måndag 1 november 2010

Uppfödarglädje och BC-vecka



80 meter kvar, så har Le Mat kopplat segergreppet!

Vilken helg! Kan inte låta bli att skriva om min stolthet som uppfödare idag. Först var Youpie (e.Jobie Tempest) ute i Silverdivisionen på Jägersro i lördags. Han visade åter vilken hjälte han är. Han kämpade storstilat upploppet ner och hade kort före mål greppet, men fick se sig knappt slagen av Hardy Ribb som fick loppet i rygg på Youpie. Nu är Youpie inkvalad till ännu en Silverdivisionsfinal. Nu har han passerat 1,2 miljoner, varav nästan 700' är intjänade i år.

Igår åkte jag ner till Bergsåker för att se vår andra uppfödning Le Mat (e.Juliano Star) debutera. Det var första gången som jag fick se honom för vagn och jag gillade vad jag fick se redan i värmningen. Jisses vad han lägger mark under sig! Tränare Thomas Lönn har förvisso pratat mycket om hans dryga aktion, men detta var över förväntan. I loppet gjorde han att rätt. Han klarade av att hantera galopperande hästar vid sidan och framför sig, sedan fram i dödens. Därifrån kunde han sedan vinna med en halv längd. Därmed har Stall Bredbyn levererat 100% debutantvinnare!

Ska passa på att tacka Thomas Lönn och ägarna för deras tålamod med Le Mat. De har tagit det lite lugnt och låtit hästen mogna och växa i sin stora kropp. Jag hoppas att de kommer att få rejält med återbetalning för deras kloka beslut. Nu ska vi inte dra för stora växlar på segern igår som på pappret inte var av värsta sort. Däremot gillar jag det sätt som hästen visades upp på. Det tycker jag lovar gott. "En oslipad diamant" var i alla fall något jag uppfattade i segerintervjun med körande Peter M Andersson.

På stallbacken träffade jag Per-Åke Sundqvist. Han är sambo med Solängetamatören Ulrika Rehn. De har haft fina framgångar under flera år med bl.a. V75-segrar. Ifjol körde de in över en halv miljon kronor och tog tio segrar. "Pelle" ondgjorde sig lite över att de inte fått någon seger i år. Han klagade inte över inkörda pengar, men det märktes att det skavde lite att det var en nolla i segerkolumnen. "Itching har varit målfotoslagen tre gånger..."

26/6 - Skellefteå, tvåa - nos
27/8 - Hagmyren, tvåa - nos
17/9 - Hagmyren, tvåa - nos

Hur gick det igår för Itching på Bergsåker? Tvåa, slagen med nos...för fjärde gången i år!

"Pelle" och Ulrika har dock två synnerligen intressanta nykomlingar i sitt stall. Auktionsdyringen M.T.Danny Boy (e.Andover Hall och kostade 1.130.000 kr som 1-åring på auktion) och Scarlet Knight-brodern Redneck Lavec (e.Enjoy Lavec) Snart spräcker de nog segernollan får vi hoppas!

Japp, veckan som kommer. Jobbmässigt är det till att snickra ihop hingstannonser till Travrondens Vinternummer. Kanske årets roligaste jobb? Definitivt ett av de roligaste i alla fall. Bloggmässigt så blir det fokus på Breeders' Crown-helgen på Sundbyholm. Det finns massor att skriva om inför den helgen. RIX-auktionen på fredag, avelsvärderingen och såklart fyra intressanta BC-finaler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar