utveckling att färre kuskar kör mer är välkänt. Loppen blir mer förutsägbara och färglösa. Jag förstår att kunderna vill ha de bästa kuskarna när det är V75, men samtidigt känns det också som att det är en medialgrej. Det läggs mycket fokus på de stora kuskarna och det är inte helt ovanligt att de i t.ex. TV hyllar de stora och sänker de små. (säkert omedvetet) De stora blir ju så sura om de får kritik och ingen vill ju inte stöta sig med dem, men det är lätt att gnälla på en kusk som är "utanför ligan".

Det är lite kul att se att det finns de som går "mot strömmen". Jag tycker att det var trist för Per Engblom att tappa Powee E., men jag tror nog han kan leva med hästägarnas förklaring till tränarbytet.
"Ägargänget ledsnade på dåliga styrningar från catchdrivers så de flyttade Powee till Claes Sjöström istället som ju själv kör sina hästar i loppen."
I hästens sista nio starter hos Per Engblom hade hästen lika många olika kuskar. Under karriärens 20 starter har hästen haft 13 olika kuskar (samtliga erkänt duktiga) och aldrig samma kusk två starter i rad.

Nu åker jag till lunchtravet på Umåker och visst är Ulf Ohlsson på plats. Imorgon kör han på Jägersro och på söndag är det trav på hans hemmabana Bergsåker. En lugn helg för Ohlsson...i alla fall inte så många mil i bilen. På måndag kör han först lunchtrav på Bollnäs innan han åker till Färjestad på kvällen... *puh*

3 kommentarer:

  1. Hej Håkan,

    ser att du skriver om vad som hände i tv-sändningen från Bergsåker förra lördagen och i synnerhet om vad som sades i loppet och skedde efter El Suecos vinst.
    Viktigt att saker blir rätt framlagda och jag vill därför kommentera två saker som är fel.

    1)"Efter segern med El Sueco hyllades "Uffe" av TV-kommentatorn.", skriver du. På vilket sätt?

    2)"Kretsen kring hästen tilldelades dessutom dvärgen "Kloker" efter deras beslut om att byta kusk.", skriver du. Jag delade ut dvärgen för den fantastiska resa som El Sueco gjort under sim första tävlingssäsong. Mycket bra jobb. Det sista jag sade vid utdelningen var att "det var ingen nackdel med kuskbyte". Och där hade jag inte fel. Ingen dvärg för kuskbytet, alltså.

    Sen är det hypotetiskt vem som vunnit eller förlorat med El Sueco.

    Mvh
    Johan Edlund

    SvaraRadera
  2. Hej Johan!

    Tack för din kommentar och kul att du hittat bloggen!

    Vi har ju haft diskussion om detta på Facebook också. Jag och flera med mig upplevde att det blev lite mycket hyllning till UO och en indirekt sur passning till tidigare kusk. Vi kanske missuppfattade dig, men jag var som sagt inte ensam om att missuppfatta dig i så fall. Jag skulle gå in och citera från ATG Play men din version är borta.

    Jag såg inte dvärgarna, men fick dem återberättade. Eftersom inte dessa finns på ATG Play kan jag inte exakt säga vad som är rätt. Jag verkligen ber om ursäkt om min källa felciterat dig.

    Ha det bra i Malmö och kom ihåg att Youpie gör sina bästa lopp i "andra starten efter vila", vilket är fallet imorgon. Kanske inte räcker till seger, men förhoppningsvis en framskjuten placering. Erik-Konrad är på plats i alla fall.

    mvh / Håkan

    SvaraRadera
  3. Håkan,

    jag rekommenderar dig och dom som har synpunkter på vad som sades under och efter El Suecos lopp att titta in på; http://anytime.tv4.se/webtv/?treeId=9091. Gå fram till 40.00 minuter för loppet. Och till 1.06.20 för dvärgutdelningen.

    Så får ni/du göra en egen bedömning av vad som sades. Som sagt, det är lätt att det blir fel när man inte sett och hört vad som sagts.

    Kul med Youpie.

    Höres,
    Johan Edlund

    SvaraRadera