tisdag 30 november 2010

Icing, offside eller självmål...

Kalla det vad ni vill, men visst är det konstigt? I alla fall lite ologiskt.

Lars G Dahlgrens blogg, Travronden (tyvärr krävs inloggning... *suck*)
http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=45209

Ekmark i steget, Travnet
http://www.travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=53230&infoTyp=nyhet

Insändare på Travnet,

http://www.travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=53254&infoTyp=nyhet

Fredrik Fällgrens blogg,
Färjestadstravet, "Fällgren Funderar"

Dessa har väl sagt allt som behöver sägas om fallet Erik Fredriksson och Icing Laday. Det vore intressant (eller inte?) att höra hur Svensk Travsport resonerar i fallet.

Kommentarer på gårdagens inlägg.
Henrik: Kanske bättre att ta bort uppfödarpremierna helt då. Då kan man öka prispengarna, hästägarna kan lägga mer pengar i inköpet.
Nej, det tror jag inte. Prispengarna skulle öka med exakt 10% och jag tror inte att det skulle motivera hästägarna att betala mer för hästarna i inköpet. Uppfödarpremierna behövs som en morot för att föda upp dugliga tävlingshästar. I USA som i princip saknar uppfödarpremier i de flesta delstater har en 100% kommersiell avel och uppfödarna "skiter" i om deras hästar tävlar bra. Det vore olyckligt att gå den vägen i Sverige, både för sporten och uppfödningen.
Fredrik: Länk
Tack för ännu ett intressant svar. Jag tycker att vi i Sverige har utrymme att öka förtjänstmöjligheterna för yngre eliten. Den äldre eliten har redan goda förtjänstmöjligheter. Du jämför med USA som inte alls har i närheten av samma förutsättningar för de äldre. Där kanske de borde satsa mer på äldre travare? Allt är en balansgång.

Det är också en balansgång att gå, avla för att avla eller avla för att tävla. Det finns två typer av elithästar, de som är intressanta i avel och de som har större förutsättningar att tävla vidare. Opal Viking är ett exempel på hästar som antagligen gjorde sig bättre lycka på tävlingsbanorna, än om han tagits till avel som 5-åring. (Nu blir han säkert avelschampion, när jag skriver så...) Medan det finns andra hingstar som säkert gjort sig bättre i avelsboxen, än att nöta några extra år på tävlingsbanan. När jag får tid, så ska jag skriva lite om genetikforskningen som vi fick höra på föredraget i Knivsta. Där kan vi dra jämförelser med ridsporten. Helt klart ett intressant ämne! I LIKE!

Ett sto som går till avel som 6-åring, hinner får betydligt fler avkommor än ett sto som debuterar i avel som 11-åring. Med ökad ålder, innebär det oftast sämre fertilitet. Det finns också teorier (tror inte att det är forskat) att äldre ston lämnar sämre tävlingshästar. Kanske beroende på avelsframsteget som är i snitt 1 längd per år? Kanske för att stona är mer slitna som individer?

Samma "fenomen" gäller för hingstarna som kan få över 100 avkommor per år. Då tappar vi många avkommor från betydelsefulla år som avelshingstar. Vi får senare svar på om dessa hingstar är de individer som vi ska avla vidare på.

Uppfödarpremierna sattes till 10% och har varit oförändrade sedan införandet. Vi uppfödare tycker att det är motiverat med en höjning nu. Om det inte går att höja "rakt av", så ser nog de allra flesta i första hand en höjning under unghäståren. Motivering har du fått tidigare.
Henke: Inga dispenser på avstängningarna ser jag bara som positivt. Förstår och känner inte med protesterna alls
Jag tycker det nästan är pinsamma motiveringar. Jag tycker att det är märkligt att ingen av journalisterna ställt de obekväma motfrågorna...

måndag 29 november 2010

Kuskdispens m.m.

Nu har Svensk Travsport satt ner foten och i fortsättningen kommer det inte att tillåtas dispenser för de som dragit på sig drivningsförseelser. Bra, tycker jag. En tydlig markering om att det inte är okej att missbruka körspöet. Förhoppningsvis ökar detta chanserna till att körspöet fortfarande kommer att finnas kvar. Jo, jag är för körspö, men emot missbruk. Givetvis finns det tränare och kuskar som blir ledsna över detta. De två som jag läst mest om är Roger Walmann och Björn Goop.

Roger är irriterad, eftersom han riskera att bli utan Örjan Kihlström i stora finaler om han skulle bli avstängd. Roger hänvisar till sina kunder hästägarna och anser att dem blir bestraffade. Han skulle helst se att man "fick välja" vilka dagar som man avtjänar sitt straff på exempelvis tre dagar... Ohållbart och då tappar bestraffningen verkan, om du frågar mig. Jag tror hans kunder förstår att Örjan inte kan köra när han är avstängd. Andra kuskar får ju rycka ut och hjälpa till i de finaler som Walmann haft flera hästar inkvalade. Ska vi klona Örjan så han kan köra samtliga Walmanns hästar i dessa finaler? Annars blir hans kunder drabbade...

Björn Goop vrider argumenten mot att det kan bli ett hot mot spelsäkerheten. Jag förstår vad han menar, men köper inte alls hans argument. En överträdelse renderar i en bestraffning, oavsett om det blir ett rött kort i VM-semifinalen i fotboll (och avstängd i finalen) eller om det är en drivning på Färjestad. Jag kan tänka mig och vrida lite på hans argument... Är det spelsäkert att driva FÖR hårt? Du bryter mot en regel för att vinna fördel. Det kan innebära att "fel" häst vinner loppet, eftersom ena kusken bröt mot en regel. Nästa steg i stävjandet av felaktiga drivningar förmodligen ett förbud av körspö eller diskning för felaktiga drivningar...

Hur eller hur, så tycker jag i många fall också att det finns en övertro på kuskeliten. Fick höra att ett "spelinformationsföretag", ansåg att "nästan värsta hotet" mot Juggle Face i onsdags var kuskbytet till Hans-Owe Sundberg. Hotet var obefogat...Juggle Face vann ändå. Örjan Kihlström gästade Umåker häromveckan och det fanns flera som tyckte att det var konstigt att han enbart fick sex uppsittningar. Det var med mycket kort varsel som det blev officiellt att Örjan skulle komma och då hade de flesta redan bokat kuskar. Nåväl, Örjan fick trots allt köra rätt skapliga hästar (samtliga spelade till under 10 ggr) den kvällen. 4-2-0-0-4-0 är inte ett telefonnummer, utan Örjans placeringar med dessa hästar.

Känner att det är dags för en liten historia eller rättare sagt ett citerat samtal från förra helgen. Jag träffade på en amatör från byn som var ute och tränade sitt kallblod. Amatören är engagerad i Riks-Sleipner och mycket avelsintresserad.
- Det är så kul nu, för pojken har blivit intresserad av hästarna nu, berättade han.
- Det är väl toppen, så du får lite hjälp i stallet, svarade jag.
- Jo, men det dj-liga är ju hästarna går så bra. Han är ju bättre på att träna häst än mig, suckade han.
- Ja, det är väl inte så konstigt. Det är ju det som kallas AVELSFRAMSTEG, svarade jag.
Ett svar på Fredriks kommentar från i fredags hinner vi också med...
Köper dina argument om jackpotmöjligheter ur ett hästägarperspektiv, och fördelningen därav. Ur avelssynpunkt klarar vi nog ut att se vilka som är kulltoppar även utan jackpots.
Ju fler som satsar på "jackpot", desto svårare blir det att nå den och vi kan lättare se vilka individer som är störst, bäst och starkast. Det är i alla fall min syn.
Svårt att veta om bolag inte hade gått i konkurs, eller uppfödare av annan anledning inte avlutat sin verksamhet om de hade fått 5% extra tidigare...men i en genom åren löpande avelsverksamhet spelar det väl egentligen ingen roll med en åldersbegränsning. Jag kan då likaväl ha en 7-åring ute på banan som går bra medan unghästarna inte går så bra, och jag kan då också återinvestera de 5% extra jag där får i uppfödarpremier.
Utan ekonomisk utbildning, så hävdar jag att det är bättre ju snabbare pengarna kommer tillbaka till uppfödarna och kan snabbare återinvesteras. Framförallt gynnar det nya uppfödare som får snabbare möjligheter att få igen satsat startkapital. Vi behöver nya uppfödare!
Ur avelssynpunkt är det unghästprestationer som är ärftliga och jag tycker att vi ska premiera de som har lyckats med att föda upp bra unghästar.

fredag 26 november 2010

Fredriks kommentarer och svar från Jeanette

Fick två kommentar igår av "Fredrik".
Intressanta tankegångar kring "jackpots" för hästägare för att locka fler. Klart sundare än Diedens brandfackla om flera 5 milj. lopp för tvååringar...

Lite funderingar från min sida. Är det viktiga själva existensen av jackpots inom ramen för hela sporten, eller är det viktigt hur tidigt den kommer? Ska fokus för jackpot ligga på att få fram en unghäststjärna, eller en häst i europaeliten som äldre?

I de flesta andra sporter kommer de stora pengarna först när du är uppe i eliten. Men så har vi det kanske redan inom travsporten också? 1,6 milj. i kriteriet och derbyt, men 3 milj. i elitloppet.

Sen är det klart att pengarna i årgångsloppen blir skyddade bara för våra svenska hästar, medans höjer vi prispengarna i eliten så kommer kanske fransmännen och tar dem? I eliten har vi å andra sidan samma möjligheter plocka pengar i andra länder.

Men visst borde vi väl också ha ett elitlopp där prispengarna ligger i paritet med i Prix d'Amerique?
Som jag ser det är det viktigast att ha ett antal "jackpotmöjligheter" för unghästar, 3-4 år. Mina argument är att det är viktigt ur avelssynpunkt att veta vilka individer som vi ska avla på. Det är också ur hästägarsynpunkt viktigt att ha ett mål i "närtid". Mitt förslag "låser" jackpotmöjligheterna till respektive kull med svenska hästar.

Personligen anser jag att det finns tillräckligt med goda förtjänstmöjligheter både i Sverige och Europa för den äldre eliten redan. Nästan "för goda", eftersom vi sällan får se de allra bästa mötas i "Drömdueller". Alltid när det några som hittat en bättre uppgift på annat håll. Färre lopp med högre pengar, dvs en omfördelning av prispengarna bland loppen för den äldre eliten skulle jag vilja se.

En annan fundering...från Fredrik:
Vad är tankegångarna kring "åtminstone 15% i uppfödarpremier mellan 2-6 år"?

Att det kostar för mycket för travsporten att ha det fullt ut?
Att hästarna över 6 år redan har tjänat in så mycket till sina uppfödare att det räcker?

Antar att du iallafall menar att det ska vara 10% som nu även efter 6 års ålder...

Vad är annars skillnaden för mig som uppfödare om jag har en tvååring som börjat tävla, eller om jag har en sjuåring som fortfarande är ute och tävlar?

Antar att Karl-Erik Bender som fött upp en fantastisk häst i Torvald Palema gärna skulle vilja haft de där extra 5% även på de ca 17,5 milj. som han sprungit in efter 6 års ålder.
Tanken är att pengarna ska komma aktiva uppfödare snabbare tillgodo. Leveranstiden på att föda upp en tävlingshäst är normalt mellan 3-5 år. Då kan det snabbare flödet återinvesteras i sporten/uppfödningen. Potentiellt, så går det stora summor uppfödarpremier till uppfödare och bolag som är döda eller av annan anledning avslutat sin verksamhet...och då går pengarna också ut ur sporten.

Visst förstår jag att Bender och alla andra som fött upp en framgångsrik häst som äldre vill ha "extra 5%" även efter 7 årssäsongen. Det tycker jag också är en bra idé, om det finns pengar att genomföra. Helst ser jag såklart 20% genom hela karriären!
Som det är nu är det normalläget 10% och jag tror han säkert uppskattat om han fått "extra 5%" på de dryga 6,7 mkr som han tjänat som 2-6 åring också. Då har han redan kunnat återinvestera dessa pengar för 4-5 år sedan...

Jag skrev om Jeanette Olofsson som drabbats av strul vid anmälningarna på Jägersro. Hon fick inte fått den kusk som hon blivit lovad. Jeanette kommenterade det inträffade, så jag "lyfter upp" hennes svar här.
Vill bara berätta att jag i onsdags tillslut (kl.15.50) blev uppringd av en tillmötesgående person från Jägersros sekretariat. De som jobbar med anmälningarna är tillsagda av sin chef(!) att de inte får ringa kuskar eller tränare efter anmälningstidens utgång, utan oklarheter som uppstår där efter ska lösas med de kuskar som anmält att de kör aktuell tävlingsdag. Om en kusk står som vidtalad på mer än en häst kör han alltid den som har mest startpoäng. I det här fallet hade båda hästarna noll poäng och då föll lotten på att kusken ”brukar” köra åt den här tränaren.
Jag förstår att det skulle bli mycket ringande fram och tillbaka om man vill föröka göra alla är nöjda, men tycker ändå att det är ett märkligt sätt att hantera det hela på. Om man nu vill jobba på det här sättet borde man i alla fall informera alla aktiva om det, inte ens de som sitter i växeln verkar ju veta vad som gäller….. Hur gör andra banor?
Jag kan köpa den policyn, men risken är att det blir trubbel när vissa kryssar vidtalad utan att det är sant. Det vore som sagt bra om den policyn är uttalad och att den egna personalen känner till den. Bra att någon i alla fall tog sig tid att på ett vänligt och pedagogiskt rätt förklara. Nu håller vi alla tummarna för New Pleasure (e.Egon Lavec) på tisdag. "Ludde" som får köra känner ju i alla fall hästens far ganska väl, så det kanske blir bra!?

Nu ska jag ut i snörusket och se på lunchtrav på Umåker. Trevlig helg på er alla!

torsdag 25 november 2010

Kuskval, travsällskap och tömmar

Idag blir det lite länkar till insändare och bloggar.

Jag blir så upprörd när jag läser denna insändare på Travnet. Det är Jägersroamatören (och uppfödaren) Jeanette Olofsson som skrivit om vad som hände i samband med anmälan på Jägersro.
Till insändaren

Nu har vi bara hört ena parten i vad som hände, men jag har absolut ingen anledning att tro att det inte stämmer. Jag tycker att det är skrämmande hur det fungerar. Ännu mer skrämmande när Jeanette efter femte (!) samtalet får höra att ingen ringt upp för att "det var ändå försent att göra något åt det hela".

1) Om man ringt fyra samtal innan, så borde det ha gått att göra något i samband med dessa samtal. Var sitter "någon" och arbetar med anmälningar? Jag kan förstå att den som jobbar med anmälningarna har stängt av telefonen, men den som sitter i växeln borde kunna bedöma att ärendet är tillräckligt angeläget för att nå fram på ett eller annat vid. En promenad i korridoren?

2) Det är ALDRIG försent att ringa upp. Jag (och jag tror de flesta) kan ta ett "mänskligt fel", om personen ringer upp och förklarar vad som har hänt. Varför det blivit fel och hur de har tänkt, o.s.v.? Kanske läge för en ursäkt i samma samtal, så ökas förståelsen. I detta fall har de gjort vad som passar dem och skiter i de som blir "drabbade". Kundvård?

Jag länkar till Hans Karlssons blogginlägg, om hur det "fungerar" vid Örebros Travsällskap. Hans tycker att det är sorgligt och jag kan bara hålla med. Jag förstår inte vitsen med att hålla engagerade personer som vill något utanför. Hoppas (men tror inte) att Örebro är ensamma i detta fall.
http://stallhanskarlsson.blogspot.com/2010/11/sorgkladsel.html

Ett annat blogginlägg från Hans fångar också mitt intresse. Det handlar om när tömmen gick av för Calle Lindblom när han körde Hans Ginkas Fria Flamma. Hon skenade rekordmånga varv runt banan.
http://stallhanskarlsson.blogspot.com/2010/11/rekordmanga-varv.html

Det känns lite konstigt att denna typ av tömmar får användas. Speciellt efter vad som hände i Norge i januari 2009. Vi skrev om detta på vår förra hemsida i januari 2009. (scrolla ner på sidan!)
http://www.stallbredbyn.com/index.php?option=com_content&task=view&id=311&Itemid=29

onsdag 24 november 2010

Hard Livin

Nej, det är inte min "hårda livsstil" som ska avhandlas idag. Läste i måndags om att Stall Zet köpt 3-årige amerikanske hingsten Hard Livin.
Läs mer här

Hingsten ska in i träning hos Daniel Redén, och det är träning och tävling som står i planeringen för Hard Livin. Som uppfödare, så är jag intresserad av att kolla vad hingsten har för möjligheter att bli avelshingst.

Det är en son till SJ's Caviar och det tycker jag är spännande. Modern heter Affinity (e.Victory Dream). Någon som kommer ihåg vilken svensk storloppsvinnare hon hade i somras? Tom Horpestad tränar och kör... Stosprintern... Spirit of the Day (e.Amigo Hall). Från samma syskonskara hittar vi Mats Sundins Photo Maxx (e.SJ's Photo) som gått 10,7 och tjänat 346.334 USD.

Mödernet går ner på Painty Raid och Exciting Speed, och har producerat en mängd fina hästar. Namndroppar lite, From Above, Super Nice, Bonefish, Giant Victory m.fl.

Hard Livin har satt rekordet 10,1ak som slagen och 11,5ak vid seger. Totalt har han tjänat 539.448 USD. Största segern som 3-åring togs i Pennsylvania Sire Stakes med ett första pris på knappt 26.000 USD. I sin senaste start var han tvåa i Matron Stakes bakom Kentucky Futurity-vinnaren Wishing Stone.

tisdag 23 november 2010

Stolthet och önskelistan

Först ska jag berätta om gårdagskvällen. Vår uppfödning Le Mat (e.Juliano Star) gjorde sin andra start...och tog sin andra seger! Precis som vid förra gången använde Peter M Andersson samma segerrecept, tidigt avancemang till dödens och sedan pressa ledaren under slutrundan. Skötaren Marina rapporterar om att pulsen var på 200 efter loppet...på henne alltså, Le Mat hade 75. Jo, jag är rätt stolt över Le Mat...

Jag skrev igår att jag skulle komma med mitt förslag på hur Svensk Travsport ska satsa. Kanske det i dessa tider är mer rätt att kalla den för en "Önskelista", eftersom jag inte vet vad som är realistiskt att genomföra.

Höj prispengarna. Klassiskt, men jag ska vara mer specifik. Svenskt Trav-Oaks, Svenskt Travkriterium, Stochampionatet och Svenskt Travderby ska ha ett förstapris på 3.000.000 kr. Satsa på toppen? Nja, tanken är att det ska finnas en kittlande "jackpotkänsla" för hästägarna. Är du bäst i kullen, så ska du få "jackpot". Har du ett bra 4-årigt sto har du även möjligheten att vara med BÅDE i Stochampionatet och Svenskt Travderby. Givetvis ska förstapriset vara detsamma i stoavdelningen som den öppna klassen. Kostnad: ca 15 Mkr.
Jag tror inte att det stimulerar nytt hästägande att öka förstapriset i Gulddivisionen från 150' till 200'. Ovanstående skulle locka fram drömmen.

Breeders' Crown för bredden. Då menar jag i första hand inte för bredd-hästarna, utan rent geografiskt. Jag har gillar BC-upplägget med uttagningar över hela landet. Du har kunnat starta din unghäst i ett "årgångslopp", utan att vi från Norrland ska behöva åka över "halva Sverige". Det har varit en möjlighet för "oss små" att realistiskt drömma om ett storlopp. Kostnad: Prestige.
(Sträckan Boden - Bollnäs, 725 km, om någon undrar. Nästan exakt halva sträckan som det är till Derbybanan Jägersro.)

Bonus. Ungefär som galoppens bonussystem. Jag kan inte exakt detaljerna i deras system, men vad sägs om följande. När en 2- eller 3-åring tar sin första placering (1-2-3:a) i ett totolopp utfaller en bonus på 30.000 kr till vardera hästägaren och uppfödaren. Då har hästen utfört en prestation och varit ett spelobjekt, vilket indirekt genererat prispengar. Det ska inte räcka med att "delta" och få ett "bidrag". Kostnad: ?

Uppfödarpremierna. Helst skulle jag se att det blir som Bruno Bengtssons krav på 20% i uppfödarpremier, som det står om i dagens Travronden. Om det inte går, så vill jag åtminstone se 15% i uppfödarpremier mellan 2-6 år. Kostnad: ?

Bredden. Finns det mot förmodan några smulor kvar, så hoppas jag att dessa läggs på att höja vardagstravet. Jag gillade också Bruno Bengtsson förslag om att,
"...varenda tävlingsdag borde finnas ett lopp utskrivet, med dagens näst högsta prissumma, där man utestänger catchdrivereliten. Till exempel med att de tränare som inte kör sina hästar själva bara får använda kuskar som året före körde högst 100, ja kanske till och med högst 50, lopp."
Jag tror liksom Bruno att det skulle göra det till en mer spännande och roligare sport att hålla på med. Det skulle förmodligen öka publiken också. Tanken är riktigt intressant, tycker jag.

Unghästar. Förmodligen är tomtens budget spräckt sedan länge... Jag tycker i alla fall att det är för dåligt att mindre än 10% av kullen når upp till 100.000 kr innan de är 4 år. Kanske skulle man kunna "leva med det", om man visste att det finns en chans på 2.000 att vinna 3 miljoner?

Snabba svar

Ett bonusinlägg med svar på kommentarerna på förra inlägget.
Anonym: Det där med x-faktor är rätt intressant. Eller rättare sagt, det är intressant att man så enkelt kan gräva fram något nytt argument för att ens uppfödningar plötsligt ska få större hjärta och lungor.

...

Själv tror jag minst lika mycket på S-faktorn. Jag menar, kolla bara Torvald Palema och nu Global Noble! Båda fäderna på far och modersidan i andra led börjar på bokstaven S, och ger i regel avkommor med långa kotor och extra spänst i steget.....

Det går med andra ord att bevisa att i princip alla teser fungerar bara man gräver tillräckligt djupt. :)
Visst går "allt" att bevisa. Jag har inte blivit övertygad på att tro på X-faktorn. Det är heller inte så utbrett i Sverige och det är få som har praktiserat den teorin. Jag vill inte helt förkasta den teorin. Jag kan i detta fall glädjas med Nelén som jobbat utifrån sin teori och nu har lyckats.
Henke: Toppen! som vanligt när du hoppar lite på trav***
Men Henke, nu hade Trav365 lyckats gräva fram något viktigt.
Micke B: Apropå det här med "mer eller mindre träning för ettåringar" så är det ju så att i princip alla tränare tar ut en mindre träningsavgift för ettåringarna än för exempelvis treåringarna. Varför är det så egentligen? Lägger de ner mindre tid/jobb på ettåringarna (och i vissa fall tvååringarna) än på de äldre hästarna? Jag får det inte att gå ihop...
Vi hade Svante Båth här på föredrag ifjol och vi diskuterade ämnet. Han sa att det var en subvention från hans sida för att få in 1- och 2-åringar i träning. Detta för att underlätta för hästägarna, under den period som det inte finns chans att få in prispengar. De kräver (ungefär) samma tid som en äldre, men samtidigt är risken större för en söndersparkad vagn eller trasig sele på en unghäst. Förhoppningsvis stannar de flesta hästarna kvar som äldre och då får han igen "subventionen".

måndag 22 november 2010

Global Noble och lite blandat

Blev ingen fredagsblogg eller helgblogg. Det var lite körigt, men nu är det nytt blad i almanackan. Tyvärr ingen presentation av finaldeltagarna i Uppfödningslöpningen och det stör mig lite, men jag hade ingen tanke på det. Tar igen det med att hylla vinnaren!

Global Noble vann Uppfödningslöpningen! Häftigt, på många sätt. Kul med en ung och målinriktad tjej i Anna Forsell som tränar vinnaren. Pitetjejen visar att norrland är plantskolan och hennes härstamning är skaplig. Hennes pappa Torsten "Totte" Forsell har både varit travtränare och rektor på Wången. Nu sitter han med i avelsvärderingsnämnden.

Global Noble är uppfödd av Hans Nelén som äntligen fick sin klassiska seger. Det gjorde säkert inte ont att Hans nyligen köpt loss Rite On Line som är far till Global Noble. Lite kul också att delägarna till Global Noble är från Ö-vik, min födelsekommun.

Global Noble är som sagt efter Rite On Line. Moder är ostartade Kyanite (e.Self Possessed) och detta är hennes tredje avkomma. (De två tidigare efter franskfödda hingstarna Coktail Jet resp. Joyau d'Amour är ostartade.) Global Noble har en rätt ung häststamning med anföräldrarnas födelseår i medeltal (4 gen) är 1975,80. Lite hög (med mitt mått) inavelskoefficient på 13,486%.

Eftersom Nelén praktiserar "X-faktoravel", så letar jag i stamtavlan. Jag hittar Noble Victory i x-faktorposition både hos far (led 4) och mor (led 5). Med tanke på att hästen heter Global Noble är det knappast en slump. Mödernet har tidigare lämnat EN bra häst i de tre närmsta leden av vad man kan hitta i Blodbanken. Au Royale (14,2a/128.593 EUR) som var trea i Orsi Mangelli.

Läste någonstans att "bara" en (Revenue) av de senaste 30 årens vinnare har blivit en världsstjärna och att Global Noble har oddsen emot sig. Håller inte med... Hur många har blivit världsstjärnor som INTE vunnit Uppfödningslöpningen? Är det 1 på 1000? Kanske närmare 1 på 2000 eller 1 på 3000? Jag skulle ta 1 på 30 alla dar i veckan...skapliga odds för att få en världsstjärna! Allt är relativt och man kan bevisa allt med statistik.

Ännu längre bak hittar vi bl.a. avelshingsten Another Miracle och ABC Freight. Det innebär att Kovel (e.Garland Lobell) som är mormor till Global Noble har i andra led helsyskonen ABC Freight och Peanut Ann.

Kari-debatten fortsatte bland kommentarerna. Jag ska imorgon återkomma med lite tankar om vad jag tror kan öka intresset för att äga häst. Vad ska Svensk Travsport satsa på? "Lösningen" kanske kommer imorgon.

Äntligen har Trav365 lyckats i sin grävande journalistik. Här står det om travtränarna som tjänar miljoner! "Miljongårdar, lyxbilar och hästägarna står i kö för att de ska träna deras hästar." http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article8145323.ab

103 miljoner delades ut på "Drömvinsten". (Sju rätt på Lotto + vinna på Joker.) Oerhört mycket pengar. Spontant tycker jag att det är väldigt mycket pengar... Blev dock väldigt glad när jag läste om vinnarna. Det var elva "tjejer" i 60-årsåldern. Pensionärer, sjukpensionärer och en arbetslös. Känns som pengarna kan göra nytta gånger 11. Häftig upplevelse för dem!

Tipsar om en rolig blogg. Det är Livi Champagne som bloggar från sjukboxen. Det verkar som hon har en hel del reflektioner att dela med sig av. http://champisblugg.blogspot.com/

torsdag 18 november 2010

Kommentarer

Kanske inte helt oväntat att gårdagens inlägg skulle generera kommentarer? Jättekul att ni läsare engagerar sig. Jag hinner nog inte kommentera alla med här kommer några.
Anonym: Hade Kari verkligen något argument för att det skulle bli dyrare med tvåårstävlande? Jag såg inget. Är det att det blir fler resor till tävlingar? Är det att det blir fler hästar på bussen? Att det krävs fler utselare? Det kan ju iaf inte vara att det ska läggas ned fler träningstimmar?! Visst måste en häst i träning tränas oavsett ålder?! Hoppas att vi inte betalar för att de ska gå i hage.
Han uttryckte sig lite oklart i frågan. En 2-åring kräver mer jobb och han ville ha starthästar i boxarna. Jag tror dock att en startklar 2-åring kräver ungefär samma jobb som en startklar 7-åring och båda är väl "starthästar", i så fall.
Anonym fortsätter: Kari är ju rätt duktig på att köra ned (äldre) hästar i botten när det gäller löpviljan (men han är också duktig på att lyckas med många hästar och framför allt verkar de hållbara och tål många starter/år). Allt är inte svart eller vitt. Sedan säljer han dem till norrland och gnäller över att han inte får betalt för hästar som bara har nollor i raden och inte vunnit lopp på två år.
Jag har också hört talas om detta.
Repik från en annan Anonym: En ettåring går ju betydligt mer mängdträning för att bygga hästen till en robust och hållbar, framtida tävlingsindivid. Vilket då helt naturligt är mer tidskrävande (än att gå de obligatoriska två rakbanejobben per vecka som de ”äldre” går). Och då blir det svårt att hinna med att köra alla hästar för skötare/tränare. Fler anställda = dyrare. Inga hemlisar direkt.
Jag är ingen expert på unghästträning, men vill minnas att legendaren "Plåt-Sven" började träna sina hästar i januari som 2-åringar. De trots detta ofta med i "första 2-åringsloppet" på Axevalla varje år. Det gick ju skapligt för honom.
Såhär tränade "Plåt-Sven":
http://stallbredbyn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=80&Itemid=47
Alla hästar måste byggas upp. Nu tar Kari till största delen in färdiga starthästar. "Någon" har lagt grunden till dem också. Det är jättedålig ekonomi i att träna upp unghästar. Ägarna vill betala mindre och ingen tränarprovision, men hur vi än vrider och vänder..."någon" måste göra det. Det är väl samma kostnad, oavsett ålder. Tiden och de löpande kostnaderna under väntetiden är skillnaden.
Anomym: Jag tror att chansen är större att uppfödarna får större omsättning på sina hästar ju tidigare de kommer ut och startar, helst senast på sommaren som treåring. Annars har ingen råd att ha häst i proffsträning! Ur min synvinkel ökar tvåårstävlande möjligheterna för en hästägare att ha sin häst i träning till ett rimligt pris. Fattar inte varför det skulle bli DYRARE, men tar gärna en förklaring till det från någon som förstått.
Håller med, se ovan.
Dan Flack: Mycket bra blogginlägg Håkan. Tillsammans med Robert Lindströms insändare i Ronden är det bland det bästa jag läst på länge. Tack.
Tack själv!
Anonym: Tror inte det är så jobbigt för Åke att har två ettåringar som han äger själv i träning.
Tror inte jag heller. Fast både Åke och SHJ har uppenbarligen ettåringar i träning, enligt listorna. Vad de gör med hästarna framgår inte.
Anonym: Är det någon som bryr sig om var som händer i Karis och Lennart Perssons sandlåda?
Nja, det engagerar i alla fall. Även om jag sällan håller med Kari, så tycker jag ändå att han berikar travsporten på något sätt. Det skulle vara mycket tråkigare utan Kari...utan Ludde, Bergh och andra som i alla fall tycker något.

Karis senaste:
"Vi finnar vill jobba för att nå framgångar, svenskar ligger hellre på soffan och spottar i taket, säger Kari Lähdekorpi."
Det sa Kari Lähdekorpi från sin Mallorcasemester.

"Jag tycker dom som vurmar för mer pengar till tvååringar skall hålla klaffen. Dom begriper inte det här, det är som om undersköterskor skulle vara experter på hjärnkirurgi, säger Kari Lähdekorpi."
Kvällen före startade Lähdekorpi-tränade 2-årige Mostwanted Diamant på Jägersro och blev diskad.

Kari Lähdekorpi tillhör varje år topp 3 på inkörda prispengar.
Det innebär att det troligen (tränare kan ha olika stor procent i provision) bara finns max två tränare (ca 400 A-licensierade) per år som får ut mer tränarprovision. Kari har optimerat lönsamheten på sin tränarrörelse och har i princip enbart starthästar. Om inte Kari får lönsamhet på sin tränarrörelse, vem ska då få det? Någonstans är det något som inte stämmer?

onsdag 17 november 2010

Svar till Fredrik

Fick en kommentar av "Fredrik" och väljer att svara på den här och nu. Tack för din kommentar!
Hej Håkan! För att försöka framstå som ganska neutral i frågan är du i så fall väldigt dålig på att försöka nyansera debatten.
Ja, det kanske du har rätt i. Jag skrev att jag är neutral för att det är så jag känner. Däremot kanske det "kokade" lite för mycket när jag läste Karis uttalanden och argument.
Först förespråkar du Robert Lindströms insändare i Travronden om ökat tvåårstävlande som mycket bra, och sedan tar du fasta på allt som du tycker är dåligt i Kari Lähdekorpis uttalanden, utan att ta upp något som han kanske kan ha en poäng med.
Jag borde såklart ha kommenterat Robert Lindströms insändare "punkt för punkt", men hade inte riktigt tid att göra den när den var aktuell. Just punkten kring 2-åringstävlande (en av åtta punkter, om jag minns rätt) kände jag mig neutral inför, men det förstår jag att det inte framgick. Jag tycker dock att Kari hade i mina ögon ganska dåliga argument för sin sak och det var dessa jag ville belysa.
Som t.ex. att många uppfödare vill ha en högre omsättning på hästarna...men jag antar att de då talar för sin sak. Frågan är dock: Vem talar för hästarnas sak, vem talar för publikens sak och vem talar för spelarnas sak? Det krävs en analys ur fler aspekter än sin egen, och inte bara föreslå något som gynnar en själv, och sen godta att det genererar dåliga konsekvenser för många andra inom samma sport.
Jag försökte vara noga med att det är viktigt att hästarna som startar som 2-åringar är förberedda för det. Då tror jag inte att det är skadligt. Jag kan aldrig försvara de som startar en 2-åring som inte är startklar, men jag kan å andra sidan inte heller försvara att det startar en 8-åring i ett P21-lopp som inte är i startbart skick.
Publikt och spelmässigt, kanske 2-åringslopp drar mindre publik och spel? Jag vet inte om det är så, men det kanske är sant.
Däremot har jag svårt att tro att det skulle bli dyrare för hästägarna. Jag köper inte alls Karis argument i detta fall.
I egen sak tror jag inte att jag personligen talar, om det skulle handla om att förespråka 2-åringstävlande. Under mina 18 år som hästägare har jag aldrig haft en 2-åring till start och ingen av mina uppfödningar har startat som 2-åringar.
Oavsett hur du lyckas med nyanseringen av debatten så är din poäng om åsiktsfrihet i frågan viktig, och att man kan tänka utanför sin egen lilla box...
Uppenbarligen misslyckades jag med nyanseringen, men åsiktfriheten är precis som du skriver viktig. Därför kändes det lite olyckligt att Kari uttalade sig med,
"Jag tycker dom som vurmar för mer pengar till tvååringar skall hålla klaffen."
"Det vore bra om vissa personer tänker innan de öppnar munnen."
Jag föll väl in i resonemanget, "han som sa det, han va det". Det var dumt av mig, men jag kunde inte hålla mig. Han ville tydligen inte att de som hade andra åsikter skulle få yttra sig. Givetvis får både förespråkare för 2-åringsstarter, Kari Lähdekorpi och andra vädra sina åsikter i de frågor som de önskar.

2-åringstävlande

Till att börja med, så är jag ganska neutral i frågan om 2-åringstävlande. Jag tror inte att hästarna tar skada av att tävla som 2-åringar, om de är förberedda på det. De som är förberedda på att starta och gör det under rätt former, tror jag har nytta av det. Sedan hur utbrett tävlande det ska vara för 2-åringar är jag lite osäker på. Det finns ju dem som har bestämda åsikter och jag kan inte låta bli att kommentera en av dessa idag. Det kan framstå som att jag förespråkar 2-åringstävlande, men jag vill bara försöka nyansera debatten.

Nu har Kari Lähdekorpi varit på semester och det märks att han är åter. Det gråts och tycks varje dag på travnet.se som han har ett tätt samarbete med. Idag var det 2-åringstävlandet som skulle få sig en känga. Till artikeln
- Jag tycker dom som vurmar för mer pengar till tvååringar skall hålla klaffen. Dom begriper inte det här, det är som om undersköterskor skulle vara experter på hjärnkirurgi, säger Kari Lähdekorpi.
Som Kari mycket väl känner till (och praktiserar), så är det åsiktsfrihet i Sverige. Att var och en förespråkar det som är bäst för en själv borde han också känna till. Det är i alla fall så han praktiserar. Fast den som låter mest, behöver inte alltid veta bäst.
- Det vore bra om vissa personer tänker innan de öppnar munnen. Om vi satsar på utökat tvåårstävlande kommer hästägarna inte att överleva, det kommer helt enkelt att bli för dyrt att ha häst i träning, säger Kari Lähdekorpi.
Kunde inte sagt första meningen bättre själv. Däremot förstår jag inte fortsättningen... Varför skulle det bli dyrare att ha häst i träning? Jag förutsätter att 2-åringar tränas, oavsett om det är för att startas i år eller kommande år. En 2-åring som är igång och startar, behöver som jag förstått det inte tränas mer än en "gammal starthäst". Tror inte någon tränare som startar en 2-åring kör jobb sex dagar i veckan samtidigt. Jag tror inte heller att det behövs tränas sex dagar i veckan för att kunna starta en 2-åring. Med den uttalade affärsidé som Lähdekorpi har på stallet, så kan man anta att det är få hästar som är upptränade från grunden i hans regi. Så kostnaden hamnar inte på hans hästägare, oavsett om de tränas som 1-, 2- eller 3-åringar.
- För mig går träningsrörelsen inte ihop. För att överleva som travtränare är provisionen på inkörda pengar helt avgörande. Och för att vi skall kunna åka runt och tävla kan vi inte ägna så mycket tid som det krävs för att träna fram tvååringar som skall starta, säger Kari Lähdekorpi.
Jag antar att det är provision på inkörda pengar för 2-åringar också. En krona är alltid en krona?
- Det beror på att dom inte tävlar med sina hästar så ofta. Ta Anna Forssell som är jätteduktig på att ta fram bra unghästar. Hon åker ju inte omkring och tävlar varje dag. Därför kan hon satsa sin tid på att träna unghästar, säger Kari.
Om Anna Forsell är jätteduktig, varför skulle hon inte få ha träning av unghästar som sin affärsidé? Vems jobb är värt mer? Vilken kunskap ska premieras? Det är väl fantastiskt för Svensk Travsport, om det finns möjlighet för fler tränare att få äta av priskakan. Kari som redan idag tillhör tränarna som tar den största delen av priskakan vill alltså ha ännu mer. Han är duktig på sitt och det är inte fel att han premieras, men det gäller att hitta balansen. Inte bara prata i egen sak.
- För att få det att gå runt måste vi ha starthästar i våra boxar. Vi kan inte ta in ettåringar för att de skall börja tävla som tvååringar. Titta på Åke Svanstedt han har inte en enda ettåring i träning, inte Stig H heller, säger Kari.
"Någon" måste fortfarande träna upp hästarna. Jag tror inte att hästarna går i en hage tills de är 3-4 år och helt plötsligt blir startklara. Om du inte kan ta in 1-åringar för att börja tävla som 2-åringar, så är det väl precis samma sak som att du i så fall inte kan ta in en 2-åring för att börja tävla som 3-åring...eller ta in en 5-åring som ska börja tävla som 6-åring. NÅGON måste lägga grunden, oavsett när hästen börjar tävla.
Ok, Kari. Vi ska titta på Åke och Stig H. Skärmdumpar från 9-tiden idag den 17 november.



Detta får vara det talande exempel på citatet: "Det vore bra om vissa personer tänker innan de öppnar munnen." Nog om detta.

När jag ändå är igång och hackar på andra, så kan jag fortsätta. Det verkar vara en sån dag idag...

Vad är en hemlig lista? Är det en lista som ingen känner till? Om man publicerar en hemlig lista är den då inte längre hemlig? Varför skulle en lista med V75-vinster vara hemlig? Jag trodde det var offentligt efter varje omgång.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article8135124.ab

tisdag 16 november 2010

Helgen

Japp, en kort fortsättning av rapporten från helgens avelsseminarium.

Förra rapporten slutade när jag var på väg till middagen. Japp, det blev kött. Inte vilket kött som helst, utan oxfilé. Riktigt bra! Måste säga att maten höll toppklass under hela seminariet. I like!

På middagen hamnade jag mitt i ett galoppfält. Mittemot satt Padraig Long som är gift med framgångsrika galopptränaren/uppfödaren Jessica Long. Padraig är irländare och det var mycket intressant att få lära sig om galoppsporten och aveln. Vid min sida hade jag galoppuppfödaren Eva Isaksson-Sjunnesson. När vi kom in på AI, så blev hon lite uppvarvad. Hon ville verkligen förändra galoppvärldens gammelmodiga synsätt på aveln och hon vill tillåta AI-seminationer. Det skulle betyda oerhört mycket för den svenska galoppsporten och inte minst förbättra djurskyddet för avelsdjuren. Det räcker dock inte att Sverige isolerat tar ett beslut om att tillåta AI, utan hela världsorganisationen måste godkänna detta. Det känns som Sverige är väldigt små i dessa sällskap. Det vi tipsade henne att jobba mot var punkterna djurskydd och konkurrenshinder inom EU. Jag önskar verkligen Eva lycka till!

Jessica och Padraig ska förresten träna en häst i RIX-galoppen. Jag har lovat att köpa en andel! Andelarna släpps i mars 2011.

Föredragen på lördagen.

Synen på att driva företag med L-G Nauclér.
Bra. Duktig föreläsare, men det kanske var för tidigt på morgonen för att riktigt lyfta. Mycket ridsport.

Hästen och konsumentköplagen med Elina Sultan.
Mer en information på 15 minuter om hennes arbete med att anpassa konsumentköplagen för hästaffärer. Den nuvarande lagstiftningen är inte relevant.

Genetisk forskning och selektion med Sofia Mikko.
Detta var det föredrag som jag hade störst förväntningar på. Det var intressant att höra om forskningen som pågår kring hästrasernas olika DNA. Även här blev det väldigt lite trav och jag hade hoppats på mer diskussioner. Det var absolut bra, men det motsvarade inte mina (höga) förväntningar.

Ekoturism med Olle Forsell.
Intressant på sitt sätt, men det handlade om turridning och inte alls som avel/uppfödning.

Sista passen var travsporten enskilda.
Nya avelsvärderingssystemet med Staffan Philipsson som fick vikariera för Christina Olsson.
Äntligen blev travaren i fokus. Intressant ämne och Staffan skötte detta bra som inhoppare. Bra diskussioner i gruppen.

Svensk Travsport - Info med Ylva Nannebro (vik. för Christina Olsson)
Ylva höll en kort information om vad som var på agendan hos Svensk Travsport. Bra Ylva!

Sammanfattningsvis:
Det var en riktigt trevlig helg. Toppbetyg för maten och det var väldigt roligt att träffa nya människor. Jag träffade flera som jag tidigare bara haft kontakt med via e-post/telefon. Roligt att namn får ansikten. Den sociala biten får också toppbetyg! Tack alla som var där!!
Det kändes dock som seminariet var mer uppfödning än avel, om ni förstår vad jag menar. Jag ser mig själv som en skrivbordsuppfödare. Det var intressant att lära sig mer om de olika områdena som de föredrogs om, men det var inte alla som lyckades lyfta.
Mer trav, hade jag också önskat. Exempelvis hade galoppen en punkt som hette "Auktionsprepp". De hade också två paneldiskussioner, en med en agent och två proffstränare, samt en diskussion mellan styrelserepresentanter för SFAF (avelsföreningen?) och Svensk Galopp. Dessa punkter fast med inriktningen mot travsporten hade varit uppskattat.

Fick en kommentar på gårdagens inlägg om BLUP från Jeanette:
Tack för en mycket bra sammanfattning av vad avelsindex och blup handlar om = Teoretiskt förväntat avelsvärde som uppdateras en gång per år, alltså ett bra men inte 100%-igt system...
Om jag har förstått det hela rätt så sjunker indexet med ett/per år även om inte prestationerna har försämrats och medel för Dame Lavecs årgång (1995) är 93 vilket innebär att hon även utan Raja Mirchis resultat ligger 10 (!) pinnar över genomsnittet.
Ja, du har förstått helt rätt. I genomsnitt sjunker index med ca en enhet/år, om prestationerna är de förväntade. Dame Lavec låg vid förra årsskiftet bland de 10% bästa stona i sin kull och 10 enheter över medel. Avelsframsteget går hela tiden framåt och äldre ston får konkurrera med yngre ston på marknaden. Det blir intressant att se vad Dame Lavec får för index vid nästa uppdatering.

Apropå avelsframsteg. En glad amatör på en grannbana har en häst som i år gjort 22 starter (!) och endast två gånger fått matlappar. Totalt 3.800 kr in i år. Hästen har gjort 45 starter och aldrig varit på plats. Hästen är travsäker, så det är inte pga galopper som det inte blivit ekonomisk utdelning. Jag brukar försvara hästen och säga att den inte alls är så dålig som folk vill göra gällande...den är bara född 40 år försent! Hästen springer lika fort som amatörens framgångsrika häst på 60-talet gjorde.

måndag 15 november 2010

En kortis...

Jag är lite sen med dagens blogginlägg. Jag har egentligen inte tid att skriva, men kunde inte låta bli. Det kommer mer information från avelsseminariet i Knivsta senare, kanske imorgon.

Vad är det som får mig att skriva? Ja, läste en blogg på Travnet. De har nu fått en avelsbloggare i Jörgen Tufvesson, jämte Björn Hammarström. Han Jörgen tycker att det är konstigt att Dame Lavec enbart har 103 i avelsindex, trots att hon lämnat både Lavec Kronos och Raja Mirchi. Dessutom har hon själv tjänat 670.000 kr och är efter Quito de Talonay och Kit Lobell.
Till blogginlägget

Visst ser det jättekonstigt ut? Det kan jag hålla med om när jag läser Jörgens "motivering". Om man försöker sätta sig in i hur BLUP fungerar, så kanske det går att förstå innan man dömer ut det. Det är inte alltid som jag heller kan förklara vissa tal, men det bygger enbart på fakta och inga subjektiva åsikter.

Den främsta orsaken
till att det ser konstigt ut är, att i det BLUP-tal som nu finns tillgängligt är inte Raja Mirchi som är 3 år inte inräknad. BLUP uppdateras en gång per år och om ca två månader är det dags igen. Då får "Raja" sitt första BLUP-tal och då räknas han in i Dame Lavecs förärvning. Det är väl mycket troligt att Dame Lavec kommer att höja sitt index. De resultat som Dame Lavec gjorde på amerikansk mark räknas (om jag förstått rätt) inte in i hennes BLUP-tal. Det gör bara de resultat som hon gjort på svensk mark. Då ståtar hon med, sex starter som 3-åring där hon aldrig var "på plats" och 20.000 kr insprunget. Förvisso ett fint rekord 14,6ak.

Dame Lavec har inte bara lämnat Raja Mirchi och Lavec Kronos, utan även ett svenskfött ostartat sto efter Viking Kronos. Hon har ytterligare några Italienfödda avkommor som inte presterat speciellt, men de räknas inte in. Hennes far Quito de Talonay har ett lågt BLUP-tal som "hjälper" till att dra ner Dame Lavec. Kit Lobell var en fantastiskt tävlingshäst, men har förutom Dame Lavec lämnat Espri Lavec (105.000 kr) och Hit Zet (25.650 kr). Keystone Pioneer ligger i nästa led, men det är så långt bak att betydelsen för är liten. Hon har förutom Kit Lobell tre avkommor som räknas in i BLUP och de har samtliga ett lågt värde.

Sammanfattningsvis, så är det mycket troligt att Dame Lavec kommer att höja sitt BLUP-tal vid nästa uppdatering. Då börjar även Raja Mirchis resultat att räknas in! BLUP är inget "fulländat" verktyg, men jag tycker det är värdefullt som hjälpmedel.

fredag 12 november 2010

Fredag den......13:e?

Nja, det är inte så illa som rubriken antyder. Lite missflyt bara, men de kan vara ack så störande ändå.

Första missen upptäckte jag när planet taxade ut. Laddaren till den bärbara datorn blev kvar hemma. Tur i oturen att batteriet var fulladdat, så man kanske klarar sig skapligt. Flygresan gick bra och sedan hoppade jag på bussen mot Nova Park i Knivsta. Gick ju bra, förutom att jag missade hållplatsen. Fick hoppa av på E4:an (regn såklart!) och vandra ca 1609 meter tillbaka.

Kort om dagens föreläsningar.

Vallfoder med Cecilia Müller.
Mycket bra föreläsare och det var klart intressant. Min fru kan det där med foder utan och innan, så nu har jag lite på fötterna till hennes diskussioner.

Parasitbekämpning med Eva Osterman Lind.
Egentligen inget favoritämne. Eva var i alla fall mycket engagerad i sina maskar och hade t.o.m. exempel i små burkar. En perfekt föreläsning inför lunchen? Jag är inte så känslig, så det var lugnt. De hade tänkt till och inte valt Spagetti Carbonara till lunch i alla fall.

Lunchen
Det serverades en fiskrätt. Alla som känner mig vet att det inte är min favvo. Jaja, denna var klart bra och jag ska inte klaga.

Smittspridning och bakterier med Görel Nyman.
Görel var intressant att lyssna på och även om ämnet kanske inte var det på förhand mest intressanta (för mig) blev det riktigt bra.

Beteskvalité med Eva Spörndly.
Nja, det var väl den föreläsning som ögonlocken var tyngst under.

Avvänjning med Margareta Rundgren.
Klart intressant och Margareta är en bra föreläsare. Kanske inte "enligt mallen" som de tränade föreläsarna, utan väldigt naturlig och ett intressant sätt.

Spelregler för hästföretagare med Mats Norberg.
Lyssnade jag på när han besökte oss på Umåker för någon vecka sedan, så det blev repetition. Klart bra igen.

Nu är det dags att göra sig klar för middagen. Skulle stryka byxor och skjorta... Då verkar det som nått var fel på strykjärnet, så det bara rann vatten ur det. Otur igen! Nu är det oturat klart för idag och jag hoppas på en rejält god köttbit till middagen!!

torsdag 11 november 2010

Veterinärt och seminarium

Ja, jag har utlovat veterinärsnack idag. Jag ska inte skriva så mycket själv, utan hänvisa till andras bloggar. Läste nämligen inom några timmar två av varandra oberoende bloggar om veterinärbesök.

Björn Persson som är högaktuell för dagen med Parkin som startar i V75-final på lördag har insett att han valt "fel jobb". Detta efter ett återbesök hos veterinären.
http://bjornperssontrav.blogspot.com/2010/11/fel-jobb.html

Johan Kemi skriver under rubriken "Kemisten" på Färjestadstravets hemsida. Han har skrivit om vad som är "Det bästa och sämsta med travet". Där hamnade även Johan på ämnet veterinärbesök.
http://www.farjestadstravet.se/kronika/det-basta-och-samsta-med-travet

Läste ett citat på ledarsidan i Travronden att Lutfi Kolgjini uttalat sig om veterinärer i samband med hans samtal med Hans G Lindskog i Munktell Arenan i Eskilstuna.
De är överreklamerade och när man väl har problem klarar de inte av att lösa dem.
Nu ska man väl dela det mesta "Ludde" säger med 2 för att hamna nära sanningen. Jag är inte alls ute efter att hänga den svenska veterinärkåren. Jag ville bara dela med mig av Björn och Johans erfarenheter.

Det där med avgifter kan ibland störa mig, framförallt faktureringsavgifter. Jag tycker att det är okej om jag går in i en butik och ska handla. Om jag i butiken väljer bort att betala med kort eller att betala kontant, utan istället frågar om de kan fakturera. Då kan är det okej med faktureringsavgift. De erbjöd ett eller flera betalningssätt och jag valde ett annat = mitt val. I de fall där säljaren enbart erbjuder faktura, så vet säljaren om att det ska faktureras redan på förhand och kan då lägga in det i priset direkt. Jag vet att Peter Settman debiterar "betalningsavgift" till de företag som debiterar honom "faktureringsavgift". Heja Peter!

Nä, nu måste jag vidare till jobbet på skrivbordet. Massor av punkter på "att-göra-listan" som ska vara klara innan imorgon. Laddar för att kliva upp i ottan för att åka på Avelsseminarium i Knivsta imorgon. Seminarium på fredag och lördag. Sedan blir det konsert med goda vänner på lördagskvällen. Däremellan ska jag se Youpie (dock inte Live) kriga i Silverdivisionens final. Vi får se om det blir något bloggande under helgen...annars önskar jag er en Trevlig helg redan nu!

onsdag 10 november 2010

Sent svar och Japan till Kina

Stackars Micael har fått vänta länge på sitt svar. Drygt en månad...såhär skrev han 28/9. (Jag skyller på kriterieauktionen och dess efterdyningar, samt min resa till Lexington...)
Hej mycket bra läsning om BLUP-tal är själv en BLUP-nörd en fråga har ett sto Yvette Boko med BLUP-tal 115 0,75 under en mamma Elegant Image (CA) (111 0.75) f. 1994 1.12,0a 955 368 USD 41 20-7-3 morfar Garland Lobell( se blodbanken) vilken hingst skulle du använda till henne?
Tycker att dina inlägg på din blogg är kanon läser varje dag
Tack för din fråga och kul att du gillar bloggen. Intressant sto! Jag gillar korsningen på Elegant Image med Garland Lobell Florida Pro. Den har vi själva praktiserat när vi tillverkade Youpie. Sedan finns det visst några skapliga hingstar i USA som korsats på samma sätt, vi kan kalla dem "Bröderna Hall".

Vilken hingst, var frågan. Nu blir det rent teoretiskt och blodsmässigt. Utan inbördes ordning, namedroppar jag lite hingstar med kort motivering.
  • From Above - gillar hingsten och som BLUP-nörd har han bra index. Har en avkomma i startbar ålder med Spotlite Lobell som morfar, Famous Fayline (3 år, 13,0ak/229.500 kr).
  • Orlando Vici - har börjat väldigt lovande tycker jag. Spotlite Lobell har fungerat bra att korsa med franskt.
  • Mr Pine Chip - Spotlite Lobell ston har fungerat bra tillsammans med Super Arnie och en del Pine Chip-hingstar (ex.Enjoy Lavec, Smok'n Lantern). Det blir dock för hög inavel (i mitt tycke) med dessa till ditt sto. I Mr Pine Chip får du både Super Arnies-möderne och Pine Chip, utan att det blir för mycket inavel. Kanske långsökt? Håll utkik på hur hans avkommor inleder 3-åringssäsongen. Han hade jättebra premiestatistik.
  • Juliano Star - kanske kan passa? Då får du in lite franskt också.
Lindy Lane har tillsammans med ett Spotlite Lobell-sto lämnat Viola Silas. Jag gillar Lindy Lane, men det blir för hög inavel med ditt sto, anser jag.

Detta är vad jag kommer på för denna gång. Lycka till, oavsett vilken hingst du väljer!

--

Hmm...hur tar man sig från Japan till Kina?
Jag gick till Google Maps och valde vägbeskrivning A: Japan, B: Kina. Fick fram följande karta på hur man tar sig från punkt A till B.

Bra så långt. Jag kollade lite närmare på vägbeskrivningen och punkt 43 kändes lite anmärkningsvärd.
Någon måste ha haft en kul dag på jobbet när de lade in "Åk vattenskoter över Stilla Havet, 782 km"... De övriga punkterna var inte så lättlästa heller, i alla fall inte för mig.

Kollade vidare och skrev in A: USA och B: Kina. Fick då bland annat denna vägbeskrivning.
29. Paddla över Stilla havet i kajak...följt av 30. Fortsätt rakt fram.

Imorgon blir det lite veterinärsnack...

tisdag 9 november 2010

Avelsvärdering och konservativ

Först...vill jag uppmana intresserade att läsa Robert Lindströms insändare i Travronden idag. Sidan 76 med rubriken "Mod - istället för feghet!" Jag tycker den var riktigt bra och hade många bra poänger. Bra!

Här kommer resultatet från helgens avelsvärdering på Sundbyholm.


HÖGT SKATTAT AVELSVÄRDE
Juggle Face, 85 poäng.
Raja Mirchi, 84 poäng
Joke Face, 80 poäng
Guiseppe Bi, 78 poäng
Select Yankee, 72 poäng

MEDELHÖGT SKATTAT AVELSVÄRDE
Euro Staro Crown, 69 poäng
Scarlets Aino, 69 poäng
Red Chili Pirat, 68 poäng
Aggas Filur, 65 poäng
Imola November, 63 poäng
Magic Carpet Ride US 62 poäng
Keystone Brady 61 poäng
Villevalle Victory 60 poäng
Mack November 58 poäng

LÅGT SKATTAT AVELSVÄRDE
Mob Muscle, 47 poäng
Master Flirt, 46 poäng
Big Cheese, 42 poäng
Shorthanded Goal, 41 poäng

MYCKET LÅGT SKATTAT AVELSVÄRDE
Kyril Hanover, 37 poäng
Black Lemon, 30 poäng

AVKOMMEBEDÖMD
Kashner Hanover, fick värdebokstav C.

Det är väl inte så mycket att kommentera. Personligen önskar jag att det vore hårdare riktlinjer som premierar UNGHÄST-prestationer. En hingst var mycket nära att hamna i "Högt skattat avelsvärde", trots att 3-åringssäsongen endast inbringade 25.000 kr via tre starter i de sista månaderna. 4-årssäsongen drog in ca 200.000 kr på 17 starter. Hingsten saknar helt meriter från de stora unghästloppen. Jättefina prestationer som äldre, men dessa saknar för mig avelsvärde.

Ett ämne som fått ligga och vänta lite. Nått som stör en travkonservatist som mig. Hästägarekannan... Jag gråter hejdlöst när Skelleftetravet körde Hästägarekannan för en tid sedan, söndagen den 10 oktober för att vara precis... Loppet gick som V4-2, LD-1 och över 1640m voltstart för hästar med högst 305.000 kr. Man KAN INTE köra kannan över 1640m och stängd redan vid 305.000 kr. Då kan de lika gärna skrota loppet! Det är en skymf... Hästägarekannan är ett viktigt lopp på varje bana. Loppet ska gå över MINST 2640m, ha flera tillägg så att alla hästar ska kunna vara med. Om det ska vara helt rätt ska det även köras i samband med årsfinalen på respektive bana och enbart för hästar som ägs av medlemmar i hästägareföreningen. Det senare sägs ha tvingats utgå, eftersom de i Stockholm sagt att man inte får stänga loppen så. Sanningen är nog att det med den datoriserade världen blivit "för jobbigt" att trycka på tangenterna och se om ägaren betalat in medlemsavgiften. "Kannan" har varit ett av de mest prestigefylld loppen att vinna, men Skelleftetravet svärtade ner deras kanna rejält denna söndag...

Desto gladare blir jag av att se Umåkers behandling av den anrika Hästägarekannan. Loppet kommer som sig bör att köras i samband med årsfinalen på annandag jul. Den varmblodiga kannan körs över 3140m och är öppen för alla hästar. Tilläggen är satta 20m vid 1.200.000 kr och 40m vid 2.800.000 kr. Om jag ska vara petig, så hade jag gärna sett ett tillägg även runt halvmiljonen också. Så ska det se ut!

Glad blir jag också av att ATG släppt en "app" för iPhone! Den finns att hämta på iphone.atg.se Toppen!!

måndag 8 november 2010

Magiska Mantorp m.m.

Vad är det som händer på Mantorp? Banan som kanske inte utmärker sig alltför ofta, men när de väl gör det...så gör de det med buller och bång. Jag tänker såklart på Ralf Karlstedt och Prince Tagg som skrällde i Breeders' Crown för 4-åringar. För en härstamningsnörd så var det en något udda härstamning. Fadern Prince R.S. (e.Tibur) har väl inte lyckats så speciellt bra i aveln och modern Cinderella Lej (e.Tamin Sandy) gjorde 14 starter och tjänade mindre än 1.000 kr/start. Däremot var mormor Cindy Lej (e.Zoot Suit) klart bättre med en skaplig tävlingskarriär med bl.a. en tredjeplats i Grains lopp som 3-åring. Hon har även varit duglig i aveln med Texas Lej (e.Texas) som främsta avkomma med 920.500 kr. Stamtavlan för Prince Tagg är helt vit i blodbanken med en inavelskoefficient på 2,093%, nästan 30% franskt blod.

Buller och bång på magiska Mantorp som fått fram flera fina storloppsvinnare som inte haft den mest guldkantade härstamningen.
Ina Scot - e.Allen Hanover ue.Mad Scot
Opal Viking - e.Turnpike Taylor ue.Lord of All
Dumle Loss - e.Deliberate Speed ue.Snack Bar
Mad Marke - e.VIP Tilly ue.Lindy's Crown
...det finns säkert ytterligare exempel. Kommentera gärna om ni kommer på några.

Övriga vinnare av Breeders' Crown-finalerna

3-åriga ston
AISLE STAND
e.Scarlet Knight (118) u.Twisterella (114) e.Super Arnie
Modern helsyster med Camilla Highness (10 Mkr).
Inavelskoefficient: 10,709%
Franskt blod: 7,18%
Medeltal för anföräldrar i 4 gen, 1975,30

3-åriga hingstar/valacker
ONE TOO MANY
e.Viking Kronos (123) u.Bourbon Eyes (106) e.Smokin Yankee
OTM är helbror med Never Again (1,0 Mkr) och halvbror med Intoxicated (4,5 Mkr).
Inavelskoefficient: 10,277%
Franskt blod: 0%
Medeltal för anföräldrar i 4 gen, 1969,63

4-åriga ston
STEPPING SPACE
e.Fast Photo (115) u.Union Giorgia L. (98) e.Giorgio D.
SS är kusin med Foreign Currency (1,7 Mkr).
Inavelskoefficient: 10,813%
Franskt blod: 0%
Medeltal för anföräldrar i 4 gen, 1969,63

Fick en kommentar av "Björne" som undrade:
Du Håkan som har koll, vart har smasher tagit vägen? Han brukar ju alltid ha skapligt många betäckningar men nu verkar han ha försvunnit helt. Är han död så måste jag ha missat det totalt.
Jag pratade med Olof Berggren på Norra Viken i våras som haft Smasher uppstallad som avelshingst under många år. Den nu 19-årige Smasher hade väldigt svårt att få stona dräktiga under fjolåret, så Olof tyckte inte att han skulle verka mer i avel. Om jag kommer ihåg rätt, så skulle Smasher få gå kvar på gården i Molkom.

Får skjuta upp redovisningen från avelsvärderingen i förra veckan. Kommer åter imorgon!

lördag 6 november 2010

Lördagsblogg

Det blev aldrig någon fredagsblogg igår. Barnen hemma för att ena killen skulle ha varit ensamt barn på fritids. Då får vi pussla lite hemma. Själv hade jag tandläkartid och sedan trav på Umåker på kvällen. Lite jobb däremellan, så gick hela dagen...

"Champis" undrade varför Goetmals Wood blivit bordlagd i avkommeprövningen. Eftersom mitt telefonnummer inte är "118 118", så kan jag inte ge ett snabbt och exakt svar. (Den reklamen stämmer inte heller, men det är en annan historia.) Däremot kan jag gissa. Jag tror det är för att det var svårt att sätta en bedömning på honom. Han inledde mindre bra i svensk avel, men har under senaste två åren ryckt upp sig rejält. Jag tror nämnden vill avvakta och se om han kan fortsätta leverera som han gjort de två senaste åren, innan de sätter ett högt betyg på honom. Han har knappt 100 svenskfödda avkommor i startbar ålder, så underlaget för beslutet är egentligen inte större än för en debutkull för en fulltecknad hingst.

Rubriksättarna på Trav365 fortsätter att sprida tveksamt ljus över travsporten. "Mystiska män köpte stjärnan för 2 milj" följt av underrubriken "RIX tränaren tvingades lämna ifrån sig sin stjärna". För den som inte är så intresserad av travet, utan bara läser rubrikerna kan detta verka väldigt konstigt.

Hur kan mystiska män får köpa en häst på auktion? Jag ser framför mig två maffiagangsters med för stor hatt, solglasögon och en trenchcoat med uppfälld krage. Naturligtvis med varsin FET cigarr. De har kontanta medel i en portfölj som de överlämnar vid köpet. Tränaren står gråtandes i ett hörn när dessa mystiska män med sina "polare" som ser ut som nysläppta Kumlafångar med sina mest hotfulla blickar påkopplade. Det finns inget val för tränare...för att överleva måste han låta dem ta hästen.

Näääää, så gick det naturligtvis inte till. De som köpte hästen har uppgivit sina namn och det är ett bolag som står som köpare. Sedan kanske dessa personer är okända inom travsporten, men det är ett långt steg att ta från okänd till mystisk. I alla fall i min värld.

Auktionspriserna från RIX-auktionen
1 Aline Glass 15.000 kronor.
2 Coralls Humbug 20.000 kronor.
3 Costinha 50.000 kronor.
4 Diva Håleryd 130.000 kronor.
5 Gitano 2.010.000 kronor.
6 Global Mystique 45.000 kronor.
7 Imperial Southwind 15.000 kronor.
8 Kassandra Tilly 80.000 kronor.
9 Keep It Face 75.000 kronor.
10 Lindy's Princess 55.000 kronor.
11 Mr Jeowill 80.000 kronor.
12 Oh Yeah 510.000 kronor.
13 Predator Lavec 140.000 kronor.
14 Rock Me 65.000 kronor.
15 Star Brodde 40.000 kronor.
16 Teldar Paper 110.000 kronor.
17 Unik Brick 20.000 kronor.
18 Zefyra B.A. 100.000 kronor.

Återkommer i nästa inlägg med avelsvärderingen som hölls på Eskilstuna. Trevlig helg!

torsdag 4 november 2010

Röriga tabeller och avkommeprövning

Hmm...jag inser att det inte är lyckat med tabeller i bloggen. Det har gått "sådär" den senaste dagarna. Det som såg bra ut på min skärm, såg ut som en trafikolycka på Jennys dator. Absolut något att förbättra.

Jag hade ambitionen att härstamningsanalysera finalfälten i Breeders' Crown, men har inte hunnit med detta. Får se om det blir imorgon, men troligen blir det inget. Får presentera vinnarna i efterhand istället.

Nu har ett antal hingstar blivit avkommeprövade. Här kommer bokstäverna.

ELIT
Credit Winner, Muscles Yankee och S.J.’s Photo.

A
Revenue

AB
Banker Hall

B
Gigant Neo och Igor Brick.

C
Com Hector, Dell Ridge Image, Egon Lavec, Gobernador, Rydens Sensation och S:t Göran.

Bordlagd
Goetmals Wood

Lite intressant att samtliga tre nyblivna ELIT-hingstar är listhingstar. Noterade förresten en grej vid senaste uppdateringen av blodbanken. I tabellen med hingstar som har minst 20 avk födda 2007 (3-åringar) sorterat på "prissumma", så var nio av de 16 främsta hingstarna listhingstar.

Fick en kommentar på förra inlägget av "Henrik".
Aldrig mer gynnsamt att äga häst?

Lätt att tro så eftersom hästarna blir färre.
Men sporten befinner sig i decline, alltså anpassar den kostnadssidan till intäkterna. Då det idag glappar får vi en minskande travsport. De saknas väl över hundra miljoner i prispengar för att vi ska ha en stabil omfattning på travsporten?

Gynnsamt att äga häst är det i en växande travsport där prispengarna ligger på en nivå över balanspunkten vilket driver mer pengar in i travporten.
Det är svårt med ironi i textform. Det jag syftade på med att "det aldrig varit mer gynnsamt att äga häst" var Remy Nilsons mindre lyckade uttalande efter Kriterieauktionen. Jag var alltså ironisk...

onsdag 3 november 2010

Avelsvärdering och kommentar

Avelsvärderingen på Sundbyholm till helgen. Snabb genomgång av hästarna.
Hingst namn Ålder BLUP Inavel% År (4 gen) Franskt%
Far - Mor (BLUP) - Morfar Rekord Intjänat St: 1-2-3
Aggas Filur 13 år 111 8,567% 1958,93 2,98%
Super Arnie - Lass Senata (91) - Count's Pride 12,6ak 1.682.057 kr 58: 13-8-6
Big Cheese 4 år 14,547% 1975,03 0,00%
Tom Ridge - Mostly Super - Supergill 14,4am 326.000 kr 10: 2-3-0
Black Lemon 14 år 104 6,835% 1959,37 0,00%
Little Devil - Steel Gaited (93) - Burgomeister 13,5ak 333.918 kr 56: 7-3-4
Euro Staro Crown 8 år 123 13,024% 1961,67 0,00%
Supergill - Piglet (114) - Speedy Crown 11,1ak 1.697.000 kr 52: 16-3-9
Giuseppe Bi 7 år 9,347% 1967,93 8,86%
Toss Out - Rugiada Bi - Dance Marathon 11,2ak 717.627 EUR 55: 8-12-10
Imola November 6 år 118 12,086% 1966,47 0,00%
Viking Kronos - Dizzy Crab (104) - Abido 13,5l 1.879.759 kr 64: 13-9-3
Joke Face 4 år 124 4,472% 1974,37 27,27%
Viking Kronos - Kalmie Melody - Full Account 10,9ak 2.897.057 kr 19: 11-1-2
Juggle Face 4 år 126 10,688% 1970,30 6,64%
Viking Kronos - Rakel Sund (116) - Armbro Goal 12,4ak 2.617.500 kr 40: 16-5-1
Kashner Hanover 15 år 109 13,339% 1959,83 0,00%
American Winner - Keystone Impala - Speedy Crown 13,6ak 329.488 kr 36: 21-5-2
Keystone Brady 6 år 120 12,891% 1976,40 0,00%
Lindy Lane - Yankee Bacall - Sierra Kosmos 12,2ak 1.980.159 kr 25: 14-3-1
Kyril Hanover 5 år 11,926% 1970,40 0,00%
Andover Hall - Ken Col Maggie - Balanced Image 14,0ak 225.000 kr 7: 5-0-1
Mack November 11 år 10,656% 1962,47 0,00%
Sugarcane Hanover - Mack's Sister - Speedy Somolli 12,3ak 1.302.379 kr 57: 25-4-1
Magic Carpet Ride 4 år 12,767% 1976,80 0,00%
Angus Hall - Meadowbranch Magic - Valley Victory 11,1ak 145.269 USD 29: 6-3-5
Master Flirt 4 år 12,879% 1975,00 0,00%
Conway Hall - Flirtin Victory - Valley Victory 13,7ak 631 USD 2: 0-0-0
Mob Muscle 9 år 119 15,051% 1971,80 0,00%
Muscles Yankee - Meadow Hush - Arndon 12,7ak 1.051.194 kr 68: 15-12-3
Raja Mirchi 3 år 8,790% 1969,10 15,33%
Viking Kronos - Dame Lavec (103) - Quito de Talonay 12,1ak 3.992.500 kr 20: 14-1-0
Red Chili Pirat 11 år 106 8,236% 1959,10 0,10%
Giant Chill - Countess Orion (90) - A.C.'s Orion 10,1ak 4.760.700 kr 84: 16-14-10
Scarlets Aino 9 år 115 12,062% 1955,47 0,00%
Lindy's Crown - Scarlett Bow (105) - Speedy Somolli 10,0ak 5.119.164 kr 94: 24-21-8
Select Yankee 4 år 15,033% 1975,90 0,00%
Yankee Glide - Fun For Us - Malabar Man 10,7ak 3.097.025 kr 38: 9-10-2
Shorthanded Goal 6 år 113 9,205% 1969,80 17,34%
David Raymond - Afrodite Laday (98) - Arnaqueuer 12,4ak 1.730.509 kr 31: 15-5-0
Villevalle Victory 11 år 112 13,754% 1963,83 0,00%
Sugarcane Han.- Supreme Broline (108) - Speedy Somolli 13,0am 1.651.167 kr 133: 20-16-11

Lägg där till listhingstarna.

Rolling d'Heripre, 5 år, 4,095% - 1964,57 - 64,36%
Dahir de Prelong - Harmony Blue - Blue Dream, 11,2am, 681.400 EUR, 24: 7-3-3

The Best Madrik, 3 år, 2,736% - 1969,93 - 52,18%
Coktail Jet - Lady Madrik - Biesolo, 12,7m - 293.760 EUR, 13: 6-3-1

***

Fick en kommentar av "Anders" angående fjolårets RIX-hästar. Jag citerar:
Intressant tabell men man ser inte vad de kostat i drift.
Därför kan man få uppfattningen att auktionsköpen varit bra rent ekonomiskt. /Anders
Jag vet inte om det är en vedertagen regel, men när jag bedömer priset på en starthäst försöker jag anta vad hästen kan springa in det kommande året. Ofta kan det vara en bra tumstock att se hur mycket hästen tjänat senaste 12 månaderna, alt. de senaste sex månaderna och ta gånger 2. Sedan finns det såklart fler aspekter att väga in. Startpoäng, skador m.m. Enligt mig, så var många av priserna skäliga ifjol.

Kanske inte ett svar på din kommentar, men ett nytt försök. Köper man en häst för 12.000 kr, så är det sällan att hästen springer in vad den kostar att ha i proffsträning ett år. Oavsett vad hästen kostar i inköp, så kostar den lika mycket varje dag i fasta kostnader för DEN köparen. Sedan kan man även väga in värdeminskning/ökning.

Om man ska vara realist, så har det gått "medelbra" om man får tillbaka 1/3 av satsat kapital. Eftersom hästägarna betalar 2,4 miljarder per år för att tävla om 800 miljoner. Det har också gått "medelbra" om din 3-åring tjänat ca 40.000 kr under säsongen. Du tillhör de 10% bästa, om din 3-åring tjänat 100.000 kr. Hur långt räcker 100.000 kr i sammanhanget för en 3-åring? Den häst som kanske köptes som 1,5-åring och har stått i proffsstall i 2,5 år. Det kanske låter som dystra siffror, men betänk då att det aldrig varit mer gynnsamt att äga häst än vad det är nu.