tisdag 23 november 2010

Snabba svar

Ett bonusinlägg med svar på kommentarerna på förra inlägget.
Anonym: Det där med x-faktor är rätt intressant. Eller rättare sagt, det är intressant att man så enkelt kan gräva fram något nytt argument för att ens uppfödningar plötsligt ska få större hjärta och lungor.

...

Själv tror jag minst lika mycket på S-faktorn. Jag menar, kolla bara Torvald Palema och nu Global Noble! Båda fäderna på far och modersidan i andra led börjar på bokstaven S, och ger i regel avkommor med långa kotor och extra spänst i steget.....

Det går med andra ord att bevisa att i princip alla teser fungerar bara man gräver tillräckligt djupt. :)
Visst går "allt" att bevisa. Jag har inte blivit övertygad på att tro på X-faktorn. Det är heller inte så utbrett i Sverige och det är få som har praktiserat den teorin. Jag vill inte helt förkasta den teorin. Jag kan i detta fall glädjas med Nelén som jobbat utifrån sin teori och nu har lyckats.
Henke: Toppen! som vanligt när du hoppar lite på trav***
Men Henke, nu hade Trav365 lyckats gräva fram något viktigt.
Micke B: Apropå det här med "mer eller mindre träning för ettåringar" så är det ju så att i princip alla tränare tar ut en mindre träningsavgift för ettåringarna än för exempelvis treåringarna. Varför är det så egentligen? Lägger de ner mindre tid/jobb på ettåringarna (och i vissa fall tvååringarna) än på de äldre hästarna? Jag får det inte att gå ihop...
Vi hade Svante Båth här på föredrag ifjol och vi diskuterade ämnet. Han sa att det var en subvention från hans sida för att få in 1- och 2-åringar i träning. Detta för att underlätta för hästägarna, under den period som det inte finns chans att få in prispengar. De kräver (ungefär) samma tid som en äldre, men samtidigt är risken större för en söndersparkad vagn eller trasig sele på en unghäst. Förhoppningsvis stannar de flesta hästarna kvar som äldre och då får han igen "subventionen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar