onsdag 10 november 2010

Sent svar och Japan till Kina

Stackars Micael har fått vänta länge på sitt svar. Drygt en månad...såhär skrev han 28/9. (Jag skyller på kriterieauktionen och dess efterdyningar, samt min resa till Lexington...)
Hej mycket bra läsning om BLUP-tal är själv en BLUP-nörd en fråga har ett sto Yvette Boko med BLUP-tal 115 0,75 under en mamma Elegant Image (CA) (111 0.75) f. 1994 1.12,0a 955 368 USD 41 20-7-3 morfar Garland Lobell( se blodbanken) vilken hingst skulle du använda till henne?
Tycker att dina inlägg på din blogg är kanon läser varje dag
Tack för din fråga och kul att du gillar bloggen. Intressant sto! Jag gillar korsningen på Elegant Image med Garland Lobell Florida Pro. Den har vi själva praktiserat när vi tillverkade Youpie. Sedan finns det visst några skapliga hingstar i USA som korsats på samma sätt, vi kan kalla dem "Bröderna Hall".

Vilken hingst, var frågan. Nu blir det rent teoretiskt och blodsmässigt. Utan inbördes ordning, namedroppar jag lite hingstar med kort motivering.
  • From Above - gillar hingsten och som BLUP-nörd har han bra index. Har en avkomma i startbar ålder med Spotlite Lobell som morfar, Famous Fayline (3 år, 13,0ak/229.500 kr).
  • Orlando Vici - har börjat väldigt lovande tycker jag. Spotlite Lobell har fungerat bra att korsa med franskt.
  • Mr Pine Chip - Spotlite Lobell ston har fungerat bra tillsammans med Super Arnie och en del Pine Chip-hingstar (ex.Enjoy Lavec, Smok'n Lantern). Det blir dock för hög inavel (i mitt tycke) med dessa till ditt sto. I Mr Pine Chip får du både Super Arnies-möderne och Pine Chip, utan att det blir för mycket inavel. Kanske långsökt? Håll utkik på hur hans avkommor inleder 3-åringssäsongen. Han hade jättebra premiestatistik.
  • Juliano Star - kanske kan passa? Då får du in lite franskt också.
Lindy Lane har tillsammans med ett Spotlite Lobell-sto lämnat Viola Silas. Jag gillar Lindy Lane, men det blir för hög inavel med ditt sto, anser jag.

Detta är vad jag kommer på för denna gång. Lycka till, oavsett vilken hingst du väljer!

--

Hmm...hur tar man sig från Japan till Kina?
Jag gick till Google Maps och valde vägbeskrivning A: Japan, B: Kina. Fick fram följande karta på hur man tar sig från punkt A till B.

Bra så långt. Jag kollade lite närmare på vägbeskrivningen och punkt 43 kändes lite anmärkningsvärd.
Någon måste ha haft en kul dag på jobbet när de lade in "Åk vattenskoter över Stilla Havet, 782 km"... De övriga punkterna var inte så lättlästa heller, i alla fall inte för mig.

Kollade vidare och skrev in A: USA och B: Kina. Fick då bland annat denna vägbeskrivning.
29. Paddla över Stilla havet i kajak...följt av 30. Fortsätt rakt fram.

Imorgon blir det lite veterinärsnack...

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att det skrivs för mycket om avel på den här sidan.

    SvaraRadera
  2. ja, det är ju konstigt att det skrivs mycket om avel på avelsföreningens blogg med namnet "uppfödarbloggen" ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, inte sant! Nu är två som tycker så här. Hoppas att Håkan tar detta i beaktande.
    Avel är ju så pass komplext att det är svårt att förstå sig på...med BLUP och sådant.

    SvaraRadera
  4. Tack Håkan för dit svar,det var mycket läsvärt, men det är inte lätt för en nybörjare att välja rätt hingst till sitt sto och som passar plånboken och som även går att sälja i dessa tider.Det känns som att det inte finns kunder för oss som inte kan betäcka med Viking Kronos eller Love You.Våran första uppfödning startar på lördag i Diamantstoets final(Elle de Mai) men tyvärr chanslös från spår 15.Lycka till med Youpie på lördag mvh Micael

    SvaraRadera