måndag 15 november 2010

En kortis...

Jag är lite sen med dagens blogginlägg. Jag har egentligen inte tid att skriva, men kunde inte låta bli. Det kommer mer information från avelsseminariet i Knivsta senare, kanske imorgon.

Vad är det som får mig att skriva? Ja, läste en blogg på Travnet. De har nu fått en avelsbloggare i Jörgen Tufvesson, jämte Björn Hammarström. Han Jörgen tycker att det är konstigt att Dame Lavec enbart har 103 i avelsindex, trots att hon lämnat både Lavec Kronos och Raja Mirchi. Dessutom har hon själv tjänat 670.000 kr och är efter Quito de Talonay och Kit Lobell.
Till blogginlägget

Visst ser det jättekonstigt ut? Det kan jag hålla med om när jag läser Jörgens "motivering". Om man försöker sätta sig in i hur BLUP fungerar, så kanske det går att förstå innan man dömer ut det. Det är inte alltid som jag heller kan förklara vissa tal, men det bygger enbart på fakta och inga subjektiva åsikter.

Den främsta orsaken
till att det ser konstigt ut är, att i det BLUP-tal som nu finns tillgängligt är inte Raja Mirchi som är 3 år inte inräknad. BLUP uppdateras en gång per år och om ca två månader är det dags igen. Då får "Raja" sitt första BLUP-tal och då räknas han in i Dame Lavecs förärvning. Det är väl mycket troligt att Dame Lavec kommer att höja sitt index. De resultat som Dame Lavec gjorde på amerikansk mark räknas (om jag förstått rätt) inte in i hennes BLUP-tal. Det gör bara de resultat som hon gjort på svensk mark. Då ståtar hon med, sex starter som 3-åring där hon aldrig var "på plats" och 20.000 kr insprunget. Förvisso ett fint rekord 14,6ak.

Dame Lavec har inte bara lämnat Raja Mirchi och Lavec Kronos, utan även ett svenskfött ostartat sto efter Viking Kronos. Hon har ytterligare några Italienfödda avkommor som inte presterat speciellt, men de räknas inte in. Hennes far Quito de Talonay har ett lågt BLUP-tal som "hjälper" till att dra ner Dame Lavec. Kit Lobell var en fantastiskt tävlingshäst, men har förutom Dame Lavec lämnat Espri Lavec (105.000 kr) och Hit Zet (25.650 kr). Keystone Pioneer ligger i nästa led, men det är så långt bak att betydelsen för är liten. Hon har förutom Kit Lobell tre avkommor som räknas in i BLUP och de har samtliga ett lågt värde.

Sammanfattningsvis, så är det mycket troligt att Dame Lavec kommer att höja sitt BLUP-tal vid nästa uppdatering. Då börjar även Raja Mirchis resultat att räknas in! BLUP är inget "fulländat" verktyg, men jag tycker det är värdefullt som hjälpmedel.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tack för en mycket bra sammanfattning av vad avelsindex och blup handlar om = Teoretiskt förväntat avelsvärde som uppdateras en gång per år, alltså ett bra men inte 100%-igt system...
    Om jag har förstått det hela rätt så sjunker indexet med ett/per år även om inte prestationerna har försämrats och medel för Dame Lavecs årgång (1995) är 93 vilket innebär att hon även utan Raja Mirchis resultat ligger 10 (!) pinnar över genomsnittet.
    Mvh Jeanette

    SvaraRadera