torsdag 11 november 2010

Veterinärt och seminarium

Ja, jag har utlovat veterinärsnack idag. Jag ska inte skriva så mycket själv, utan hänvisa till andras bloggar. Läste nämligen inom några timmar två av varandra oberoende bloggar om veterinärbesök.

Björn Persson som är högaktuell för dagen med Parkin som startar i V75-final på lördag har insett att han valt "fel jobb". Detta efter ett återbesök hos veterinären.
http://bjornperssontrav.blogspot.com/2010/11/fel-jobb.html

Johan Kemi skriver under rubriken "Kemisten" på Färjestadstravets hemsida. Han har skrivit om vad som är "Det bästa och sämsta med travet". Där hamnade även Johan på ämnet veterinärbesök.
http://www.farjestadstravet.se/kronika/det-basta-och-samsta-med-travet

Läste ett citat på ledarsidan i Travronden att Lutfi Kolgjini uttalat sig om veterinärer i samband med hans samtal med Hans G Lindskog i Munktell Arenan i Eskilstuna.
De är överreklamerade och när man väl har problem klarar de inte av att lösa dem.
Nu ska man väl dela det mesta "Ludde" säger med 2 för att hamna nära sanningen. Jag är inte alls ute efter att hänga den svenska veterinärkåren. Jag ville bara dela med mig av Björn och Johans erfarenheter.

Det där med avgifter kan ibland störa mig, framförallt faktureringsavgifter. Jag tycker att det är okej om jag går in i en butik och ska handla. Om jag i butiken väljer bort att betala med kort eller att betala kontant, utan istället frågar om de kan fakturera. Då kan är det okej med faktureringsavgift. De erbjöd ett eller flera betalningssätt och jag valde ett annat = mitt val. I de fall där säljaren enbart erbjuder faktura, så vet säljaren om att det ska faktureras redan på förhand och kan då lägga in det i priset direkt. Jag vet att Peter Settman debiterar "betalningsavgift" till de företag som debiterar honom "faktureringsavgift". Heja Peter!

Nä, nu måste jag vidare till jobbet på skrivbordet. Massor av punkter på "att-göra-listan" som ska vara klara innan imorgon. Laddar för att kliva upp i ottan för att åka på Avelsseminarium i Knivsta imorgon. Seminarium på fredag och lördag. Sedan blir det konsert med goda vänner på lördagskvällen. Däremellan ska jag se Youpie (dock inte Live) kriga i Silverdivisionens final. Vi får se om det blir något bloggande under helgen...annars önskar jag er en Trevlig helg redan nu!

1 kommentar:

  1. Kul att du tar upp det här med veterinärer och deras effekter för travet och hästägande. På tiden att det börjar diskuteras.
    Jag tror alla vi som varit med inom travet ett tag har sina egna (mindre roliga?) historier när det gäller veterinärbesök.

    Var själv till veterinären med en häst för några år sedan för att få ett friskintyg.
    Vi sprang med hästen framför veterinärens ögon, och var klara efter kanske 2 minuter
    Fakturan var på 1200 kr vilket motsvarar en ungefärlig timavgift på 36 000 kr.

    Jag totalvägrade betala fakturan. Det fungerade.

    SvaraRadera