tisdag 16 november 2010

Helgen

Japp, en kort fortsättning av rapporten från helgens avelsseminarium.

Förra rapporten slutade när jag var på väg till middagen. Japp, det blev kött. Inte vilket kött som helst, utan oxfilé. Riktigt bra! Måste säga att maten höll toppklass under hela seminariet. I like!

På middagen hamnade jag mitt i ett galoppfält. Mittemot satt Padraig Long som är gift med framgångsrika galopptränaren/uppfödaren Jessica Long. Padraig är irländare och det var mycket intressant att få lära sig om galoppsporten och aveln. Vid min sida hade jag galoppuppfödaren Eva Isaksson-Sjunnesson. När vi kom in på AI, så blev hon lite uppvarvad. Hon ville verkligen förändra galoppvärldens gammelmodiga synsätt på aveln och hon vill tillåta AI-seminationer. Det skulle betyda oerhört mycket för den svenska galoppsporten och inte minst förbättra djurskyddet för avelsdjuren. Det räcker dock inte att Sverige isolerat tar ett beslut om att tillåta AI, utan hela världsorganisationen måste godkänna detta. Det känns som Sverige är väldigt små i dessa sällskap. Det vi tipsade henne att jobba mot var punkterna djurskydd och konkurrenshinder inom EU. Jag önskar verkligen Eva lycka till!

Jessica och Padraig ska förresten träna en häst i RIX-galoppen. Jag har lovat att köpa en andel! Andelarna släpps i mars 2011.

Föredragen på lördagen.

Synen på att driva företag med L-G Nauclér.
Bra. Duktig föreläsare, men det kanske var för tidigt på morgonen för att riktigt lyfta. Mycket ridsport.

Hästen och konsumentköplagen med Elina Sultan.
Mer en information på 15 minuter om hennes arbete med att anpassa konsumentköplagen för hästaffärer. Den nuvarande lagstiftningen är inte relevant.

Genetisk forskning och selektion med Sofia Mikko.
Detta var det föredrag som jag hade störst förväntningar på. Det var intressant att höra om forskningen som pågår kring hästrasernas olika DNA. Även här blev det väldigt lite trav och jag hade hoppats på mer diskussioner. Det var absolut bra, men det motsvarade inte mina (höga) förväntningar.

Ekoturism med Olle Forsell.
Intressant på sitt sätt, men det handlade om turridning och inte alls som avel/uppfödning.

Sista passen var travsporten enskilda.
Nya avelsvärderingssystemet med Staffan Philipsson som fick vikariera för Christina Olsson.
Äntligen blev travaren i fokus. Intressant ämne och Staffan skötte detta bra som inhoppare. Bra diskussioner i gruppen.

Svensk Travsport - Info med Ylva Nannebro (vik. för Christina Olsson)
Ylva höll en kort information om vad som var på agendan hos Svensk Travsport. Bra Ylva!

Sammanfattningsvis:
Det var en riktigt trevlig helg. Toppbetyg för maten och det var väldigt roligt att träffa nya människor. Jag träffade flera som jag tidigare bara haft kontakt med via e-post/telefon. Roligt att namn får ansikten. Den sociala biten får också toppbetyg! Tack alla som var där!!
Det kändes dock som seminariet var mer uppfödning än avel, om ni förstår vad jag menar. Jag ser mig själv som en skrivbordsuppfödare. Det var intressant att lära sig mer om de olika områdena som de föredrogs om, men det var inte alla som lyckades lyfta.
Mer trav, hade jag också önskat. Exempelvis hade galoppen en punkt som hette "Auktionsprepp". De hade också två paneldiskussioner, en med en agent och två proffstränare, samt en diskussion mellan styrelserepresentanter för SFAF (avelsföreningen?) och Svensk Galopp. Dessa punkter fast med inriktningen mot travsporten hade varit uppskattat.

Fick en kommentar på gårdagens inlägg om BLUP från Jeanette:
Tack för en mycket bra sammanfattning av vad avelsindex och blup handlar om = Teoretiskt förväntat avelsvärde som uppdateras en gång per år, alltså ett bra men inte 100%-igt system...
Om jag har förstått det hela rätt så sjunker indexet med ett/per år även om inte prestationerna har försämrats och medel för Dame Lavecs årgång (1995) är 93 vilket innebär att hon även utan Raja Mirchis resultat ligger 10 (!) pinnar över genomsnittet.
Ja, du har förstått helt rätt. I genomsnitt sjunker index med ca en enhet/år, om prestationerna är de förväntade. Dame Lavec låg vid förra årsskiftet bland de 10% bästa stona i sin kull och 10 enheter över medel. Avelsframsteget går hela tiden framåt och äldre ston får konkurrera med yngre ston på marknaden. Det blir intressant att se vad Dame Lavec får för index vid nästa uppdatering.

Apropå avelsframsteg. En glad amatör på en grannbana har en häst som i år gjort 22 starter (!) och endast två gånger fått matlappar. Totalt 3.800 kr in i år. Hästen har gjort 45 starter och aldrig varit på plats. Hästen är travsäker, så det är inte pga galopper som det inte blivit ekonomisk utdelning. Jag brukar försvara hästen och säga att den inte alls är så dålig som folk vill göra gällande...den är bara född 40 år försent! Hästen springer lika fort som amatörens framgångsrika häst på 60-talet gjorde.

1 kommentar:

  1. Instämmer i att det hade varit önskvärt med mer "trav" på seminariumet. Hela lördagen hade kunnat användas till det, och när det ändå fanns ett gäng travuppfödare på samma ställe hade det varit intressant att höra andras åsikter om den rådande avelssituationen. Konstigt att detta knappt berördes överhuvudtaget.

    SvaraRadera