måndag 29 november 2010

Kuskdispens m.m.

Nu har Svensk Travsport satt ner foten och i fortsättningen kommer det inte att tillåtas dispenser för de som dragit på sig drivningsförseelser. Bra, tycker jag. En tydlig markering om att det inte är okej att missbruka körspöet. Förhoppningsvis ökar detta chanserna till att körspöet fortfarande kommer att finnas kvar. Jo, jag är för körspö, men emot missbruk. Givetvis finns det tränare och kuskar som blir ledsna över detta. De två som jag läst mest om är Roger Walmann och Björn Goop.

Roger är irriterad, eftersom han riskera att bli utan Örjan Kihlström i stora finaler om han skulle bli avstängd. Roger hänvisar till sina kunder hästägarna och anser att dem blir bestraffade. Han skulle helst se att man "fick välja" vilka dagar som man avtjänar sitt straff på exempelvis tre dagar... Ohållbart och då tappar bestraffningen verkan, om du frågar mig. Jag tror hans kunder förstår att Örjan inte kan köra när han är avstängd. Andra kuskar får ju rycka ut och hjälpa till i de finaler som Walmann haft flera hästar inkvalade. Ska vi klona Örjan så han kan köra samtliga Walmanns hästar i dessa finaler? Annars blir hans kunder drabbade...

Björn Goop vrider argumenten mot att det kan bli ett hot mot spelsäkerheten. Jag förstår vad han menar, men köper inte alls hans argument. En överträdelse renderar i en bestraffning, oavsett om det blir ett rött kort i VM-semifinalen i fotboll (och avstängd i finalen) eller om det är en drivning på Färjestad. Jag kan tänka mig och vrida lite på hans argument... Är det spelsäkert att driva FÖR hårt? Du bryter mot en regel för att vinna fördel. Det kan innebära att "fel" häst vinner loppet, eftersom ena kusken bröt mot en regel. Nästa steg i stävjandet av felaktiga drivningar förmodligen ett förbud av körspö eller diskning för felaktiga drivningar...

Hur eller hur, så tycker jag i många fall också att det finns en övertro på kuskeliten. Fick höra att ett "spelinformationsföretag", ansåg att "nästan värsta hotet" mot Juggle Face i onsdags var kuskbytet till Hans-Owe Sundberg. Hotet var obefogat...Juggle Face vann ändå. Örjan Kihlström gästade Umåker häromveckan och det fanns flera som tyckte att det var konstigt att han enbart fick sex uppsittningar. Det var med mycket kort varsel som det blev officiellt att Örjan skulle komma och då hade de flesta redan bokat kuskar. Nåväl, Örjan fick trots allt köra rätt skapliga hästar (samtliga spelade till under 10 ggr) den kvällen. 4-2-0-0-4-0 är inte ett telefonnummer, utan Örjans placeringar med dessa hästar.

Känner att det är dags för en liten historia eller rättare sagt ett citerat samtal från förra helgen. Jag träffade på en amatör från byn som var ute och tränade sitt kallblod. Amatören är engagerad i Riks-Sleipner och mycket avelsintresserad.
- Det är så kul nu, för pojken har blivit intresserad av hästarna nu, berättade han.
- Det är väl toppen, så du får lite hjälp i stallet, svarade jag.
- Jo, men det dj-liga är ju hästarna går så bra. Han är ju bättre på att träna häst än mig, suckade han.
- Ja, det är väl inte så konstigt. Det är ju det som kallas AVELSFRAMSTEG, svarade jag.
Ett svar på Fredriks kommentar från i fredags hinner vi också med...
Köper dina argument om jackpotmöjligheter ur ett hästägarperspektiv, och fördelningen därav. Ur avelssynpunkt klarar vi nog ut att se vilka som är kulltoppar även utan jackpots.
Ju fler som satsar på "jackpot", desto svårare blir det att nå den och vi kan lättare se vilka individer som är störst, bäst och starkast. Det är i alla fall min syn.
Svårt att veta om bolag inte hade gått i konkurs, eller uppfödare av annan anledning inte avlutat sin verksamhet om de hade fått 5% extra tidigare...men i en genom åren löpande avelsverksamhet spelar det väl egentligen ingen roll med en åldersbegränsning. Jag kan då likaväl ha en 7-åring ute på banan som går bra medan unghästarna inte går så bra, och jag kan då också återinvestera de 5% extra jag där får i uppfödarpremier.
Utan ekonomisk utbildning, så hävdar jag att det är bättre ju snabbare pengarna kommer tillbaka till uppfödarna och kan snabbare återinvesteras. Framförallt gynnar det nya uppfödare som får snabbare möjligheter att få igen satsat startkapital. Vi behöver nya uppfödare!
Ur avelssynpunkt är det unghästprestationer som är ärftliga och jag tycker att vi ska premiera de som har lyckats med att föda upp bra unghästar.

3 kommentarer:

  1. Kanske bättre att ta bort uppfödarpremierna helt då. Då kan man öka prispengarna, hästägarna kan lägga mer pengar i inköpet.

    SvaraRadera
  2. Hej Håkan!

    Precis tillbaka från en långhelg i Stockholm och Globen. 71096 biljetter sålda på de olika passen under tre dagar. Det är lite tudelat när man även är intresserad av en annan sport med ungefär samma omkostnader för hästägarna som inom travet, men med knappt några möjligheter till återbäring...utom just vid sådan här tillfällen för eliten.

    Angående "jackpots". Tror inte att det så många av de faktiskt potentiella deltagarna i en final som väljer att inte satsa på Kriteriet eller Derbyt för att det bara är 1,6 milj. i första.

    Angående uppfödarpremier. Ska villigt erkänna att det är inte helt enkelt att göra beräkningar här. I tankeexperimentet får vi väl utgå från att det bara finns en viss summa att fördela för ändamålet, och att den bara kan höjas till viss del. Hade givetvis varit härligt med en 15-20% överlag.

    Vidare tankar. När och hur skulle en förändring ske? Nu på alla hästar som finns inom sporten idag, eller bara på kommande nyfödda hästar?

    Hur ser fördelningen av prispengar ut inom sporten idag, och vilka tjänar störst andel. 2-6 åringar kontra 6 år och över.

    Hur påverkas uppfödarna av förändringen sett både kollektivt och individuellt beroende på svaren?

    Ska man ha 15% på unghästar, och 10% sen. Ska man ha 12,5% rakt över. Varför har vi inte redan 15% mot 5% i dagsläget? Antar att saken diskuterades ingående vid införandet av 10%.

    Och givetvis, vad ska premieras? Att man avlar för aveln, eller att man avlar för sporten? Det sammanfaller givetvis ofta, men man kan ändå se en viss distinktion.

    Som i USA där de bästa går till avel vid 3 års ålder. Har man inte fött upp hästarna för att man ska tävla med dem? Hur ihågkommen blir en framgångsrik unghäst för prestationerna om den inte har tävlat efter 4 års ålder? Vi behöver stjärnorna i eliten för att bibehålla intresset inom travsporten.

    Sen är det också väldigt få individer som blir avelshingstar, och topparna bland stona får också bara en avkomma per år.

    Jag tycker nog att man som uppfödare främst ska premieras om man tillför sporten något, inte med siktet att man tillför aveln något. Men som sagt det sammanfaller ofta.

    Och, vi behöver som sagt nya uppfödare!

    Gillar ditt engagemang för travet. Kör på!

    SvaraRadera
  3. Inga dispenser på avstängningarna ser jag bara som positivt. Förstår och känner inte med protesterna alls

    SvaraRadera