lördag 6 november 2010

Lördagsblogg

Det blev aldrig någon fredagsblogg igår. Barnen hemma för att ena killen skulle ha varit ensamt barn på fritids. Då får vi pussla lite hemma. Själv hade jag tandläkartid och sedan trav på Umåker på kvällen. Lite jobb däremellan, så gick hela dagen...

"Champis" undrade varför Goetmals Wood blivit bordlagd i avkommeprövningen. Eftersom mitt telefonnummer inte är "118 118", så kan jag inte ge ett snabbt och exakt svar. (Den reklamen stämmer inte heller, men det är en annan historia.) Däremot kan jag gissa. Jag tror det är för att det var svårt att sätta en bedömning på honom. Han inledde mindre bra i svensk avel, men har under senaste två åren ryckt upp sig rejält. Jag tror nämnden vill avvakta och se om han kan fortsätta leverera som han gjort de två senaste åren, innan de sätter ett högt betyg på honom. Han har knappt 100 svenskfödda avkommor i startbar ålder, så underlaget för beslutet är egentligen inte större än för en debutkull för en fulltecknad hingst.

Rubriksättarna på Trav365 fortsätter att sprida tveksamt ljus över travsporten. "Mystiska män köpte stjärnan för 2 milj" följt av underrubriken "RIX tränaren tvingades lämna ifrån sig sin stjärna". För den som inte är så intresserad av travet, utan bara läser rubrikerna kan detta verka väldigt konstigt.

Hur kan mystiska män får köpa en häst på auktion? Jag ser framför mig två maffiagangsters med för stor hatt, solglasögon och en trenchcoat med uppfälld krage. Naturligtvis med varsin FET cigarr. De har kontanta medel i en portfölj som de överlämnar vid köpet. Tränaren står gråtandes i ett hörn när dessa mystiska män med sina "polare" som ser ut som nysläppta Kumlafångar med sina mest hotfulla blickar påkopplade. Det finns inget val för tränare...för att överleva måste han låta dem ta hästen.

Näääää, så gick det naturligtvis inte till. De som köpte hästen har uppgivit sina namn och det är ett bolag som står som köpare. Sedan kanske dessa personer är okända inom travsporten, men det är ett långt steg att ta från okänd till mystisk. I alla fall i min värld.

Auktionspriserna från RIX-auktionen
1 Aline Glass 15.000 kronor.
2 Coralls Humbug 20.000 kronor.
3 Costinha 50.000 kronor.
4 Diva Håleryd 130.000 kronor.
5 Gitano 2.010.000 kronor.
6 Global Mystique 45.000 kronor.
7 Imperial Southwind 15.000 kronor.
8 Kassandra Tilly 80.000 kronor.
9 Keep It Face 75.000 kronor.
10 Lindy's Princess 55.000 kronor.
11 Mr Jeowill 80.000 kronor.
12 Oh Yeah 510.000 kronor.
13 Predator Lavec 140.000 kronor.
14 Rock Me 65.000 kronor.
15 Star Brodde 40.000 kronor.
16 Teldar Paper 110.000 kronor.
17 Unik Brick 20.000 kronor.
18 Zefyra B.A. 100.000 kronor.

Återkommer i nästa inlägg med avelsvärderingen som hölls på Eskilstuna. Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Du Håkan som har koll, vart har smasher tagit vägen? Han brukar ju alltid ha skapligt många betäckningar men nu verkar han ha försvunnit helt. Är han död så måste jag ha missat det totalt.

    SvaraRadera
  2. Goetmaels Wood är ju omöjlig som listhingst, har 2 ston som aldrig förut gått tomma, men i år med Goetmaels Wood blir det inga föl....
    Vet att jag inte är ensam om det

    SvaraRadera