torsdag 28 oktober 2010

Hipp Hurra och Stimulanspaket


Idag hyllar vi Karl-Gustav Holgersson! Han fyller 80 år idag och ett stort grattis på födelsedagen skickas härifrån. Jag har läst båda hans böcker och jag gillade den första skarpt. Här fick jag äntligen den kompletta historien om hans liv. Jag har fått delar återberättade av goda vänner och jag var verkligen nyfiken på personen "Holger" och hans gärningar. Den första boken gav mig verkligen svaret och jag kan varmt rekommendera den för den som händelsevis inte läst den.

Den andra boken var också mycket bra. Här finns det massor av lära. Boken borde vara obligatorisk som undervisningsmaterial på travskolor, travgymnasier, Wången m.m. Ett givet julklappstips till den travintresserade! Boken finns bl.a. på www.mbforlag.se

Jag hade lovat att skriva om en "Ohlsson" idag, men den bloggen får vila till en annan dag...

Det kändes viktigare att kommentera ATG/Svensk Travsports stimulanspaket. Plus för att de handlade så snabbt. Viktiga signaler som de sänder ut. Med risk för att man kommer att anses "aldrig bli nöjd", så vill jag ändå uttrycka mina åsikter om innehållet.

- 39 miljoner! 26 nya miljoner och 13 miljoner handlar om omfördelning. Vet inte det framgick varifrån de 13 omfördelade miljonerna kommer ifrån.
- Slopade snålskalor! I lopp med förstapris upp till (och med?) 25.000 kr. Jag berörde ämnet igår och fick en kommentar från "Anders" som också avskyr snålskalorna. (Återkommer till "Anders" kommentar.) Mycket kanske vill ha mer, men jag hade gärna sett att detta varit i lopp med förstapriser upp till och med 40.000 kr.
- Extra matlapp! I loppen upp till 25.000 kr kommer det att betalas ut en extra matlapp, så det blir sju pengar i "12-hästars" och åtta pengar i "15-hästars". Breddsatsning var ordet.
- Ökade premieloppspngar! Ökningen är 5.000 kr rakt av, vilket framhävs i pressmeddelandet som "en ökning på drygt 40% för amatörtränade hästar". För proffstränade hästar blir det en ökning med 25%. Jag hade drömt om "lite mer".
- Prispengar i V75! Satsningen riktas till hästarna i Guld- och Silverdivisionen. Nja, jag vet inte...kändes inte helt rätt för mig. (Även om jag är uppfödare till en häst som nu tävlar i Silverdivisionen.) Remy Nilson uttalar sig på annat håll om att förstapriset i Gulddivisionen legat still sedan 1992. Det är en sanning med modifikation, eftersom många banor skjutit (eller via sponsorer) till medel för att höja sina förstapriser i Guld. Kommer banorna att lägga de pengarna andra lopp nu?
- Ett extra lopp på lördagarna! Ett lopp med 30.000 kr i förstapris. Kommer vissa banor att köra 12 och ibland 13 lopp nu när de kör V75?
- Riktas till direkt till hästägare och uppfödare! Jag vet inte vad som direkt riktades till uppfödarna? För mig är det "indirekt" som uppfödarna får höjda prispengar till godo via uppfödarpremierna.

Jag berörde att jag fick en kommentar av "Anders" på gårdagens inlägg. Han efterlyste också den utvärdering som utlovades i samband med att mörkeranmälan infördes. Jag känner inte till den analysen, men kanske är den presenterad? Per Wetterholm har noterat att det ökat strykningar från dåliga spår pga transporthinder. Varför? Nä, ta och gör en ordentlig konsekvensanalys av mörkeranmälan och återinför spårförbehållen. Med dagens datorteknik och internetanmälan, så ska det väl inte vara så svårt att få till ett fungerande system?

Det kom ett 15-tal personer på gårdagens informationskväll med LRF Konsult. Det var lite över min förväntan, men samtidigt är det tragiskt att man inte har högre förväntningar. Egentligen borde ALLA ha varit där! Det är inte helt lätt att förklara för "hästföretagare" (vilket i princip alla uppfödare, ägare och tränare är) hur viktigt det är att känna till skattemässiga "spelreglerna". Jag lovar att hästsektorn kommer att granskas tufft de kommande åren och många kommer att bli negativt överraskade och tyvärr även hårt drabbade pga okunskap. Senaste rubrikerna (även i Dagens Industri) förtäljer att Stig H Johansson blivit upptaxerad. Nåväl, det var i alla fall för oss som var där mycket intressant att lyssna på Mats Norberg. Han ingav verkligen förtroende och han var engagerad i sina frågor. Sånna människor blir jag glad att lyssna på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar