tisdag 23 november 2010

Stolthet och önskelistan

Först ska jag berätta om gårdagskvällen. Vår uppfödning Le Mat (e.Juliano Star) gjorde sin andra start...och tog sin andra seger! Precis som vid förra gången använde Peter M Andersson samma segerrecept, tidigt avancemang till dödens och sedan pressa ledaren under slutrundan. Skötaren Marina rapporterar om att pulsen var på 200 efter loppet...på henne alltså, Le Mat hade 75. Jo, jag är rätt stolt över Le Mat...

Jag skrev igår att jag skulle komma med mitt förslag på hur Svensk Travsport ska satsa. Kanske det i dessa tider är mer rätt att kalla den för en "Önskelista", eftersom jag inte vet vad som är realistiskt att genomföra.

Höj prispengarna. Klassiskt, men jag ska vara mer specifik. Svenskt Trav-Oaks, Svenskt Travkriterium, Stochampionatet och Svenskt Travderby ska ha ett förstapris på 3.000.000 kr. Satsa på toppen? Nja, tanken är att det ska finnas en kittlande "jackpotkänsla" för hästägarna. Är du bäst i kullen, så ska du få "jackpot". Har du ett bra 4-årigt sto har du även möjligheten att vara med BÅDE i Stochampionatet och Svenskt Travderby. Givetvis ska förstapriset vara detsamma i stoavdelningen som den öppna klassen. Kostnad: ca 15 Mkr.
Jag tror inte att det stimulerar nytt hästägande att öka förstapriset i Gulddivisionen från 150' till 200'. Ovanstående skulle locka fram drömmen.

Breeders' Crown för bredden. Då menar jag i första hand inte för bredd-hästarna, utan rent geografiskt. Jag har gillar BC-upplägget med uttagningar över hela landet. Du har kunnat starta din unghäst i ett "årgångslopp", utan att vi från Norrland ska behöva åka över "halva Sverige". Det har varit en möjlighet för "oss små" att realistiskt drömma om ett storlopp. Kostnad: Prestige.
(Sträckan Boden - Bollnäs, 725 km, om någon undrar. Nästan exakt halva sträckan som det är till Derbybanan Jägersro.)

Bonus. Ungefär som galoppens bonussystem. Jag kan inte exakt detaljerna i deras system, men vad sägs om följande. När en 2- eller 3-åring tar sin första placering (1-2-3:a) i ett totolopp utfaller en bonus på 30.000 kr till vardera hästägaren och uppfödaren. Då har hästen utfört en prestation och varit ett spelobjekt, vilket indirekt genererat prispengar. Det ska inte räcka med att "delta" och få ett "bidrag". Kostnad: ?

Uppfödarpremierna. Helst skulle jag se att det blir som Bruno Bengtssons krav på 20% i uppfödarpremier, som det står om i dagens Travronden. Om det inte går, så vill jag åtminstone se 15% i uppfödarpremier mellan 2-6 år. Kostnad: ?

Bredden. Finns det mot förmodan några smulor kvar, så hoppas jag att dessa läggs på att höja vardagstravet. Jag gillade också Bruno Bengtsson förslag om att,
"...varenda tävlingsdag borde finnas ett lopp utskrivet, med dagens näst högsta prissumma, där man utestänger catchdrivereliten. Till exempel med att de tränare som inte kör sina hästar själva bara får använda kuskar som året före körde högst 100, ja kanske till och med högst 50, lopp."
Jag tror liksom Bruno att det skulle göra det till en mer spännande och roligare sport att hålla på med. Det skulle förmodligen öka publiken också. Tanken är riktigt intressant, tycker jag.

Unghästar. Förmodligen är tomtens budget spräckt sedan länge... Jag tycker i alla fall att det är för dåligt att mindre än 10% av kullen når upp till 100.000 kr innan de är 4 år. Kanske skulle man kunna "leva med det", om man visste att det finns en chans på 2.000 att vinna 3 miljoner?

6 kommentarer:

  1. Först, grattis till ännu en seger i fin stil! Skoj!

    När det gäller travets framtid gäller det att få hjulen att snurra snabbare för oss uppfödare. Som det ser ut idag tävlas det alldeles för länge med alldeles för dåliga hästar.

    En idé skulle kunna vara att sätta milstolpar á la Vasaloppet.
    Har hästen inte tjänat 250 tkr då den fyller sju år blir hästen utdömd. Därefter måste den tjäna minst 75 tkr per år för att få fortsatt "licens".

    Varför hålla på och traggla med sju- och åttaåringar som kanske kan nöta ihop 100-150 tkr under sin livstid? De hästarna skulle behöva gallras ur tidigare och ersättas med nya.
    Det skulle förmodligen innebära att något färre lopp skulle köras, men att prispengarna i gengäld skulle kunna höjas och att uppfödarpremierna för hästar upp till 6 års ålder skulle kunna fördubblas.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt med högre prissummor för stona i de större loppen. Skillnaderna är fortfarande för stora.

    Samtidigt undrar jag vad som hindrar de som förespråkar utökat tvååringstävlande. Är det den stora vinsten i det stora loppet kanske? Redan idag läggs mycket resurser på tvååringarna. 13300kr/start tjänar en tvååring. 10100kr/start tjänar en treåring. 8700kr/start tjänar en fyraåring. Hur mycket ska vi lägga på tvååringstävlande där bara 7,5% av kullen är med och tävlar?

    Även vid kr/startande står sig tvååringarna bra med tanke på att de endast tävlar från stochampinatshelgen och framåt.

    SvaraRadera
  3. Håller med föregående inlägg, HÖGRE prissummor till stona. Fattar inte att det ska vara så svårt att göra mer stolopp OCH höjja prispengen för dom. Klart som dagen att ingen vill äga ston!

    Sedan måste det bli en högre lägsta nivå på prispengarna. Att lägga ner massor med fritid (frivilligt jag vet) kanske ta ledigt från jobbet en hel dag för att starta och sedan kanske resa "bara" 40 mil tor för fjuttiga 5000 spänn......det är ju inte så man jublar över prispengen.

    Håller inte med Dan Flack som tycker att vi ska skrota hästar över 7 år som inte presterar bra. Det är inte helt ovanligt att hästar som kallblod presterar finfint efter 7 års ålder. Ja men säger man kanske då är saken klar då får dom fortsätta starta då, nja tål nog att fundera över detta?!

    Travsporten är åt skogen för dyrt att hålla på med. Travsporten tycker jag mest börjar likna ett sätt för välbergade företagare som måste investera sina slantar i nåt. Jag syftar på åkerier, hockeyspelare mfl. Roligt att dom vill satsa på sporten men dom hör ju inte direkt till amatörerna som får köra i mörkret efter kl 16 då man slutat jobbet!

    SvaraRadera
  4. Hur skulle travsporten som helhet gynnas av en ökande omsättning på hästar?

    Ett konstaterande i tillägg. Det är amatörtränade hästar som minskar. Hästar i proffsträning har väl ökat de sista tio åren. Eller i alla fall hållt positionerna. I det läget är det bredden som skall prioriteras tycker jag. Följ upp avkastningskravet på ATG!

    SvaraRadera
  5. Intressanta tankegångar kring "jackpots" för hästägare för att locka fler. Klart sundare än Diedens brandfackla om flera 5 milj. lopp för tvååringar...

    Lite funderingar från min sida. Är det viktiga själva existensen av jackpots inom ramen för hela sporten, eller är det viktigt hur tidigt den kommer? Ska fokus för jackpot ligga på att få fram en unghäststjärna, eller en häst i europaeliten som äldre?

    I de flesta andra sporter kommer de stora pengarna först när du är uppe i eliten. Men så har vi det kanske redan inom travsporten också? 1,6 milj. i kriteriet och derbyt, men 3 milj. i elitloppet.

    Sen är det klart att pengarna i årgångsloppen blir skyddade bara för våra svenska hästar, medans höjer vi prispengarna i eliten så kommer kanske fransmännen och tar dem? I eliten har vi å andra sidan samma möjligheter plocka pengar i andra länder.

    Men visst borde vi väl också ha ett elitlopp där prispengarna ligger i paritet med i Prix d'Amerique?

    SvaraRadera
  6. En annan fundering...

    Vad är tankegångarna kring "åtminstone 15% i uppfödarpremier mellan 2-6 år"?

    Att det kostar för mycket för travsporten att ha det fullt ut?
    Att hästarna över 6 år redan har tjänat in så mycket till sina uppfödare att det räcker?

    Antar att du iallafall menar att det ska vara 10% som nu även efter 6 års ålder...

    Vad är annars skillnaden för mig som uppfödare om jag har en tvååring som börjat tävla, eller om jag har en sjuåring som fortfarande är ute och tävlar?

    Antar att Karl-Erik Bender som fött upp en fantastisk häst i Torvald Palema gärna skulle vilja haft de där extra 5% även på de ca 17,5 milj. som han sprungit in efter 6 års ålder.

    SvaraRadera