fredag 26 november 2010

Fredriks kommentarer och svar från Jeanette

Fick två kommentar igår av "Fredrik".
Intressanta tankegångar kring "jackpots" för hästägare för att locka fler. Klart sundare än Diedens brandfackla om flera 5 milj. lopp för tvååringar...

Lite funderingar från min sida. Är det viktiga själva existensen av jackpots inom ramen för hela sporten, eller är det viktigt hur tidigt den kommer? Ska fokus för jackpot ligga på att få fram en unghäststjärna, eller en häst i europaeliten som äldre?

I de flesta andra sporter kommer de stora pengarna först när du är uppe i eliten. Men så har vi det kanske redan inom travsporten också? 1,6 milj. i kriteriet och derbyt, men 3 milj. i elitloppet.

Sen är det klart att pengarna i årgångsloppen blir skyddade bara för våra svenska hästar, medans höjer vi prispengarna i eliten så kommer kanske fransmännen och tar dem? I eliten har vi å andra sidan samma möjligheter plocka pengar i andra länder.

Men visst borde vi väl också ha ett elitlopp där prispengarna ligger i paritet med i Prix d'Amerique?
Som jag ser det är det viktigast att ha ett antal "jackpotmöjligheter" för unghästar, 3-4 år. Mina argument är att det är viktigt ur avelssynpunkt att veta vilka individer som vi ska avla på. Det är också ur hästägarsynpunkt viktigt att ha ett mål i "närtid". Mitt förslag "låser" jackpotmöjligheterna till respektive kull med svenska hästar.

Personligen anser jag att det finns tillräckligt med goda förtjänstmöjligheter både i Sverige och Europa för den äldre eliten redan. Nästan "för goda", eftersom vi sällan får se de allra bästa mötas i "Drömdueller". Alltid när det några som hittat en bättre uppgift på annat håll. Färre lopp med högre pengar, dvs en omfördelning av prispengarna bland loppen för den äldre eliten skulle jag vilja se.

En annan fundering...från Fredrik:
Vad är tankegångarna kring "åtminstone 15% i uppfödarpremier mellan 2-6 år"?

Att det kostar för mycket för travsporten att ha det fullt ut?
Att hästarna över 6 år redan har tjänat in så mycket till sina uppfödare att det räcker?

Antar att du iallafall menar att det ska vara 10% som nu även efter 6 års ålder...

Vad är annars skillnaden för mig som uppfödare om jag har en tvååring som börjat tävla, eller om jag har en sjuåring som fortfarande är ute och tävlar?

Antar att Karl-Erik Bender som fött upp en fantastisk häst i Torvald Palema gärna skulle vilja haft de där extra 5% även på de ca 17,5 milj. som han sprungit in efter 6 års ålder.
Tanken är att pengarna ska komma aktiva uppfödare snabbare tillgodo. Leveranstiden på att föda upp en tävlingshäst är normalt mellan 3-5 år. Då kan det snabbare flödet återinvesteras i sporten/uppfödningen. Potentiellt, så går det stora summor uppfödarpremier till uppfödare och bolag som är döda eller av annan anledning avslutat sin verksamhet...och då går pengarna också ut ur sporten.

Visst förstår jag att Bender och alla andra som fött upp en framgångsrik häst som äldre vill ha "extra 5%" även efter 7 årssäsongen. Det tycker jag också är en bra idé, om det finns pengar att genomföra. Helst ser jag såklart 20% genom hela karriären!
Som det är nu är det normalläget 10% och jag tror han säkert uppskattat om han fått "extra 5%" på de dryga 6,7 mkr som han tjänat som 2-6 åring också. Då har han redan kunnat återinvestera dessa pengar för 4-5 år sedan...

Jag skrev om Jeanette Olofsson som drabbats av strul vid anmälningarna på Jägersro. Hon fick inte fått den kusk som hon blivit lovad. Jeanette kommenterade det inträffade, så jag "lyfter upp" hennes svar här.
Vill bara berätta att jag i onsdags tillslut (kl.15.50) blev uppringd av en tillmötesgående person från Jägersros sekretariat. De som jobbar med anmälningarna är tillsagda av sin chef(!) att de inte får ringa kuskar eller tränare efter anmälningstidens utgång, utan oklarheter som uppstår där efter ska lösas med de kuskar som anmält att de kör aktuell tävlingsdag. Om en kusk står som vidtalad på mer än en häst kör han alltid den som har mest startpoäng. I det här fallet hade båda hästarna noll poäng och då föll lotten på att kusken ”brukar” köra åt den här tränaren.
Jag förstår att det skulle bli mycket ringande fram och tillbaka om man vill föröka göra alla är nöjda, men tycker ändå att det är ett märkligt sätt att hantera det hela på. Om man nu vill jobba på det här sättet borde man i alla fall informera alla aktiva om det, inte ens de som sitter i växeln verkar ju veta vad som gäller….. Hur gör andra banor?
Jag kan köpa den policyn, men risken är att det blir trubbel när vissa kryssar vidtalad utan att det är sant. Det vore som sagt bra om den policyn är uttalad och att den egna personalen känner till den. Bra att någon i alla fall tog sig tid att på ett vänligt och pedagogiskt rätt förklara. Nu håller vi alla tummarna för New Pleasure (e.Egon Lavec) på tisdag. "Ludde" som får köra känner ju i alla fall hästens far ganska väl, så det kanske blir bra!?

Nu ska jag ut i snörusket och se på lunchtrav på Umåker. Trevlig helg på er alla!

1 kommentar:

  1. Tack för svar. Intressanta synpunkter precis som vanligt.

    Köper dina argument om jackpotmöjligheter ur ett hästägarperspektiv, och fördelningen därav. Ur avelssynpunkt klarar vi nog ut att se vilka som är kulltoppar även utan jackpots.

    Svårt att veta om bolag inte hade gått i konkurs, eller uppfödare av annan anledning inte avlutat sin verksamhet om de hade fått 5% extra tidigare...men i en genom åren löpande avelsverksamhet spelar det väl egentligen ingen roll med en åldersbegränsning. Jag kan då likaväl ha en 7-åring ute på banan som går bra medan unghästarna inte går så bra, och jag kan då också återinvestera de 5% extra jag där får i uppfödarpremier.

    Ha en trevlig helg själv!

    SvaraRadera