torsdag 25 november 2010

Kuskval, travsällskap och tömmar

Idag blir det lite länkar till insändare och bloggar.

Jag blir så upprörd när jag läser denna insändare på Travnet. Det är Jägersroamatören (och uppfödaren) Jeanette Olofsson som skrivit om vad som hände i samband med anmälan på Jägersro.
Till insändaren

Nu har vi bara hört ena parten i vad som hände, men jag har absolut ingen anledning att tro att det inte stämmer. Jag tycker att det är skrämmande hur det fungerar. Ännu mer skrämmande när Jeanette efter femte (!) samtalet får höra att ingen ringt upp för att "det var ändå försent att göra något åt det hela".

1) Om man ringt fyra samtal innan, så borde det ha gått att göra något i samband med dessa samtal. Var sitter "någon" och arbetar med anmälningar? Jag kan förstå att den som jobbar med anmälningarna har stängt av telefonen, men den som sitter i växeln borde kunna bedöma att ärendet är tillräckligt angeläget för att nå fram på ett eller annat vid. En promenad i korridoren?

2) Det är ALDRIG försent att ringa upp. Jag (och jag tror de flesta) kan ta ett "mänskligt fel", om personen ringer upp och förklarar vad som har hänt. Varför det blivit fel och hur de har tänkt, o.s.v.? Kanske läge för en ursäkt i samma samtal, så ökas förståelsen. I detta fall har de gjort vad som passar dem och skiter i de som blir "drabbade". Kundvård?

Jag länkar till Hans Karlssons blogginlägg, om hur det "fungerar" vid Örebros Travsällskap. Hans tycker att det är sorgligt och jag kan bara hålla med. Jag förstår inte vitsen med att hålla engagerade personer som vill något utanför. Hoppas (men tror inte) att Örebro är ensamma i detta fall.
http://stallhanskarlsson.blogspot.com/2010/11/sorgkladsel.html

Ett annat blogginlägg från Hans fångar också mitt intresse. Det handlar om när tömmen gick av för Calle Lindblom när han körde Hans Ginkas Fria Flamma. Hon skenade rekordmånga varv runt banan.
http://stallhanskarlsson.blogspot.com/2010/11/rekordmanga-varv.html

Det känns lite konstigt att denna typ av tömmar får användas. Speciellt efter vad som hände i Norge i januari 2009. Vi skrev om detta på vår förra hemsida i januari 2009. (scrolla ner på sidan!)
http://www.stallbredbyn.com/index.php?option=com_content&task=view&id=311&Itemid=29

2 kommentarer:

  1. Hej Håkan!

    Vill bara berätta att jag i onsdags tillslut (kl.15.50) blev uppringd av en tillmötesgående person från Jägersros sekretariat. De som jobbar med anmälningarna är tillsagda av sin chef(!) att de inte får ringa kuskar eller tränare efter anmälningstidens utgång, utan oklarheter som uppstår där efter ska lösas med de kuskar som anmält att de kör aktuell tävlingsdag. Om en kusk står som vidtalad på mer än en häst kör han alltid den som har mest startpoäng. I det här fallet hade båda hästarna noll poäng och då föll lotten på att kusken ”brukar” köra åt den här tränaren.
    Jag förstår att det skulle bli mycket ringande fram och tillbaka om man vill föröka göra alla är nöjda, men tycker ändå att det är ett märkligt sätt att hantera det hela på. Om man nu vill jobba på det här sättet borde man i alla fall informera alla aktiva om det, inte ens de som sitter i växeln verkar ju veta vad som gäller….. Hur gör andra banor?

    Så vill jag passa på att tacka för en varierande och intressant blogg, bra jobbat!!! / Jeanette

    SvaraRadera
  2. Kommentar kommer i dagens blogg.

    Tack för att du gillar bloggen!
    Trevlig helg! / Håkan

    SvaraRadera