onsdag 17 november 2010

2-åringstävlande

Till att börja med, så är jag ganska neutral i frågan om 2-åringstävlande. Jag tror inte att hästarna tar skada av att tävla som 2-åringar, om de är förberedda på det. De som är förberedda på att starta och gör det under rätt former, tror jag har nytta av det. Sedan hur utbrett tävlande det ska vara för 2-åringar är jag lite osäker på. Det finns ju dem som har bestämda åsikter och jag kan inte låta bli att kommentera en av dessa idag. Det kan framstå som att jag förespråkar 2-åringstävlande, men jag vill bara försöka nyansera debatten.

Nu har Kari Lähdekorpi varit på semester och det märks att han är åter. Det gråts och tycks varje dag på travnet.se som han har ett tätt samarbete med. Idag var det 2-åringstävlandet som skulle få sig en känga. Till artikeln
- Jag tycker dom som vurmar för mer pengar till tvååringar skall hålla klaffen. Dom begriper inte det här, det är som om undersköterskor skulle vara experter på hjärnkirurgi, säger Kari Lähdekorpi.
Som Kari mycket väl känner till (och praktiserar), så är det åsiktsfrihet i Sverige. Att var och en förespråkar det som är bäst för en själv borde han också känna till. Det är i alla fall så han praktiserar. Fast den som låter mest, behöver inte alltid veta bäst.
- Det vore bra om vissa personer tänker innan de öppnar munnen. Om vi satsar på utökat tvåårstävlande kommer hästägarna inte att överleva, det kommer helt enkelt att bli för dyrt att ha häst i träning, säger Kari Lähdekorpi.
Kunde inte sagt första meningen bättre själv. Däremot förstår jag inte fortsättningen... Varför skulle det bli dyrare att ha häst i träning? Jag förutsätter att 2-åringar tränas, oavsett om det är för att startas i år eller kommande år. En 2-åring som är igång och startar, behöver som jag förstått det inte tränas mer än en "gammal starthäst". Tror inte någon tränare som startar en 2-åring kör jobb sex dagar i veckan samtidigt. Jag tror inte heller att det behövs tränas sex dagar i veckan för att kunna starta en 2-åring. Med den uttalade affärsidé som Lähdekorpi har på stallet, så kan man anta att det är få hästar som är upptränade från grunden i hans regi. Så kostnaden hamnar inte på hans hästägare, oavsett om de tränas som 1-, 2- eller 3-åringar.
- För mig går träningsrörelsen inte ihop. För att överleva som travtränare är provisionen på inkörda pengar helt avgörande. Och för att vi skall kunna åka runt och tävla kan vi inte ägna så mycket tid som det krävs för att träna fram tvååringar som skall starta, säger Kari Lähdekorpi.
Jag antar att det är provision på inkörda pengar för 2-åringar också. En krona är alltid en krona?
- Det beror på att dom inte tävlar med sina hästar så ofta. Ta Anna Forssell som är jätteduktig på att ta fram bra unghästar. Hon åker ju inte omkring och tävlar varje dag. Därför kan hon satsa sin tid på att träna unghästar, säger Kari.
Om Anna Forsell är jätteduktig, varför skulle hon inte få ha träning av unghästar som sin affärsidé? Vems jobb är värt mer? Vilken kunskap ska premieras? Det är väl fantastiskt för Svensk Travsport, om det finns möjlighet för fler tränare att få äta av priskakan. Kari som redan idag tillhör tränarna som tar den största delen av priskakan vill alltså ha ännu mer. Han är duktig på sitt och det är inte fel att han premieras, men det gäller att hitta balansen. Inte bara prata i egen sak.
- För att få det att gå runt måste vi ha starthästar i våra boxar. Vi kan inte ta in ettåringar för att de skall börja tävla som tvååringar. Titta på Åke Svanstedt han har inte en enda ettåring i träning, inte Stig H heller, säger Kari.
"Någon" måste fortfarande träna upp hästarna. Jag tror inte att hästarna går i en hage tills de är 3-4 år och helt plötsligt blir startklara. Om du inte kan ta in 1-åringar för att börja tävla som 2-åringar, så är det väl precis samma sak som att du i så fall inte kan ta in en 2-åring för att börja tävla som 3-åring...eller ta in en 5-åring som ska börja tävla som 6-åring. NÅGON måste lägga grunden, oavsett när hästen börjar tävla.
Ok, Kari. Vi ska titta på Åke och Stig H. Skärmdumpar från 9-tiden idag den 17 november.



Detta får vara det talande exempel på citatet: "Det vore bra om vissa personer tänker innan de öppnar munnen." Nog om detta.

När jag ändå är igång och hackar på andra, så kan jag fortsätta. Det verkar vara en sån dag idag...

Vad är en hemlig lista? Är det en lista som ingen känner till? Om man publicerar en hemlig lista är den då inte längre hemlig? Varför skulle en lista med V75-vinster vara hemlig? Jag trodde det var offentligt efter varje omgång.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article8135124.ab

7 kommentarer:

  1. I svanstedt fall finns en person som heter Raul Engblom och i Stig H Johanssons fall finns en kalle på trappa vad sysslar dessa personer med ?? Jo unghäst träning. Gooparna har Broman.. Stig H , Svanstedt och Goop har kommit på att det finns dom som kan träna unghästar bättre än dom själva och utnyttjar detta.
    Att Kari inte kan träna unghästar är inte travsportens fel.

    SvaraRadera
  2. ...och Kari använder Tommy Zackrisson. Trots allt startade ju faktiskt Kari en tvååring på Jägersro igår.

    SvaraRadera
  3. Hej Håkan! För att försöka framstå som ganska neutral i frågan är du i så fall väldigt dålig på att försöka nyansera debatten. Först förespråkar du Robert Lindströms insändare i Travronden om ökat tvåårstävlande som mycket bra, och sedan tar du fasta på allt som du tycker är dåligt i Kari Lähdekorpis uttalanden, utan att ta upp något som han kanske kan ha en poäng med. Som t.ex. att många uppfödare vill ha en högre omsättning på hästarna...men jag antar att de då talar för sin sak. Frågan är dock: Vem talar för hästarnas sak, vem talar för publikens sak och vem talar för spelarnas sak? Det krävs en analys ur fler aspekter än sin egen, och inte bara föreslå något som gynnar en själv, och sen godta att det genererar dåliga konsekvenser för många andra inom samma sport. Oavsett hur du lyckas med nyanseringen av debatten så är din poäng om åsiktsfrihet i frågan viktig, och att man kan tänka utanför sin egen lilla box...

    SvaraRadera
  4. Tror inte det är så jobbigt för Åke att har två ettåringar som han äger själv i träning.

    SvaraRadera
  5. Mycket bra blogginlägg Håkan. Tillsammans med Robert Lindströms insändare i Ronden är det bland det bästa jag läst på länge.
    Tack.

    SvaraRadera
  6. Jag tror att chansen är större att uppfödarna får större omsättning på sina hästar ju tidigare de kommer ut och startar, helst senast på sommaren som treåring. Annars har ingen råd att ha häst i proffsträning! Ur min synvinkel ökar tvåårstävlande möjligheterna för en hästägare att ha sin häst i träning till ett rimligt pris. Fattar inte varför det skulle bli DYRARE, men tar gärna en förklaring till det från någon som förstått.

    SvaraRadera
  7. Är det någon som bryr sig om var som händer i Karis och Lennart Perssons sandlåda?

    SvaraRadera